گام بزرگ توسعه تجاری تهران – مسقط

امتیاز ویژه عمان به سرمایه‌گذاران ایرانی

کدخبر: ۴۷۵۳۶۱
قیس الیوسف وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری سلطنت عمان با اشاره به تسهیلات دولت عمان برای سرمایه گذاری ایرانی ها در این کشور، بیان کرد: فعالیت سرمایه گذاران ایرانی با مالکیت ۱۰۰ درصد، بدون حضور کفیل عمانی و ارایه اقامت طولانی مدت از تسهیلاتی است که برای سرمایه گذاری در کشور ما برقرار شده است.
امتیاز ویژه عمان به سرمایه‌گذاران ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  بعد از دو سال وقفه هیات تجاری عمانی اویل دی ماه وارد ایران شد و یک ماه پس از این سفر هیات ایرانی به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به عمان سفر کردند تا به این طریق زمینه ایجاد فرصت های جدید همکاری تجاری با حضور فعالان بخش خصوصی دو کشور فراهم شود.

با نگاهی به حجم آمار روابط تجاری ایران و عمان در سال ۱۳۹۹ و به‌رغم محدودیت‌های سنگین کرونا، بخشنامه‌های متعدد شبانه داخلی وزارتخانه‌ها مبنی‌ بر ممنوعیت صادرات کالاها، اخذ عوارض صادراتی و نیز مشکلات ناشی از تعهدات ارزی صادرکنندگان، و کاهش حجم تجاری ایران با عموم مقاصد صادراتی، رشد ۲۵ درصدی داشت و ایران در سال ۱۳۹۹ توانست سهم ۸۲/۱درصدی از بازار عمان را به خود اختصاص دهد.  اما طی دو سال اخیر به‌دلیل نبود رایزن بازرگانی ایران در عمان، این بازوی کمکی و تقویتی برای اتاق مشترک ایران و عمان وجود نداشت و این امر موجب شد تا شاهد کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور باشیم.

 سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در جریان سفر به عمان با قیس الیوسف «وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری سلطنت عمان» خود بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با عمان همراستا با روابط دوستانه دو کشور تأکید کرد.

فاطمی امین با اعلام علاقمندی برای تعمیق تجارت ترجیحی میان دو کشور، گفت: تجارت ترجیحی مطمئناً باعث ارتقاء مناسبات و افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با جلسات کارشناسی در این حوزه با طرف‌های عمانی موافقتنامه تجارت ترجیحی و لیست کالاهای مورد توافق را پیگیری خواهد کرد تا گام بسیار بزرگی برای توسعه مناسبات برداشته شود.

 معرفی شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی به عمان  

وزیر صمت کشورمان با اشاره به علاقمندی شرکت‌های ایرانی برای حضور در عمان و گسترش مراودات با این کشور، بیان کرد: آماده معرفی شرکت های بزرگ و توانمند ایرانی در حوزه های مختلف از جمله دارو، صنایع غذایی، لوازم خانگی و صنایع معدنی برای کار مشترک در عمان هستیم،البته به شرطی که ورود این شرکتها توسط کارگروه ویژه ای تسهیل شود.

استفاده در حوزه اکتشافات معدنی

فاطمی امین همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه معدن یکی از اولویت‌های کشور عمان می‎باشد، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ما نیز در حوزه اکتشافات معدنی می‌تواند همکاری‌های مشترکی با کشور عمان داشته باشد.

فاطمی امین، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه برق و اتصال شبکه برق دو کشور را از دیگر ظرفیت‌های گسترش مراودات دانست و گفت: مسیر ترانزیتی میان ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان و بندر چابهار نیز فرصت دیگری می باشد.

تسهیلات عمان برای سرمایه گذاری ایرانی‌

قیس الیوسف وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری سلطنت عمان نیز در این دیدار با اشاره به تسهیلات دولت عمان برای سرمایه گذاری ایرانی ها در این کشور، بیان کرد: فعالیت سرمایه گذاران ایرانی با مالکیت ۱۰۰ درصد، بدون حضور کفیل عمانی و ارایه اقامت طولانی مدت از تسهیلاتی است که برای سرمایه گذاری در کشور ما برقرار شده است.

قیس الیوسف با اشاره به اعمال مشوق هایی برای بهبود وضعیت کسب و کارهای عمان پس از کرونا تصریح کرد: کاهش مالیات ها و هزینه های مربوط به ثبت شرکت برای تجارت و تسهیلات لازم برای تملک اراضی مورد نیاز فعالان اقتصادی در این راستا بوده است.

وی در ادامه سخنان خود علاقمندی کشورش را برای ارتقای مناسبات تجاری با ایران اعلام کرد و افزود: در راستای سند چشم انداز ۲۰۴۰ کشور عمان بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلف کشور عمان برای سرمایه‌گذاری مشترک دیده شده است. صنعت، معدن، گردشگری، شیلات، امنیت غذایی، لجستیک و خدمات و... اولویتهای کشور ما هستند.

در این جلسه همچنین در خصوص راه حل های مختلف برای تسهیل نقل و انتقالات پولی، مالی و اعتباری بحث و تبادل نظر شد و طرفین راه‌حل‌های پیشنهادی خود را ارائه دادند.

در این اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان ۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه، در مسقط در حال برگزاری است و قرار است ۱۱ سند همکاری مورد بررسی دو کشور قرار گیرد.

در این اجلاس هیاتی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشورمان از جمله سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، وزارت دادگستری، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت نفت سید رضا فاطمی امین وزیر صمت را همراهی می کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید