جزئیات مهم از ارزآوری صادرات خرما / قیمت هر کیلو خرما چقدر است؟

کدخبر: ۴۶۵۷۵۱
اقتصادنیوز: رئیس انجمن خرما در گفتگویی اعلام کرد: برآورد می‌شود که امسال ۲۵ درصد محصول تولیدی صادر شود که در صورت تحقق ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.
جزئیات مهم از ارزآوری صادرات خرما / قیمت هر کیلو خرما چقدر است؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رشید فرخی رئیس انجمن خرما گفت: قیمت خرما از جمله اقلامی است که طی ۴ تا ۵ سال اخیر کمترین تاثیر پذیری را از تورم داشته است چرا که بنابر اذعان مسئولان دولتی تورم فعلی کشور ۵۰ درصد است‌، اما نرخ این محصول در مبدا بی تاثیر از تورم بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات به اوراسیا به سبب برخی گواهی نامه های بهداشتی که مرسوم نیست و کمبود کانتینر برای حمل و نقل با مشکلاتی روبروست، اما با این حال صادرکنندگان به صادرات ادامه می دهند.

به گفته رشیدفرخی، اگر قرار است کشور با تمرکز بر اقتصاد صحیح بدنبال صادرات باشد، چاره ای جز حرکت به سمت و سوی اقتصاد پایدار را ندارد.

رئیس انجمن‌خرما درباره دیگر مشکلات صادرات گفت: صدور قوانین خلق الساعه بازگشت ارز و بی ثباتی ارزش پول ملی از جمله مشکلات سد راه تولیدکنندگان است که در جلسات با رئیس بانک‌مرکزی اعلام کردیم که با توجه به مسائل بازگشت ارز، یک سری مشوق ها به بخش کشاورزی در برابر محصولات صنعتی، معدنی و پتروشیمی باید داده شود تا رقابت قابل قبولی داشته باشیم.

وی درباره میزان صادرات خرما گفت: امسال برآورد می شود که ۲۵ درصد محصول تولیدی صادر شود که در صورت تحقق ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت.

رشید فرخی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم، رویکرد صادرات به آسیای شرقی، هند و کشورهای اوراسیاست که با رفع تحریم‌های ظالمانه امیدواریم بازارهای قبلی را مجدد بدست آوریم.

وی تولید خرما را بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در کشور اعلام کرد و گفت: هم اکنون به میزان کافی خرما در انبارها موجود است.

این مقام مسئول متوسط قیمت هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا را ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان و پیارم ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار ۲۰ درصد خرمای پیارم در داخل مصرف و ۸۰ درصد صادر می شود، در حالی که خرمای مضافتی ۷۰ درصد آن در بازار داخل مصرف و ۳۰ درصد به بازارهای هدف صادر می شود.

رشید فرخی ادامه داد: اگر دولت خواهان ارزآوری از طریق صادرات محصولات کشاورزی است، در خصوص بازگشت ارز به سامانه نیما از مسئولان تقاضا داریم که مشوق هایی به صادرکنندگان پرداخت کنند.

وی گفت: قیمت خرما در مقصد به سبب مسائل حمل و نقل و حاشیه سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای متغیر است که بارها اعلام کردیم در بحث حاشیه سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید تجدید نظر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید