سیگنال دلار به بورس/ پیش بینی بورس امروز 18 دی

کدخبر: ۴۶۷۴۸۲
قیمت دلار آمریکا در معاملات نقدی بازار تهران ریزش کرد و شاخص بورس نیز روند نزولی داشت. اما در این میان نرخ دلار نیمایی رشد داشته است. با این وصف روند بورس در معاملات شنبه به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟
 سیگنال دلار به بورس/ پیش بینی بورس امروز 18 دی

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از  اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 18 دی- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 303 واحد بالا آمد و شاخص هم‌وزن افت 510 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس کاهش 27 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 178 نماد رشد قیمت و 307 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 61 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت واسپاری ملت (ولملت)، شرکت دارویی رازک (درازک) و شرکت تولید محور خودرو (خمحور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد)، شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) و شرکت محصولات کاغذی لطیف (لطیف) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا)، شرکت قند اصفهان (قصفها) و شرکت کابل البرز (بالبر) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ.س.پ)، شرکت عطرین نخ قم (نطرین) و شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 105 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 33 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 25 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 11 درصد کاهش یافت و 159 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 28 درصد رشد کرد و در رقم 54 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد لطیف (شرکت محصولات کاغذی لطیف) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای چزر (شرکت صنایع چوب حزر کاسپین) و زقیام (شرکت کشت و دام قیام اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش نیز به امین (شرکت تأمین سرمایه امین) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 29 میلیارد تومانی داشت. پس از امین، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در پایان هفته اخیر شاخص کل بورس تهران بیش از 34 هزار واحد پائین‌تر از هفته قبل ایستاد اما در روز چهارشنبه روند نزولی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه متوقف شد و شاخص اندکی بالا آمد. آیا این به معنی توقف نزول بازار است؟ 

ناظران بازار معتقدند بورس به سقف مقاومت خورد و به علت کمبود نقدینگی نه تنها نتوانست از آن عبور کند، بلکه با تداوم خروج پول حقیقی از بازار انتظارات سهامداران منفی شد. روز چهارشنبه برای دهمین روز متوالی رای دهمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به 286 میلیارد تومان رسید. در مجموع کل هفته هزار و 589 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 317 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 10 درصدی داشته است. در 10 روز اخیر 3 هزار و 30 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 303 میلیارد تومان است.

همچنین در 30 روز معاملاتی اخیر – از ششم آذر ماه تاکنون- تنها در یک روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بوده‌ایم و در این دوره 30 روزه 8 هزار و 830 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شده است.   

برخی از ناظران مشکل اصلی بازار سرمایه را کمبود نقدینگی می‌دانند و معتقدند با تزریق نقدینگی از سوی دولت و از طریق صندوق تثبیت بازار، شاخص می‌تواند به کانال 1.4 میلیونی صعود کند. این ناظران ارزندگی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی را بیش از قیمت‌های فعلی می‌دانند. 

برخی دیگر نیز برای توضیح روند نزولی شاخص بورس به افت قیمت دلار اشاره می‌کنند. در پایان هفته قیمت دلار در بازار آزاد تا سطح 28 هزار تومان کاهش یافت. این در حالی است که قیمت دلار نیمایی در هفته‌های اخیر روند صعودی داشته و به 25 هزار تومان رسیده است.

برخی از ناظران افت قیمت دلار را متأثر از اخبار مذاکرات برجامی می‌دانند اما تحلیل‌گران معتقدند علت افت قیمت دلار افزایش عرضه است و اخبار مذاکرات تنها اثر روانی داشته است. 

با این وصف همگرایی قیمت دلار بازار و دلار نیمایی این امید را ایجاد کرده که در میان مدت دلار تک نرخی شود و یا دست کم شکاف قیمت آزاد و قیمت رسمی کاهش یابد. رشد قیمت دلار نیمایی و کاهش شکاف برای بازار سهام سیگنال مثبتی خواهد بود، اما در کوتاه مدت معمولا افت قیمت دلار آزاد بر بازار سهام اثر کاهشی دارد. افت ارزش معاملات در بورس نیز نشان از این دارد که معامله‌گران فعلا در انتظار روشن شدن نتیجه مذاکرات برجامی هستند. 

پیش بینی بورسپیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید