پیش بینی تحلیلگران از قیمت طلا

کدخبر: ۴۷۴۰۴۷
تحلیلگران می گویند قیمت طلا وسط عوامل متضاد گیر افتاده است. از یک سو اقتصاد جهانی با تورم رو به رشد دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر انتظارات بالایی برای تحکیم سیاست پولی بانکهای مرکزی بزرگ جهان وجود دارد.
پیش بینی تحلیلگران از قیمت طلا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال استریت درباره روند قیمت طلا نظر خنثی داشته یا بدبین هستند در حالی که سرمایه گذاران خُرد همچنان خوش بینی خود را به روند افزایشی این فلز ارزشمند حفظ کرده اند.

اونس طلا در محدوده ۱۸۰۰ دلار اطراق کرده و ممکن است به این زودی جایی نرود. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا سه دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۱۸۰۷ دلار و ۸۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۲ درصد رشد داشت.

تحلیلگران می گویند قیمت طلا وسط عوامل متضاد گیر افتاده است. از یک سو اقتصاد جهانی با تورم رو به رشد دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر انتظارات بالایی برای تحکیم سیاست پولی بانکهای مرکزی بزرگ جهان وجود دارد. در این بین، با اقدام بانکهای مرکزی برای کاهش نقدینگی، نوسان بازارهای مالی افزایش پیدا کرده است.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها پنج نفر معادل ۲۹ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. آرای کسانی که کاهش قیمت را پیش بینی کردند یا نظر خنثی داشتند مساوی و شش نفر معادل ۳۵ درصد بود.

در این بین، ۶۸۳ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۳۸۵ نفر معادل ۵۶ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۵۲ نفر معادل ۲۲ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۴۶ نفر معادل ۲۱ درصد نظری نداشتند.

بعضی از تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا برای صعود با مانع روبرو خواهد شد زیرا بازارها روی افزایش بیش از چهار دور نرخهای بهره حساب می کنند. انتظارات رو به رشدی وجود دارد که فدرال رزرو در آغاز سیکل تحکیم سیاست پولی، ممکن است نرخ بهره را در مارس ۵۰ واحد افزایش دهد.

آمار اشتغال ماهانه قوی آمریکا انتظارات مذکور را تقویت کرد. گزارش روز جمعه دولت آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در ژانویه ۴۶۷ هزار شغل جدید ایجاد کرده است. این آمار فراتر از انتظارات بود و حتی بعضی از اقتصاددانان کاهش مشاغل را پیش بینی کرده بودند. تهدید تورم هم همچنان رو به رشد است و طبق گزارش اداره آمار نیروی کار، دستمزدها ماه میلادی گذشته بر مبنای ماهانه ۰.۷ درصد و بر مبنای سالانه ۵.۷ درصد رشد کردند.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA به کیتکونیوز گفت: به نظر می رسد که سرمایه گذاران بیشتر روی تورم دستمزد متمرکز شده اند که فشار بر بانکهای مرکزی برای بالا بردن نرخهای بهره را حفظ می کند. سرمایه گذاران طلا در هفته جاری باید توجه دقیقی به آمار تورم داشته باشند که روز پنج شنبه منتشر می شود.

دارین نیوسام، رئیس شرکت دارین نیوسام آنالایز گفت: تنها دلیلی که هفته جاری به افزایش قیمت طلا خوش بین بوده، این بوده که شیر و خط کرده است. وی گفت: هیچ الگوی واضحی درباره نمودار روزانه قرارداد آوریل طلا وجود ندارد. این قرارداد ممکن است مقاومت در سطح ۱۸۵۶ دلار و ۷۰ سنت را بیازماید یا تا سطح ۱۷۸۰ دلار و ۶۰ سنت عقب نشینی کند. بدون در نظر گرفتن آمار اشتغال ژانویه، به نظر می رسد دلار آمریکا همچنان در یک روند نزولی کوتاه مدت است و این موضوع می تواند علاقه به خرید را در هفته جاری ایجاد کند.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: اگرچه وی درباره طلا در کوتاه مدت نظر خنثی دارد اما بر این باور است که طلا پتانسیل افزایش قیمت دارد زیرا موفق شد پس از انتشار آمار اشتغال، سطح ۱۸۰۰ دلار را حفظ کند. وی خاطرنشان کرد تا زمانی که طلا مقاومت در سطح ۱۸۲۵ دلار یا حمایت در سطح ۱۷۸۰ دلار را نشکند، همچنان نظر خنثی خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید