مجوز مشاغل خانگی چند روزه صادر می‌شود/ برنامه جدید وزیر

کدخبر: ۴۶۵۵۰۵
مجوز مشاغل خانگی چند روزه صادر میشود.
مجوز مشاغل خانگی چند روزه صادر می‌شود/ برنامه جدید وزیر

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از ایرنا، حجت‌اله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (چهارشنبه) در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اظهار داشت: دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای خانگی مکلفند در مدت ده روز لیست مشاغل مجاز و ممنوع را به دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی اعلام کنند، بعد از این مدت فهرست‌ها پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه صدور مجوزها با همکاری همه دستگاه‌ها در حوزه کسب و کار خانگی به سه دسته تقسیم می‌شود، گفت: لیست نخست فعالیت‌های ممنوعه، لیست دوم فعالیت‌های مجاز  و لیست سوم جزو فعالیت‌هایی است که غیر از این دو لیست هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در لیست‌های مجاز، متقاضی مشاغل خانگی درخواست مورد نظر را ثبت می کند، ظرف سه روز کاری مجوز بررسی و اعلام می شود اگر در این صورت اعلام نشد سیستم به صورت خودکار مجوز را صادر می کند.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: مساله صدور مجوزها در خصوص آموزشگاه های آزاد انجام شد که موثر بود.

وی با بیان اینکه متقاضیان باید تعهدنامه سیستمی را تایید کنند، گفت: دستگاه‌ها بر فعالیت مشاغل نظارت ها را انجام می‌دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه مشاغل خانگی نقش مهمی در زیست بوم اشتغال دارند، تصریح کرد: این مشاغل سرمایه و منابع مالی کمتری نیاز دارد؛ بدون اینکه هزینه ای برای مکان اختصاص دهند افراد در محل سکونت و در کنار خانواده مشغول به کار می شوند.

وی اضافه کرد: مشاغل خانگی، خانواده محور هستند بر این اساس والدین علاوه بر اینکه اقدام به کسب درآمد می کنند در خانه مراقب فرزندان نیز هستند.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته مشاغل خانگی رونق دارد، گفت: در کشورهای فوق صنعتی ۲۳ درصد کل مشاغل به مشاغل خانگی اختصاص دارد چرا که این مشاغل نسبت مستقیم با پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: با ایجاد مشاغل خانگی بخشی از زنجیره ارزش افزوده به خانه ها منتقل شده و درآمد کسب شده بین افرادی که در خانه توزیع می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه در اقتصاد کشورمان و زیست بوم اشتغال فرصت های بی نهایتی برای اشتغال خانگی وجود دارد، اظهار داشت: فرهنگ های بومی و قومیتی خلق کننده مشاغل خانگی هستند و این وسعت سرزمینی و روستایی فرصتی برای توزیع مشاغل خانگی است.

وی گفت: طولانی شدن صدور مجوزها، تامین مالی و بازاریابی مشکلاتی را ایجاد کرده است تا  قطار مشاغل خانگی حرکت نکند و اتفاق اساسی نیافتاده است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ۲۴۰ هزار شغل در بخش خانگی ایجاد است گفت: ظرفیت ما بیشتر از این است؛ با روش های گذشته دستاوردی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در دوره جدید نیاز به اتفاقات جدید هستیم. در دولت سیزدهم ۲ اتفاق مهم افتاده است که یکی کاهش صدور مجوزها بوده که مجلس این قانون را تصویب کرد و دیگری تسهیل در صدور مجوز مشاغل خانگی در جلسه شورای عالی اشتغال رقم خورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به دومین جلسه شورای عالی اشتغال اشاره کرد و گفت: ۱۴ بند مصوبه در این جلسه داشتیم که یکی از آنها تسهیل در مجوز خانگی بود تا سختگیری ها به بعد از صدور مجوزها در مرحله نظارت بر مشاغل خانگی موکول شود.

وی با اشاره به تسهیل در صدور گواهی مهارت تاکید کرد: برای متقاضیانی که دنبال دریافت تسهیلات هستند تاییدیه دستگاه اجرایی به عنوان گواهی مهارت پذیرفته می شود تا زمانی که تاییده از سازمان فنی و حرفه ای صادر شود.

عبدالملکی افزود: برای اینکه انحراف از تسهیلات صورت نگیرد تا صدور تاییده فنی و حرفه ای، نظارت بر تسهیلات اعمال می شود.

وی از ایجاد میدان کارآفرینی در شهرها خبر داد و گفت: وزارت کشور در این زمینه اقداماتی انجام داده است تا در هر شهری میدان کارآفرینی برای فروش محصولات و کالاها ایجاد شود اکنون کارهایی در این زمینه آغاز شده است.

وی گفت: بر این اساس بازارهای موقتی نظام‌مند می شود ضمن اینکه پلتفرم های فروشگاهی و بازاری از سوی معاونت امور تعاون وزارت کار طراحی شده است.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ منابع تامین مالی برای ایجاد مشاغل در نظر گرفته شده است که به بهبود فضای کسب و کار کمک میکند.

وی بر تسهیل در مالیات برای کسب و کارها در چارچوب قوانین و رفع موانع تاکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید