مرکز آمار ایران منتشر کرد

آمار سه‌ ماهه بازار مسکن تهران/ رشد ۲۳‌درصدی اجاره‌‌‌بها در بهار

کدخبر: ۴۶۵۵۷۳
مرکز آمار ایران تازه‌‌‌ترین آمار فصلی مربوط به تحولات بازار خرید و فروش مسکن، زمین و اجاره واحدهای مسکونی را منتشر کرد.
آمار سه‌ ماهه بازار مسکن تهران/   رشد ۲۳‌درصدی اجاره‌‌‌بها در بهار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  دنیای‌اقتصاد ،  مرکز آمار ایران تازه‌‌‌ترین آمار فصلی مربوط به تحولات بازار خرید و فروش مسکن، زمین و اجاره واحدهای مسکونی را منتشر کرد. براساس این گزارش که روز گذشته منتشر شد تحولات مربوط به حجم و متوسط قیمت زمین، مسکن واجاره‌‌‌بهای آپارتمان‌‌‌های مسکونی تهران مربوط به بازه زمانی بهار سال‌جاری-سه‌ماهه اول امسال- اعلام شده است.

داده‌‌‌های این گزارش نشان می‌‌‌دهد، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌‌‌های مسکونی کلنگی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران در بهار امسال به ۴۵‌میلیون و ۹۶۰‌هزار تومان رسیده است. این میزان در مقایسه با فصل قبل-زمستان ۹۹- برابر با ۱/ ۳‌درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل -بهار ۹۹- برابر با ۲/ ۸۰‌درصد رشد داشته است. حجم معاملات خرید و فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهر تهران نیز در بهار امسال در مقایسه با زمستان سال قبل - یک فصل قبل- معادل ۹/ ۱۷‌درصد افزایش داشته است. همچنین نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش ۵/ ۳۴‌درصدی را تجربه کرده است.

منطقه ۵ شهر تهران با سهم ۵/ ۹‌درصدی و منطقه ۸ پایتخت با سهم ۸/ ۱‌درصدی به ترتیب بیشترین وکمترین سهم در انجام معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران در بازه زمانی سه‌ماهه اول سال‌جاری را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. بیشترین متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین مسکونی در شهر تهران مربوط به منطقه۳ معادل ۹۹‌میلیون و۱۵۷‌هزار تومان و کمترین آن ۹‌میلیون و ۷۸۰‌هزار تومان در منطقه ۲۰ بوده است.

   حداقل وحداکثر قیمت آپارتمان

مرکز آمار ایران همچنین با گزارش آمار رسمی در خصوص متوسط قیمت وتغییرات مربوط به حجم معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در شهر تهران در بهار امسال، حداقل وحداکثر قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در این بازه زمانی را اعلام کرده است.

بر این اساس، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران طی بهار امسال در حالی به ۳۲‌میلیون و ۵۶۰‌هزار تومان رسیده است که حداقل قیمت هر مترمربع مسکن در معاملات انجام شده معادل ۴‌میلیون و۲۰۰‌هزار تومان و حداکثر آن مترمربعی ۱۹۳ میلیون و ۲۸۰‌هزار تومان اعلام شده است. متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی در شهر تهران در بهار امسال در مقایسه با زمستان سال گذشته با افزایش ۴/ ۱‌درصدی و در مقایسه با بهار سال قبل با رشد ۷۳‌درصدی همراه شده است. همچنین تعداد معاملات خرید وفروش مسکن در شهر تهران در بهار امسال در مقایسه با زمستان سال قبل ۱۶‌درصد رشد داشته است در حالی که در مقایسه با بهار سال گذشته با افت ۸/ ۴۸‌درصدی همراه شده است.  متوسط مساحت واحدهای مسکونی که در این بازه زمانی در بازار معاملات مسکن شهر تهران مورد معامله قرار گرفته است برابر با ۹۸ مترمربع با متوسط عمربنای ۱۲ سال بوده است.

   رشد ۲۳‌درصدی اجاره‌‌‌بها در بهار

در این گزارش همچنین تحولات بازار اجاره مسکن شهر تهران در بازه زمانی سه‌ماهه اول سال‌جاری اعلام شده است. متوسط اجاره‌‌‌بهای ماهانه به علاوه سه‌درصد مبلغ ودیعه پرداختی در بازار اجاره مسکن شهر تهران در بهار امسال به مترمربعی در حدود ۸۳‌هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. این میزان در مقایسه با فصل قبل -زمستان ۹۹- برابربا ۲۳‌درصد و در مقایسه با بهار سال ۹۹ معادل ۸/ ۴۹‌درصد رشد داشته است.  تعداد معاملات اجاره مسکن نیز در این بازه زمانی نسبت به فصل قبل رشد ۴/ ۵۶‌درصدی و در مقایسه با بهار سال گذشته رشد ۸/ ۱۲۵‌درصدی داشته است. متوسط عمر بنا ومیانگین متراژ واحدهای مسکونی که مستاجرها در بازار سه‌ماهه اول سال‌جاری مسکن اقدام به اجاره آنها کردند به ترتیب ۱۵ سال و ۸۲ مترمربع بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید