هند واردات کیوی از ایران راموقتاً تعلیق کرد‌

کدخبر: ۴۶۱۸۹۳
وزارت کشاورزی هند درنامه ای به سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرد به دلیل مشاهده مکرر آفت در محموله‌های کیوی، واردات این محصول از ایران موقتاً تعلیق می‌شود.
هند واردات کیوی از ایران راموقتاً تعلیق کرد‌

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، وزارت کشاورزی هند در نامه‌ای به مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: صادرات کیوی ایران به هند با استاندارهای تعریف شده مطابقتی ندارد.

در این نامه که 16 آذر‌ ارسال شده، تاکید شده است: بارها وجود آفت قرنطینه ای شپشک سفید و غیر قرنطینه‌ای شپشک  قرمز در محموله های کیوی وارداتی از ایران مشاهده شده است که منطبق با استانداردهای تعریف شده نیست و وجود چنین آفت در محموله ها تهدیدی بر امنیت زیستی کشور هند به حساب می‌آید و طبق مقررات این کشور باید برخورد شود.

در این نامه با تاکید بر اینکه در صورت بروز چنین مشکلاتی بر اساس مقررات امکان ممنوعیت واردات وجود دارد، اشاره شده است: کشورهای دیگر هم چنین واکنش هایی را قطعا پیش بینی می‌کنند تا از شیوع آفات قرنطینه‌ای در کشورشان جلوگیری کنند.

نامه های قبلی هم نشان می دهد از آوریل 2019 تاکنون در 13 محموله آفت قرنطینه‌ای شپشک سفید و در 2 محموله آفت غیر قرنطینه ای شپشک قرمز مشاهده شده است اما درباره علت های آن پاسخی از ایران دریافت نکرده ایم؛ علاوه بر این از اکتبر 2021 تاکنون هند در  24 محموله کیوی ایران آفت های قرنطینه ای و غیر قرنطینه ای مشاهده کرده است.

در این نامه آمده است با در نظر گرفتن این ملاحظات، تا زمانی که سازمان حفظ نباتات ایران در «ارزیابی های احتمال ریسک» تجدید نظر نکند، واردات کیوی از ایران معلق می‌ماند و احتمالا برای گواهی بهداشتی هشتم دسامبر هم ترتیب اثری داده نخواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید