کدام محصولات ارزان شدند؟

سقوط قیمت خودرو در بازار

کدخبر: ۴۷۵۲۴۰
قیمت خودرو در چند روز گذشته متأثر از روند کاهشی قیمت ارز، با افت قیمت روبرو بوده است، اما در بازار فروشنده بسیاری وجود دارد و خبری از خریدار نیست. به‌اعتقاد نمایشگاه‌داران خودرو نوسانات قیمت ارز عاملی شده است تا برخی دست از کسب سود بیشتر بردارند و اقدام به فروش محصولات خود کنند، اما خریداری نیست.
سقوط قیمت خودرو در بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، قیمت خودرو در چند روز گذشته متأثر از روند کاهشی قیمت ارز، با افت قیمت روبرو بوده است، اما نکته مهم اینجاست در بازار فروشنده بسیاری وجود دارد و خبری از خریدار محصولات نیست. به‌اعتقاد نمایشگاه‌داران خودرو نوسانات قیمت ارز عاملی شده است تا برخی دست از کسب سود بیشتر بردارند و اقدام به فروش محصولات خود کنند، اما از آن طرف خریداران به‌امید کاهش قیمت‌ها تمایلی به خرید خودرو ندارند.

 بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی از ۲ تا ۱۲ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است به‌عنوان مثال در بازار روز دوشنبه پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۸۹ میلیون تومان، ساینا ۱۹۳ میلیون تومان، تیبا ۱۸۰ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای ۱۹۵ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۷۱ میلیون تومان و تیبا ۲ با قیمت ۱۷۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این کوییک آر ۱۹۶ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۲۴۹ میلیون تومان، پژوپارس ۲۶۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۷۶ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد


چرا قیمت خودرو کاهش یافت؟


امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به کاهش قیمت خودرو در بازار، گفت: با توجه به اینکه بازار خودرو همانند سایر بازار‌ها تاثیرپذیری قابل توجه‌ای از نرخ ارز دارد، بنابراین با کاهش قیمت دلار در بازار، با کاهش جزیی قیمت خودرو روبرو بوده‌ایم. اما باید به این نکته توجه کرد که طی سه سال گذشته قیمت خودرو بیش از چندصد درصد با افزایش همراه بوده که این موضوع باعث شده بازار به رکود عمیق فرو برود.


وی افزود: زیرا در چنین شرایطی قدرت خرید مصرف‌کنندگان واقعی که نیاز جدی به خودرو دارند، بسیار کاهش یافته و واقعیت آن است که آن‌ها با این قیمت‌ها توانایی خرید خودرو را ندارند، البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر برجام احیا شده و تحریم‌های صنعت خودرو برداشته شود، می‌توان انتظار داشت که بازار خودرو به سوی آرامش و ثبات حرکت کند، اما تا آن زمان ممکن است بازار خودرو با تلاطم‌هایی همراه شود.

امینی با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت خودرو باید اصلاحات اساسی در صنعت خودرو انجام گیرد، اظهار داشت: در اولین قدم در این زمینه باید صنعت خودروسازی از انحصار خارج شود، در حال حاضر با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد بازار در دست دو خودروساز بزرگ کشور است، اگر همچنان این انحصار پابرجا باشد، ما نمی‌توانیم به آینده امیدوار باشیم، حتی با وجود احیای برجام، نمی‌توان امیدوار بود که بازار خودرو سروسامانی بگیرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: بنابراین باید در این زمینه صنعت خودرو رقابت‌پذیر شود تا شاهد بهبود یافتن وضعیت بازار و صنعت خودرو باشیم، در این زمینه و در زمان امضای برجام در سال ۲۰۱۵ شاهد بودیم که با ورود شرک‌های خودروسازی خارجی، تنوع و کیفیت تولیدات افزایش پیدا کرد، اما بعد از آن با خروج ترامپ از برجام و تحریم دوباره صنعت خودرو شرکای داخلی خودروسازان داخلی از ایران رفتند.

وی ادامه داد: اما اگر همین روند برجام در صنعت خودرو ادامه می‌یافت، قدر مسلم قیمت خودرو نیز می‌توانست متعادل شود، اما متاسفانه چنین روندی ادامه نیافت و صنعت خودرو به پله اول بازگشت، این‌درحالیست که طی این سال‌ها سوء مدیریت‌های بسیار زیادی در صنعت خودرو رخ داده و آثار آن را امروز مشاهده می‌کنیم، به عنوان مثال در همین قضیه کاهش قیمت خودرو، مهم‌ترین اقدامی که برای تحقق این هدف باید صورت گیرد، افزایش تولید خودرو در کشور است، اما نه تنها طی این سال‌ها، افزایش تولید رخ نداده، بلکه میزان تولیدات با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده است.

امینی خاطر نشان کرد: همچنین در وهله‌های بعدی باید اقدامات نظیر رفع ممنوعیت واردات خودرو، کاهش هزینه تولید و بهای تمام شده تولیدات شرکت‌های خودروساز و قطعه‌سازسازی و خصوصی‌سازی واقعی خودروسازان بزرگ انجام شود تا ما شاهد تحول در شرکت‌های جاده مخصوص باشیم، در غیر این نمی‌توان چندان به تغییر وضعیت در صنعت خودروسازی خوشبین بود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: ازسویی طی این سال‌ها دولت‌های مختلف همواره در امور اجرایی خودروسازان دخالت کرده و به صورت مستقیم هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها را منصوب کرده‌اند، در حالی که دولت تنها باید اقدام به تعیین سیاست‌گذاری و راهبری صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کند و از دخالت در امور خودروسازان پرهیز کند، اتفاقی که امروز در حال رخ دادن است و به نظر می‌رسد این وضعیت کماکان ادامه پیدا کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید