ایران و آمریکا چند میلیون دلار تجارت داشتند؟/افزایش ۳ برابری صادرات

کدخبر: ۴۷۵۰۹۴
اقتصادنیوز: بر اساس آمار گمرک در ۱۰ ماهه سال جاری مجموع تجارت ایران و آمریکا حدود ۸۳ میلیون دلار به وزن نزدیک به ۱۵ هزار تن بوده است.
ایران و آمریکا چند میلیون دلار تجارت داشتند؟/افزایش ۳ برابری صادرات

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بررسی وضعیت تجارت خارجی کشور در آمار گمرک نشان می دهد که در ۱۰ماهه امسال در مجموع حدود ۱۳۳.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸۰ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلاری برای تبادل تجاری ایران و سایر کشورها ثبت شده و گمرک ایران این طور پیش بینی کرده بود که این رقم تا پایان سال به حدود ۹۸ میلیارد دلار برسد.

از مجموع تجارت صورت گرفته در این مدت حدود ۳۸.۸میلیارد دلار به صادرات و بیش از ۴۱.۴ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشت است.

اما در بین کشورهای طرف تجارت خارجی ایران اینکه سهم آمریکا چقدر است، از گمرک ایران مورد بررسی قرار گرفت و لطیفی- سخنگوی گمرک - در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

تجارت ۸۳ میلیون دلاری ایران و آمریکا

بر اساس این  گزارش در ۱۰ ماهه سال جاری مجموع تجارت ایران و آمریکا حدود ۸۳ میلیون دلار به وزن نزدیک به ۱۵ هزار تن بوده است.

افزایش ۳ برابری صادرات

در دوره مورد بررسی ۲۱۵ تن به ارزش ۲۵۱.۱ هزار دلار کالا از ایران به آمریکا صادر شده است، در حالی که در ۱۰ ماهه پارسال حجم صادرات ۱۷.۳ تن به ارزش ۸۵.۳ هزار دلار  بوده و بیانگر رشد حدود سه برابری است.

از اقلام صادراتی ایران به آمریکا می توان به لبنیاتی مانند دوغ، خامه و پنیر  و یا در سایر اقلام به زعفران، مربا، عرقیات سنتی، صنایع خاتم کاری، کتاب، کف پوش، چادر و برخی آلات موسیقی اشاره کرد.

۴۵۵ هزار دلار گوشی از آمریکا به ایران آمد

اما در بخش واردات در سال جاری تا پایان دی ماه حدود ۱۴.۵ هزار تن به ارزش ۸۲.۶ میلیون دلار انجام شده است که این رقم در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۱۴.۴ هزار تن به ارزش ۶۴.۷ میلیون دلار بوده که نشان دهنده رشد حدود ۲۳ درصدی ارزش واردات از آمریکا است.

در بین اقلام وارداتی ایران از آمریکا نیز می توان به ورود حدود یک تن گوشی به ارزش بیش از ۴۵۵ هزار دلار اشاره کرد که مستقیم از این کشور وارد ایران شده است، این در حالی است که گوشی‌های آمریکایی از سایر کشورها نیز به ایران وارد می‌شود.

سایر کالاهای وارداتی نیز عمدتا اقلام پزشکی و تجهیزات مربوطه بوده و یا در مواردی گاو نر مولد، قزل‌آلا برای پرورش و بذر سبزیجات نیز ثبت شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید