خبر خوش خاندوزی درباره تسهیل صدور مجوزها

کدخبر: ۴۷۳۳۸۰
اقتصادنیوز: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از صدور مجوز ۳۳۰ کسب و کار خانگی به صورت اعلانی خبر داد.
خبر خوش خاندوزی درباره تسهیل صدور مجوزها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر اقتصاد گفت: مقرر شد ۳۳۰ مجوز کسب و کار خانگی به صورت اعلانی انجام شود که خبر خوبی در سال تولید و پشتیبانی‌ها است.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در  جلسه هیات مقررات زدایی به سوالات زیر پاسخ داد.

 

مصوبات این جلسه از هیات مقررات زدایی را توضیح دهید.

خاندوزی: در جلسه امروز هیات مقررات زدایی  چهار مصوبه مهم وجود داشت. در صدر آن‌ها که به نظر می‌رسد دامنه بسیار وسیع تری از فعالان اقتصادی را در بر می‌گیرد و برای آحاد مردم جذاب‌تر خواهد بود، مساله مجوز‌های مشاغل خانگی اعلانی است. یعنی دسته‌ای از مشاغل خانگی صرفا با ثبت در درگاه ملی مجوز‌ها و سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعهد به اینکه شرایط آن کسب و کار را رعایت خواهند کرد، می‌توانند بلافاصله شروع به فعالیت کنند. در واقع مجوز پیشینی دیگر صادر نخواهد شد و امضای طلایی اولیه کنار گذاشته خواهد شد و نظارت دستگاه‌های اجرایی پس از آن خواهد بود که در آن دستگاه ثبت کردند و مجوز را به صورت برخط دریافت کردند. سپس در هفته‌ها و ماه‌ها می‌توانند برای نظارت مراجعه کنند.

مقرر شد که تعداد ۳۳۰ مجوز مربوط به مشاغل خانگی، به صورت اعلانی انجام شود. مصادیق آن نیز بسیار متنوع است؛ پرورش در حد کوچک دام و طیور، ماهی و ... تا تولید غذای خانگی، بسته بندی سبزیجات و ترشیجات، تولید گیاهان دارویی، فعالیت‌های هنری، آهنگسازی، نویسندگی، خوشنویسی، گرافیک، دوزندگی، قالی بافی، ابریشم بافی، لباس‌های محلی، طراحی طلا و جواهر، مترجمی و ... که به صورت اعلانی خواهد بود.

به محض اینکه سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شود، امیدواریم که در همین یکی دو ماه آینده به صورت رسمی تمام فعالان این بخش بتوانند به صورت برخط و برای اولین بار مجوز‌های خود را دریافت کنند. این دسته از مشاغل اولین دسته از گروهی هستند که مجوز‌های آن‌ها به صورت اعلانی می‌شود.

امیدواریم این خبر، اولین خبر خوشی باشد که هر چند در ماه‌های پایانی سالِ پشتیبانی از تولید به ثمر می‌رسد، اما کمک کند که فعالیت‌های تولیدی در زمان کم‌تر و با هزینه کمتری شروع به کار کنند.

سامانه درگاه ملی مجوز‌ها چه زمانی راه اندازی می‌شود؟

خاندوزی: دوستان من در دبیرخانه هیات مقررات زدایی تفصیلِ سامانه جدید را توضیح خواهند داد. تا کنون هر کدام از دستگاه‌ها برای مجوز‌های خود یک سامانه‌ای داشتند، اما اکنون بنا شده است که همه مجوز‌ها از درگاه ملی مجوز‌ها بگذرند، یعنی دیگر از مردم چندین بار شناسایی اولیه سند‌ها را نخواهیم داشت. بابت این مساله به صورت فنی با تمام وزارتخانه‌ها همکاری می‌کنیم. امیدواریم که هر چقدر دستگاه‌ها فنی و تکنیکی بتوانند سریع‌تر به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شوند، شاهد این خواهیم بود که همه مجوز‌ها از این به بعد صرفا براساس سامانه درگاه ملی مجوز‌ها انجام خواهند شد. اما یک مهلت قانونی در این زمینه وجود دارد و آن ۱۸ ام اسفند است. زیرا در سال گذشته در تاریخ ۱۸ اسفند قانون مجلس تصویب شد و یک سال به دستگاه‌های اجرایی مهلت داده شد، امید داریم که قبل از تاریخ ۱۸ اسفند بتوانیم بخش زیادی از دستگاه‌ها را داخل درگاه ملی مجوز‌ها داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید