همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

کدخبر: ۴۷۴۴۵۴
رحمت الله پورموسی گفت: پیرو ماده واحده‌ای که قبلا در خصوص همسان سازی عیدی و پاداش پایان سال بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس داده بودیم، به ما اعلام کردند که این طرح باید به قانون تبدیل شود و لذا این طرح پیشنهادی را به کمیسیون اجتماعی بردیم و طی مکاتبه و مذاکره پیگیری کردیم تا به لایحه تبدیل شود.
همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک فعال حوزه کار از ارسال طرح پیشنهادی همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به وزارت کار توسط کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد.

رحمت الله پورموسی اظهار کرد: پیرو ماده واحده‌ای که قبلا در خصوص همسان سازی عیدی و پاداش پایان سال بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس داده بودیم، به ما اعلام کردند که این طرح باید به قانون تبدیل شود و لذا این طرح پیشنهادی را به کمیسیون اجتماعی بردیم و طی مکاتبه و مذاکره پیگیری کردیم تا به لایحه تبدیل شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات و پیگیری های صورت گرفته از سوی اعضای کمیسیون اجتماعی و نمایندگان محترم مشهد و کلات، مطلع شدیم که کمیسیون به دلیل آنکه تصمیم گیری در خصوص حقوق و دستمزد شاغلان تامین اجتماعی برعهده شورای عالی کار است، این طرح را به وزارت کار ارسال کرده است تا از سوی شرکای اجتماعی و اعضای شورای عالی کار مورد بررسی قرار گیرد.

این پیشکسوت کارگری تصریح کرد: برابر مصوبه ۱۳۷۰ مجلس،کارگران باید حداقل دو ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی دریافت کنند ولی وقتی بازنشسته می شوند عیدی آنها کارمندی می شود و زمانی که از سازمان تامین اجتماعی در این باره توضیح خواستیم، اعلام کردند که در قبال مواردی که کسر بیمه صورت گیرد، خدمات ارائه می شود و چون از عیدی و پاداش پایان سال حق بیمه کسر نمی شود نمی توان به بازنشستگان عیدی کارگری داد.

پورموسی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد کردیم با توجه به آنکه ۱۴ میلیون کارگر شاغل تامین اجتماعی داریم که به سازمان بیمه پردازی می کنند، از میران عیدی و پاداش آنها ۲۰ درصد حق بیمه کسر شود که ۱۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد سهم کارگر است و اگر کارگران بدانند که در دوران بازنشستگی عیدی کارگری می گیرند قطعا از این طرح استقبال می کنند.

به گفته وی اگر کسر حق بیمه از مبلغ عیدی و پاداش پایان سال کارگران تصویب شود، بودجه ای در حساب جداگانه به سازمان تامین اجتماعی وارد می شود که سازمان می تواند با این مبلغ و به اضافه یک سومی که بابت عیدی همه ساله به بازنشستگان تامین اجتماعی می پردازد، دو ماه عیدی کامل را به بازنشستگان پرداخت کند و دیگر نیازی به تامین اعتبار یا پرداخت بدهی دولت برای این طرح نیست.

این پیشکسوت کارگری در پایان تاکید کرد: در صورت نظر مثبت شورای عالی کار و تصویب آن، طرح برای تصویب نهایی به مجلس بازگشته و تبدیل به قانون خواهد شد و کارگرانی که بازنشسته می شوند با توجه به کسر مبلغ حق بیمه از عیدی و پاداش دوران خدمت خود از مزایای آن در زمان بازنشستگی بهره مند خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید