معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

دلایل اصلی برگشت محصولات کشاورزی ایران چه بود؟

کدخبر: ۴۷۰۰۶۴
اقتصادنیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص دلایل برگشت محصولات کشاورزی ایران اظهار کرد: هیچکدام از محصولات کشاورزی ایران آلوده نیستند و این‌ها برنامه‌هایی است که دشمن در شرایط فعلی می‌خواهد با تبلیغات منفی بهره برداری کند.
دلایل اصلی برگشت محصولات کشاورزی ایران چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر،  معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح دلایل برگشت محصولات کشاورزی ایران گفت: هیچ کدام از محصولات ما آلوده نیستند.

علیرضا مهاجر امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران در مورد بحث‌هایی که اخیراً درباره محصولات کشاورزی ایران مطرح شده و برخی از کشورها آن را برگشت داده‌اند، گفت: هیچکدام از محصولات کشاورزی ایران آلوده نیستند و این‌ها برنامه‌هایی است که دشمن در شرایط فعلی می‌خواهد با تبلیغات منفی بهره برداری کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فرزندان این مرز و بوم اکنون در وین برای احقاق حقوق این کشور مذاکره می‌کنند، گفت: عوامل آنها هم در داخل کشور به دنبال تبلیغات منفی هستند که از هر طریقی بهره‌برداری کنند.

مهاجر با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی ایران آلوده نیست، گفت: متأسفانه برخی ندانسته در داخل کشور حرف‌های آنها را در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌کنند که این کار، آب در آسیاب دشمن ریختن است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به سلامت و امنیت غذایی کشور توجه دارد، گفت: برگشت خوردن محصولات کشاورزی در دنیا رایج است و این مربوط به ایران نیست، همچنان که ایران نیز در برخی موارد محصولات آلوده و یا مشکوک را برگشت داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اخیراً یک کشتی ذرت از برزیل آمده بود که باید گواهی بهداشت می‌داشت، اما این گواهی به نام کشور عراق صادر شده بود و هرچه وارد کننده تلاش کرد که ما این گواهی را قبول کنیم، به هیچ عنوان قبول نکردیم.

مهاجر افزود: چند وقت پیش بذر از آلمان وارد کرده بودیم که حدوداً ۲۰ تن آن آلوده بود و همه را برگردانیم.

معاون زراعت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه در تأمین سلامت محصولات کشاورزی به هیچ عنوان ملاحظه نمی‌کند، بیان داشت: آنچه در روزهای اخیر درباره برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران گفته شد، هیچ ارتباطی به آلوده بودن یا سمی بودن آنها نداشت، مثلاً ۵۰ تن سیب زمینی از ازبکستان برگشت خورد، به دلیل اینکه خاک همراه آن بود و احتمال می‌دادند که شاید عامل انتقال بیماری باشد.

مهاجر همچنین افزود: در مورد کیوی هم محصول ما به امارات صادر شده بود و آنها حدود ۲۰۰ تن به هند به اصطلاح ری اکسپورت (صادرات مجدد) کرده بودند که گفته شد، آلوده به شپش بوده است.

وی درباره فلفل‌های صادراتی به روسیه گفت: چند سمی که در داخل کشور استفاده شده بود، در کشور آنها ثبت نشده بود.

مهاجر درباره سلامت محصولات کشاورزی ایران گفت: بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در کشور داریم که این مهمترین ضدعفونی کننده است از سوی دیگر سرانه سموم مصرفی در کشور یک ششم اتحادیه اروپا است، بنابر این نشان می‌دهد که مصرف سم در بخش کشاورزی کشور ما بسیار پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات صادراتی که اخیراً به وجود آمد، به دلیل اعلام یکباره واردات از سوی کشورهای متقاضی بود، افزود: کشورهایی مانند ازبکستان و عراق یک شبه تقاضای واردات کردند و صادرکنندگان هم دستپاچه بدون در نظر گرفتن شرایط و ملاحظات صادراتی ارسال کردند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره کیفیت سموم خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم، سم بی کیفیت و یا بدکیفیت وارد کشور شود و همه آنها از هر نظر بررسی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید