بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 26 بهمن 1400

احتمالات رسیدن به توافق در وین

کدخبر: ۴۷۶۴۸۶
اقتصادنیوز: مقامات رسمی اروپایی می گویند رسیدن به توافق در مذاکرات برجامی وین قابل حصول است.
احتمالات رسیدن به توافق در وین

به گزارش اقتصادنیوز ، براساس رایزنی های صورت گرفته به نظر می رسد اگرچه همچنان دو طرف اختلافاتی  بر سر مذاکرات برجامی وین دارند اما حصول توافق احتمالا ممکن باشد.

اخبار سیاسی | مذکرات وین به توافق می انجامد؟

وزارت امور خارجه اتریش عصر دوشنبه (به وقت محلی) با اعلام خبر دیدار وزیر امور خارجه این کشور با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تصریح کرد که مذاکرات وین به لحظات حساسی رسیده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی مدعی شده در مذاکرات وین حدود 30 درصد از مسائل دشوار هنوز حل نشده اند اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس امکان پذیر است.  یک دیپلمات غربی هم مدعی شده چنانچه همه چیز خوب پیش برود حصول توافق تا اوایل ماه مارس امکان پذیر است. یک مقام ارشد ایرانی گفته که تهران خواستار آن است که به جای برچیدن سانتریفیوژهای پیشرفته بتواند سانتریفیوژها را در داخل ایران مهر و موم و انبار کند. رویترز همچنین به نقل از این مقام ارشد ایرانی مدعی شد که تهران خواستار آن است که تحریم ها علیه 300 نهاد و فرد که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند رفع شوند.

حسین امیر عبداللهیان و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه ایران و روسیه شامگاه دوشنبه درباره مذاکرات وین درباره رفع تحریم‌های ایران گفت‌وگو کردند. امیر عبدالهیان در روز دوشنبه با همتای ایرلندی و جوزپ بورل، رئیس کمیسیون سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم دیدار و گفته کرده بود. همچنین علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه که برای شرکت در مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین سفر کرده است عصر دوشنبه با وزیر خارجه اتریش دیدار کرد. 

خبرگزاری دولت نوشت: بر اساس توافقات صورت گرفته، جلسات کمیسیون مشترک برجام برگزار نمی‌شود و مذاکره‌کنندگان، دیدارهای خود را به صورت دو جانبه و چندجانبه در وین ادامه می‌دهند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین هم در پیامی از برگزاری نشستی میان اعضای توافق هسته‌ای(بدون ایران) با هیات مذاکره‌کننده آمریکا به منظور ارزیابی وضعیت مذاکرات وین خبر داد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در تازه ترین توییت خود گفته است: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد. تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکاء و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می‌‌تواند جایگزین گمانه‌زنی‌ها شود. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره اینکه مذاکرات هسته ای با دولت های غربی متوقف نشده است، تاکید کرده: آنچه که امروز در گفتگو ها ادامه دارد نقاط و مهم حساس است و میزان فاصله ما با توافق به اراده طرف های غربی بستگی دارد. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم گفته است: برای رسیدن به توافق خوب عجله داریم، ولی در چارچوب مذاکرات منطقی. به گفته او از رفتار مبتنی بر ایجاد شوک طرف غربی در مذاکرات استقبال نمی‌کنیم. 

روزنامه فرامنطقه‌ای چاپ لندن به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور ایران قرار است، پنجشنبه آینده در چارچوب سفری رسمی که چند روز طول خواهد کشید، به قطر سفر کند.

اخبار اقتصادی | دیدار رئیس بانک مرکزی با مدیران عامل بانک ها

طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس طرح جایگزین احتمالی قرعه کشی خودرو را حذف قیمت کارخانه‌ای خودرو و تک نرخی شدن بهای آن دانسته است. 

رئیس کل بانک مرکزی در نشست دوره ای با مدیران عامل بانکها تاکید کرد: ارتقای کفایت سرمایه بانکها از مهمترین برنامه های بانک مرکزی است و در این خصوص تدابیر و تصمیمات بسیار خوبی در شورای پول و اعتبار اتخاذ شده است. موضوع اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی، بطور جدی و با حساسیت پیگیری می‌شود و بر این اساس، بانکها باید وضعیت نقدینگی خود را مدیریت کنند و برای رفع ناترازی خود اقدام کنند. اصلاح رابطه مالی دولت با بانک ها و بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک ها و اصلاح رابطه بانک ها با مردم سه ضلع مهم اصلاح نظام بانکی کشور است که پیگیری خواهد شد.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان اسفند به 4 میلیون بشکه در روز می‌‌رسد.

سیف‌اله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفته است: در طی روزهای گذشته، چندین بار مذاکره حضوری، تلفنی و نامه نگاری با شرکت ملی گاز برای وصل مجدد گاز مصرفی واحدهای اسفنجی داشته‌ایم، اما گویا هر چقدر تلاش می کنیم کمتر به نتیجه نمی‌رسیم. گاز مصرفی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که بیشترین عرضه آهن اسفنجی را به بورس کالا را دارند قطع شده است، البته در سه هفته اخیر گاز مصرفی این دو شرکت قطع و وصل می شد تا اینکه از چندی پیش بطور کامل قطع شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته است: آنچه که را دولت در لایحه بودجه برای حامل‌های انرژی در نظر گرفته بود، بدون هیچگونه دخل و تصرفی باقی ماند و لذا قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده هیچ تغییری نمی‌کند.

اخبار بنگاه ها | مجوز موافقت املاک و مستغلات صادر شد

مجوز موافقت اصولی نخستین صندوق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات صادر شد.

#حکشتی | کشتیرانی با کشتی سازی صدر انکا قرارداد ساخت شناور چند منظوره را به امضا رساند که به گفته مدیرعامل کشتیرانی، در این قرارداد، ساخت کشتی های رو – رو و کانتینری در اولویت‌های گروه کشتیرانی است.

#خصدرا | صنعتی دریایی ایران از تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکت های تحت کنترل (شرکت پژوهش صنعت نفت صدرا ساحل) در موضوع، عقد قرارداد ساخت یک فروند کشتی چند منظوره حمل بار خشک و کانتینر 3500 تنی به کارفرمایی شرکت کاوش گران کرانه کاسپین مبلغ قرارداد 8,105,788 یورو به علاوه 69 میلیارد تومان خبر داد.

#مرقام | ایران ارقام خبر داد: ساز و کار تسویه پس از وصول مطالبات نسبت به استرداد مبلغ 5 میلیارد تومان به سرمایه گذاری فرهنگیان اقدام می شود.

#لکما | کارخانجات مخابراتی ایران از تهیه کالا و اجرای سیستم پایش الکترونیک در محدوده پارک ملی بمو خبر داد. این شرکت در مناقصه عمومی یک مرحله ای پروژه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با موضوع "تهیه کالا و اجرای سیستم پایش الکترونیک در محدوده پارک ملی بمو" شرکت کرده است.

#وتوس | توسعه شهری توس گستر باتوجه به تأثیر انتقال پروژه شهریار(قطعه شماره 5 مسکونی تجاری در اراضی زکریا) به شرکت زیرمجموعه آرمان‌گستر یکم توس، بر تحقق سود هر سهم در سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 1400 اعلام کرد: در بهمن ماه سال 1400 براساس قرارداد فیمابین، یک قطعه زمین با مساحت 2،166 مترمربع واقع در اراضی زکریا را با قیمت کارشناسی 51.3 میلیارد تومان به شرکت زیرمجموعه آرمان‌گستر یکم توس منتقل نموده است و از آنجایی‌که این رخداد در ردیف پیش‌بینی‌‌های فروش سال 1400 شرکت قرار نداشته، فلذا سود حاصل از این واگذاری که براساس هر سهم معادل 26.3 تومان است، به درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 1400 افزوده خواهد شد.

#کچاد و #تجلی | ساخت دو کارخانه بزرگ تولید ورق گرم رول شده با مشارکت در دستور کار است. عملیات اجرایی احداث دو کارخانه بزرگ تولید ورق گرم رول شده با ظرفیت ۴ میلیون تن با مشارکت شرکت های صنعتی و معدنی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات آغاز شد. عملیات اجرایی احداث دو کارخانه بزرگ تولید ورق گرم رول شده آغاز شد. این کارخانه ها با ظرفیت چهار میلیون تن هستند که با مشارکت شرکت‌های مطرح و به‌نام صنعتی و معدنی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات راه اندازی شده اند.

#آریان | افزایش سرمایهُ سرمایه گذاری پارس آریان از 1981.7 میلیارد تومان به 4 هزار میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده و سود انباشته و اندوخته) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 25 بهمن امسال تا 25 فروردین 1401 تعیین شد. 

#قرن | افزایش سرمایهُ پدیده شیمی قرن از 100 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان، تعداد 981.2 میلیون سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 18.7 میلیون سهم 100 تومان برای پذیره نویسی عمومی از 2 اسفند تا 16 اسفند عرضه میشود.

#وبوعلی | سرمایه گذاری بوعلی از تهاتر با بخشی از بدهی سود سهام سال 1399 (مصوب مجمع 1400/02/27) به شرکت توسعه دیدار ایرانیان خبر داد.

#دالبر | البرز دارو از دریافت افزایش نرخ برخی از محصولات خبر داد.

#والبر | تصویب فروش سهام شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرزبالک به صورت عمده تا سقف درصد مالکیت متعلق به گروه سرمایه گذاری البرز مطابق با ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز با رعایت تشریفات قانونی نهایی شد.

#توریل | توکاریل از تأیید مبلغ 548،706 میلیون ریال بابت تعدیل حق دسترسی مسافتهای زیر 500 کیلومتر توسط شرکت فولاد مبارکه (#فولاد) خبر داد. مبلغ 257.978 میلیون ریال مربوط به سال 1399 و 290.728 میلیون ریال آن بابت دروه 9 ماهه سال 1400که تماماً در سال جاری بعنوان درآمد عملیاتی ثبت می شود.

#تنوین | تامین سرمایه نوین خبر داد: پذیرش تعهد پذیره نویسی اوراق مرابحه عام دولت اراد 98 به مبلغ 15.000 میلیارد ریال ، 56 ماهه با نرخ سود 18 درصد سالانه ، درآمد تعهد پذیره نویسی مبلغ 1.587 میلیارد ریال که طی 56 ماه شناسایی می شود.

#تاپکیش | در مجمع تجارت الکترونیک پارسیان به ازای هر سهم ۲۷.۹ تومان سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد.

#شپارس | افزایش سرمایه 42 درصدی بین المللی محصولات پارس از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت. 

#وسپه | تازه ترین سرمایه سرمایه گذاری سپه یک هزار و ۲۰۰ میلیار تومان است و به زودی افزایش سرمایه خواهیم داشت. در مجمع وسپه 110 تومان به ازای هر سهم تقسیم شد.

#فسبزوا | فولاد سبزوار سپاهان از لغو آگهی دعوت به مجمع عمومی خبر داد. مجمع عمومی فوق العاده مورخ  1400/11/30 برگزار نمی شود. تاریخ بعدی مجمع متعاقباً اعلام میشود.

  •  اسکورت نفتکش ایرانی Fortune توسط نیروی دریایی ونزوئلا از منطقه ویژه اقتصادی تا سواحل این کشور
  • نفتکش فورچون
  • نفتکش فورچون
  • نفتکش فورچون
  • نفتکش فورچون
  • sYWQA4CqNBg3
  • m4Urw4ndU2q6
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
  • تصاویری از دو غول نفتی ایران که با اسکورت به سواحل ونزوئلا رسیدند / فارست و فورچون
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید