بازار اجاره در تصرف فایل های قرمز

وضعیت نگران کننده در بازار مسکن

کدخبر: ۴۷۸۹۸۴
اقتصادنیوز : با وجود آن که بازار مسکن در چند ماه گذشته رشد قیمت اندکی داشته اما همچنان اجاره بها رشد قابل توجهِی دارد. بازار اجاره در تسخیر فایل های قرمز هستند و فایل های سبز هم بیشتر مربوط به آپارتمان های قدیمی می شوند که یا پارکینگ ندارند و یا آسانسور ، برخی از فایل ها نیز مربوط به خانه های زیر همکف هستند .
وضعیت  نگران کننده  در بازار مسکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکو ایران، وضعیت بازار اجاره نگران کننده است ، اجاره بهای بالای 10 میلیون تومان و رهن بیش از 500 میلیون تومان برای آپارتمان های معمولی با متراژ 100 متر در منطقه مرکزی شهر قیمت عجیبی به نظر نمی رسد اگر فایل های اجاره را چند روزی رصد کنید . با وجود آن که بازار مسکن در چند ماه گذشته رشد قیمت اندکی داشته اما همچنان اجاره بها رشد قابل توجهِی دارد. بازار اجاره در تسخیر فایل های قرمز هستند و فایل های سبز هم بیشتر مربوط به آپارتمان های قدیمی می شوند که یا پارکینگ ندارند و یا آسانسور، برخی از فایل ها نیز مربوط به خانه های زیر همکف هستند .

منتظر سقوط قیمت مسکن باشید

یکی از فایل های اجاره ارزان مربوط به خانه نیمه ساخت می شد که پیشنهاد شده بود برای انبار استفاده شود یا آپارتمان های بد نقشه ای که کم تر مورد پسند قرار می گیرند .با این وجود برخی از کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن معتقدند که وضعیت موجود بازار اجاره مسکن، وضعیت غیر منتظره‌ای نیست.

به گفته این عده از کارشناسان مسکن اجاره بها تا حد زیادی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد چرا که اجاره بها، «نرخ بازدهی سرمایه گذاری در بخش مسکن» محسوب می‌شود کسی که ملک خود را اجاره می‌دهد، در عمل یک سرمایه گذاری در کالایی به اسم مسکن کرده و بازدهی این سرمایه گذاری، همان اجاره مسکنی است که دریافت می‌کند. بنابراین وقتی میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش می‌یابد به این معنا که خریدار باید پول بیشتری برای خرید مسکن بدهدومتناسب با آن انتظار دارد که اجاره بیشتری هم دریافت کند و از آنجایی که قیمت مسکن در طول ۳ سال اخیر ۷ تا ۸ برابر شده است؛ اما اجاره بها نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد؛ چون اجاره بها می‌بایست با درآمد خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر منطبق می‌شد.

مستاجران به این زودی ها منتظر توقف رشد اجاره بها نباشند زیرا به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه مسکن  در دوره‌هایی که رشد قیمت مسکن کند یا متوقف می‌شود، اجاره بها این عقب ماندگی را جبران می‌کند و از آنجایی که اجاره مسکن در سال گذشته از رشد قیمت مسکن عقب مانده بود و نتوانسته خود را همگام با آن پیش بیندازد، لذا باید انتظار داشته باشیم، اجاره مسکن در یکی دو سال آینده با شیبی تندتر از قیمت مسکن به پیش می‌رود تا کمی از این عقب ماندگی را جبران کند. بنابراین رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر قابل پیش بینی بوده است .

در جدول زیر اجاره بهای برخی از آپارتمان هایی که زیر قیمت منطقه برای اجاره پیشنهاد شده اند می خوانید بیشتر این خانه ها زیر همکف یا در طبقات 4 و بالاتر بدون آسانسور هستند . هرچند که به نظر نمی آید فایل های سبز هم چندان با جیب مستاجران این محلات همخوانی داشته باشد .

لیست آپارتمان هایی که زیر قیمت برای اجاره پیشنهاد شده اند  

محله

متراژ(مترمربع)

سن بنا (سال)

رهن (تومان)

اجاره (تومان)

آیت الله کاشانی

45

17

200میلیون

-

سعادت آباد،بلوار فرهنگ

240

14

700میلیون

20میلیون

ستارخان ،خوش شمالی

100

13

400میلیون

صفر

نارمک ، میدان 78

51

10

60میلیون

4 میلیون

تهرانپارس ،فلکه اول

70

30

300میلیون

-

میدان شهدا

95

30

100میلیون

6میلیون

گیشا بالاتر خ 28

158

30

450میلیون

5 میلیون

نظام آباد،خ مدنی  

60

10

200میلیون

400هزار

شهرک غرب ،خ طاهری

95

20

250میلیون

5میلیون

پیروزی خ دهم فروردین

68

13

100میلیون

2میلیون

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید