بسته خبری اقتصادنیوز دوشنبه 13 دی 1400

مذاکرات وین در سال جدید/اتفاق مهم برای شکر و طلا

کدخبر: ۴۶۶۴۴۴
اقتصادنیوز: از امروز قانون جدید معافیت مالیات بر ارزش افزوده بر برخی از اقلام همچون شکر و طلا به اجرا در می آید.
مذاکرات وین در سال جدید/اتفاق مهم برای شکر و طلا

به گزارش اقتصادنیوز ، از امروز دور قبلی مذاکرات وین پس از وقفه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، آغاز میشود و بیشتر تحلیل ها روی این رویداد متمرکز میشود.

اخبار سیاسی | آغاز مذاکرات وین پس از وقفه سه روزه

در روز یکشنبه رویداد خاصی در حوزه سیاسی منتشر نشده و بیشتر گمانه زنی ها در رابطه با از سرگیری مذاکرات وین پس از وقفه سه روزه از امروز است که به عقیده منابع اروپایی وضعیت روبه جلو ارزیابی میشود؛ این وضعیت اگرچه همچنان با اختلاف عمیق دو طرف روبه روست اما روسیه و اروپا امیدوارند تا قبل از پایان ماه فوریه (ضرب الاجل داده شده) رسیدن به توافق میسر باشد.

اخبار اقتصادی | دو اتفاق مهم برای شکر و طلا

در مهمترین اخبار اقتصادی، عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان که هفتم آذرماه در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا شده بود، آغاز شد. ایران بر اساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد.

همچنین بنا بر اعلام انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران، طبق قانون جدید معافیت مالیات بر ارزش افزوده شکر از بخش معافیت‌های مالیاتی حذف شد. بنابراین از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ تولیدکنندگان بایستی نسبت به وصول ۹ درصد بهای شکر در هر فروش اقدام و در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. همچنین از امروز با اجرای قانون جدید، اصل طلا از مالیات ارزش افزوده معاف و فقط اجرت ساخت و سود مشمول این مالیات می شود.

شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص وضعیت و میزان تولید کارخانه‌های تولید سیمان، گفت: کارخانه‌های سیمان برای حفظ روند تولید در حال حاضر سوخت مازوت را علی رغم قیمت بالای حملی که پرداخت می‌کنند مصرف کرده تا تولید ادامه پیدا کند. روند تولید  سیمان تغییری نکرده، زیرا سوخت جایگزین را کارخانه‌های تولید سیمان به هر طریقی تامین و استفاده می‌کنند.

در اخبار بین الملل هم، روسیه با وجود این که در توافق اوپک پلاس از سهمیه افزایش تولید نفت بالاتری برخوردار است، در دسامبر موفق نشد تولیدش را افزایش دهد.

اخبار شرکت ها | در مجمع شستا چه گذشت

در مهمترین اخبار شرکت ها، باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: سود سهام بیش از 230 شرکت از طریق سجام واریز شد. همچنین۴۰ شرکت دیگر هم به زودی سجامی می‌شوند.

سایر اخبار شرکت ها به شرح زیر است:

#خودرو #خساپا | ایران خودرو از افزایش فروش خبرداد و براین اساس تا پایان سال 100 هزار دستگاه خودرو فراتر از تعهدات وارد بازار می‌شود. بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به برنامه افزایش تولید محصولات، با بیان این‌که در حال حاضر، روزانه بالغ بر 2000 دستگاه خودرو از سوی این خودروساز وارد بازار می شود، از افزایش این عدد به 2500 دستگاه در روزهای آینده خبر داد. قرعه‌کشی ۵ محصول طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا در حالی انجام شد که اسامی منتخبان دوشنبه اعلام می‌شود.

#فارس | واگذاری 4.8 میلیون سهم معادل 48 درصد سهام پتروشیمی همت توسط شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به وکالت از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس انجام شد. حسب آگهی مزایده در روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد با موضوع واگذاری سهام پتروشیمی همت به چاپ رسید و بازگشایی پاکت مزایده در 11 دی انجام پذیرفت.

#سمگا | دررابطه با تسویه بدهی شرکت فرعی به شرکت اصلی تعداد 551.7 میلیون سهم بانک گردشگری توسط شرکتهای فرعی تجارت بین الملل میلاد اریا زیگورات و تجارت بین الملل میلاد پارس زیگورات به سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران واگذاری گردید که دراین راستا مبلغ 390.7 میلیارد تومان در دفاتر شرکتهای فرعی سود شناسایی شد. براساس تصمیمات شرکت سود مربوطه تقسیم و بعنوان درامد سود سهام در شرکت اصلی شناسایی می گردد همچنین باعنایت به درون گروهی بودن معامله مزبور سود یادشده در صورتهای مالی تلفیقی حذف می شود.

#وساخت | سرمایه گذاری ساختمان ایران از کاهش بیش از 30 درصدی سود عملیاتی ناشی از کاهش فروش سرمایه گذاری ها خبر داد.

#کرمان | صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده صنایع روی کرمان (سهامی خاص) مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از مبلغ 2.5 میلیارد تومان به 352 میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران به منظور اجرای طرح های توسعه ای (طرح احداث کارخانه تولید شمش روی و طرح توسعه معدن سرب و روی گوجر) ارسال می شود.

#شستا | افزایش سرمایه ۱۰۵۲ درصدی سرمایه گذاری تامین اجتماعی در مجمع فوق العاده به تصویب رسید. براساس گزارش شستا در مجمع فوق العاده، بر اساس هدف گذاری سالانه سرمایه گذاری تامین اجتماعی طی ۴ سال آینده در نظر دارد۵۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده و ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ سرمایه گذاری انجام دهد. طبق بررسی های انجام شده قرار بر این است ۵۰درصد سرمایه گذاری ها در نفت و گاز و پتروشیمی باشد و ۲۰ درصد در صنایع معدنی و فلزات اساسی و ۱۰ درصد در ساختمان و عمران سرمایه گذاری شود. علی رستمی مدیرعامل شستا از تصمیم این هلدینک برای خرید بلوک هلدینک پتروشیمی خلیج فارس خبر داد و تاکید کرد: شرکت رایتل در حال آماده شدن است و به نظر می‌رسد ابتدای سال ۱۴۰۱ در بازار سرمایه عرضه شود. رستمی همچنین عنوان کرده، برنامه ریزی کردیم که ۴شرکت IPO  شوند اما لازمه آن موافقت سازمان بورس و امادگی بازار سرمایه است. در خصوص تحقق بودجه نیز  در حال حاضر بالاتر از بودجه محقق شده است.

#کی بی سی | مجوز افزایش سرمایه  69 درصدی کی_بی_سی  از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#امید | مجوز افزایش سرمایه  60 تامین سرمایه امید از محل مطالبات حال شده  و اورده نقدی سهامداران به جهت  اصلاح ساختار مالی، بهینه نمودن ساختار سرمایه و توسعه و افزایش حجم عملیات شرکت صادر شد. همچنین مجمع عمومی فوق العاده می تواند با انجام افزایش سرمایه از 1520 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی   موافقت و اختیار عملی نمودن آن را به مدّت 2 سال به هیئت مدیره تفویض نماید تا هیئت مدیره شرکت پس از أخذ مجوز از سازمان نسبت به عملی نمودن آن اقدام کند.

#لابسا | مجوز افزایش سرمایه 400 درصدی آبسال از محل سود انباشته صادر شد.

#ولیز | لیزینگ ایران از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع 9 باب املاک تملیکی به دلیل عدم حضور متقاضای خبر داد.

#خاور | مجوز افزایش سرمایه  138 درصدی ایران خودرو دیزل از محل مطالبات حال شده  و اورده نقدی به جهت اصلاح ساختار مالی، تسویه تسهیلات مالی دریافتی و خروج از شمولیت مادة 141 لایحة قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت صادر شد. جلسۀ هیئت‌ مدیره به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت از 3636 میلیارد تومان به 8636 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) ، در روز چهار شنبه 22 دی برگزار میشود.

#غچین | پرونده افزایش سرمایه کشت و صنعت چین، چین از محل تجدید ارزیابی زمین ها به دلیل عدم اظهار نظر کارشناسان رسمی دادگستری مبنی بر وجود هر گونه محدودیت در نقل و انتقال از دستور کار سازمان بورس خارج شد، لذا این شرکت در حال مذاکره جهت اصلاح گزارش مربوطه بوده و با توجه به اینکه تنها نقص پرونده مربوط به گزارش مذکور است امید است پس از اصلاح گزارش مذکور پرونده جهت اخذ مجوز مجدد به سازمان ارسال شود.

#دسبحان | در مجمع فوق العاده، افزایش سرمایه دسبحان از ۱۵۳۰ میلیارد به ۲۴۳۰ میلیارد ریال با مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال افزایش معادل ۵۹ درصد افزایش سرمایه  از محل اورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران تصویب شد. چالش های صنعت دارو تحریم های بین المللی است که منجر به سختی تامین شده  ، نوسان نرخ ارز و عدم تخصیص مناسب ارز ترجیحی ، مشکلات نقدینگی متاثر از تاخیر وصول مطالبات شرکت های پخش  از جمله چالش های این صنعت در نهایت شرکت است. هدف از انجام افزایش سرمایه خرید و جایگزینی ماشین الان و تجهیزات تولیدی پ غیر تولیدی و نوسازی و تجهیز خطوط تولیدی و پشتیبانی است.

#سرچشمه | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری سرچشمه با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان بهشتی، کوچه پردیس، پلاک 14، موٌسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران) در ساعت 10 روز دوشنبه 27 دی برگزار میشود.

#چافست | جلسه مجمع عمومی افست با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان دماوند ، روبروی خیابان سازمان آب ( شهید نشوه) ، پلاک 8) در ساعت 11 روز چهارشنبه 29 دی برگزار میشود.

#غگل | جلسه مجمع عمومی این شرکت در شهر الوند (شهرک صنعتی البرز، خیابان حکمت ، نبش حکمت سوم ، کارخانجات گلوکوزان) در ساعت 10 روز چهارشنبه 29 دی برگزار میشود.

#وتوصا | گروه توصعه صنعتی ایران  در مجمع سالانه ۴۵ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید