واکنش بازار ارز به اظهارات مقامات آمریکایی

کدخبر: ۴۶۳۸۴۸
در واقع این خبرها کافی نبود که مقاومت‌های فعلی دلار شکسته شود، که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که بازار ارز ایران به اظهارات مقامات آمریکایی با تردید نگاه می‌کند.
واکنش بازار ارز به اظهارات مقامات آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، خبر اول صحبت‌های رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با سی ان ان بود که گفت: زمان باقی مانده برای احیای توافق هسته‌ای رو به اتمام است. اگر ایران به روند برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، مذاکرات ظرف چند هفته متوقف خواهد شد. خبر دوم برمی‌گردد به صحبت‌های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که درباره  برجام گفت: مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده اما محدودیت زمانی برای آن قائل نمی‌شویم.

این سوخت افزایشی نرخ نقدی را تا سقف مقاومتی 30 هزار و 300 تومان و نرخ فردایی را به 30 هزار و 400 تومان رساند. اما این روند صعودی دوامی نداشت و در نیمه دوم معاملات، عقب نشینی رخ داد. در واقع این خبرها کافی نبود که مقاومت‌های فعلی دلار شکسته شود، که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که بازار ارز ایران به اظهارات مقامات آمریکایی با تردید نگاه می‌کند.

البته یک خبر تحریف شده نیز در روند کاهشی بازار موثر بود؛ خبری منتسب به لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به نقل از او گفته شده بود: «دور جدید مذاکرات قبل از کریسمس خواهد بود.» این خبر انتظارات بازار را متعادل کرد و نرخ کمی عقب نشست. اما از ساعت 16 مشخص شد که این خبر تحریف شده است.

حال و هوای بازار چطور بوده؟

بر اساس گزارش خبرنگار اکوایران، همچنان بازار شاهد معاملات بی‌رمقی است.  معامله‌گران این کاهش حجم خرید و فروش را مرتبط با ترس از کنترل بازارساز می‌دانستند. به گفته آن‌ها بستن حساب ها باعث شده تا ریسک انتقال پول در بازار ارز بالا رود. 

نرخ درهم امارات نیز تا ظهر روز چهارشنبه افزایش داشت و به 8300 تومان رسید. اما همزمان با کاهش دلار، درهم نیز عقب نشست و دوباره به نرخ 2 روز قبل برگشت. نکته‌ای که وجود دارد با نرخ 8300 تومانی درهم، دلار 30 هزار و 458 تومان براورد می‌شد، این درحالیست که دلار نقدی بازار حتی بالای 30 هزار و سیصد تومان نرفت، پس همچنان انتظارات معامله‌گران متعادل است.

نرخ سایت و بازاری سکه دیروز هم اختلاف 100 هزار تومانی داشت، قیمت سکه در بازار 13 میلیون و 100 هزار تومان گزارش می شد. به عقیده سکه‌بازان از 15 آذر نرخ در یک دامنه محدود شده و بین 12 میلیون و 800 تا 13 میلیون و 200 هزار تومان درحال نوسان است که این نشان می‌دهد بازار رنج است و نمی‌تواند روند خاصی را پیدا کند. چرا که در این محدوده، هم دلار و هم اونس رنج بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید