اتفاق مهم در بازار دلار ایران/ پیش بینی تجار از آینده قیمت دلار

کدخبر: ۴۷۵۳۹۶
در یکی از معدود دفعات، ارزش اسمی دلار بالاتر از ارزش ذاتی آن شده و این به معنی حباب مثبت است. این حباب مثبت دو نکته دارد.
اتفاق مهم در بازار دلار ایران/ پیش بینی تجار از آینده قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، قیمت دلار بر اساس حواله درهم پایین‌تر از قیمت نقدی و فردایی در بازار ارز است. معامله گران معمولا بر اساس قیمت ریالی درهم و نرخ برابری ثابت آن که ۳.۶۷ است شاخص ارزش ذاتی دلار را محاسبه می کنند. دلیل این که درهم نرخ مبنا قرار گرفته بنای تجارت خارجی ایران بر پایه این ارز بود به همین دلیل نیز درهم  خاصیت سیگنالی در بازار ارز پیدا کرده است،این مبنا در سال های اخیر نیز که تجارت از دروازه امارات کمرنگ شده کماکان برقرا است.

در بازار ارز، همواره قیمت خروجی دلار بر اساس این فرمول بالاتر از قیمت اسمی دلار بود  که به معنای حباب منفی قیمت دلار است، در واقع ارزش ذاتی بیشتر از ارزش اسمی است. اما دیروز در یکی از معدود دفعات، ارزش اسمی دلار بالاتر از ارزش ذاتی آن شده و این به معنی حباب مثبت است. این حباب مثبت دو پیام دارد: یک اینکه بخش تجاری ایران تصور می‌کند قیمت دلار در روزهای آتی بیشتر پایین می‌رود. نکته دوم نشان می‌دهد که وقت خرید دلار برای معامله‌گران نقدی نیست.

یکی از دلایلی مثبت شدن حباب قیمت دلار نزول درهم بود. درهم در شرایط نزولی شد که  قیمت اسکناس دلار کمی صعودی بود و نزدیک به ۱۰۰ تومن افزایش پیدا کرد. این دو مسیر متفاوت مثبت شدن حباب دلار را رقم زد.

نکته بازار ورود نرخ نیما به ۲۴ هزار تومان بود که نسبت به ابتدای هفته افزایش پیدا کرده است. از منظر برخی معامله‌گران این افزایش می‌تواند علامتی برای مقاومت دلار در برابر کاهش باشد.

یکی از دلایلی مقاومت بازار بحث بر سر ماندگاری توافق هسته‌ای است. بازار تقریبا به اینکه توافق صورت بگیرد خوشبین است اما به اینکه ماندگار باشد خوشبین نیست. برای همین فعلا سعی می‌کند تن به ریزش بیشتر ندهد.

نکته دیگر بازار طلای آبشده بود که از نظر معامله‌گران رشد امروز آبشده کمتر از دلار و اونس جهانی است و دلیل آن را هم آربیتراژ طلای آبشده می‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید