فرمول پیشنهادی دولت برای افزایش حقوق در 1401

کدخبر: ۴۶۲۵۳۱
اقتصادنیوز: خراسان در گزارشی به فرمول پیشنهادی دولت برای افزایش حقوق در 1401 پرداخته است.
فرمول پیشنهادی دولت برای افزایش حقوق در 1401
به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: لایحه بودجه سال آینده کف و سقف دریافتی کارکنان دولت را به ترتیب 4.5 و 37 میلیون تومان محدود کرده است. به این ترتیب  رشد حقوق در برخی سطوح بالا منفی هم خواهد بود. طبق این لایحه، پاداش پایان خدمت کارکنان نیز 445 میلیون تومان تعیین شده است.
 
به گزارش خراسان، لایحه بودجه سال آینده، نکات جدید و خبرسازی برای حقوق بگیران داشته است. اولین و مهم ترین موضوع، فرمول افزایش حقوق هاست. متوسط این رقم در حالی 10 درصد بیان شده که در گروه های مختلف، کاملاً متفاوت است.

رایزنی برای افزایش عیدی بازنشستگان/ کارمندان و کارگران چقدر عیدی می‌گیرند؟

پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن به کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت

طبق فرمولی که لایحه بودجه پیشنهاد کرده قرار است در احکام کارگزینی تمامی کارکنان، 1700 امتیاز معادل مبلغ ثابت 533 هزار و 800 تومان اضافه شود. از سوی دیگر ضریب حقوق نیز به میزان 3 درصد افزایش خواهد یافت و از 3048 به 3140 تغییر می کند. سایر جزئیات درباره تغییر حقوق و دریافتی گروه های مختلف به شرح زیر خواهد بود:
 
حداقل بگیرها: مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد ماهانه منعقد شده برای کارکنان قرارداد کار معین و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان وزارت بهداشت به نسبت مدت کارکرد، حداقل 4 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.
 

پرداخت اقساط وام مسکنِ دهک‌های پایین توسط دولت

کارکنان دولت تابع قانون کار: لایحه بودجه پیشنهاد کرده است که رشد حقوق، مزایا و فوق العاده های این افراد، نمی تواند از 3 درصد مجموع مبلغ مندرج در آخرین حکم سال 1400 به اضافه 5 میلیون و 300 هزار تومان بیشتر باشد.  
 
بازنشستگان: فرمول افزایش دریافتی این قشر و نیز افزایش حقوق حداقل بگیرها مانند فرمول و کف دریافتی کارکنان دولت (ذکر شده در بالا) خواهد بود.
 
کل حقوق بگیران: طبق آمار ارائه شده توسط سازمان برنامه، افزایش ناخالص حقوق در بین کارکنان دولت، به صورت پلکانی معکوس است. به این معنا که گروه های با دریافتی کمتر تا 29 درصد و گروه های با دریافتی بیشتر تنها تا 5 درصد افزایش را شاهد خواهند بود.
سقف معافیت مالیاتی: لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت حقوق را 5 میلیون تومان تعیین و نرخ های مالیاتی مازاد بر آن را طبق جدول زیر اعلام کرده است: (ارقام حقوق به میلیون تومان- ماهانه)
 
 
پاداش پایان خدمت: پاداش پایان خدمت مشمولان ماده 107 قانون مدیریت خدمات کشوری در لایحه بودجه سال آینده 445 میلیون تومان تعیین شد.
سقف ناخالص پرداختی ماهانه: سقف ناخالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و با  هر عنوان در سال آینده 37 میلیون تومان پیش بینی شده است. این در حالی است که طبق گزارش خبرگزاری فارس، رقم یاد شده در بودجه سال جاری 33 میلیون تومان بوده است. لایحه مذکور تاکید دارد که  مازاد بر رقم یاد شده در هر ماه با هر عنوان از محل هر نوع اعتبار ممنوع است. البته در این زمینه، کارانه گروه پزشکی و عیدی پایان سال از این حکم مستثنا هستند. همچنین شورای حقوق و دستمزد بر اساس مقتضیات برخی از مشاغل و پست‌های سازمانی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در موارد خاص نظیر نخبگان ممتاز، اشتغال در واحدهای عملیاتی مستقر در مناطق جغرافیایی بد آب و هوا و محروم از تسهیلات زندگی، سقف مذکور را تغییر دهد.
رشد منفی حقوق برای برخی سطوح: با توجه به موارد گفته شده و طبق نموداری که سازمان برنامه منتشر کرده است، درصد افزایش حقوق در سال آینده برای کارکنانی که بیش از 30 میلیون تومان در سال جاری حقوق دریافت می کنند، منفی خواهد شد. در بالاترین سطح، کارکنانی که 60 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، سال آینده با کاهش بیش از 40 درصدی حقوق مواجه خواهند بود. سازمان برنامه این اقدام را در راستای افزایش عدالت در حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان برشمرده است. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید