اتخاذ تصمیمات مهم درباره بازار بورس در قوه قضائیه+جزئیات

کدخبر: ۴۸۱۷۷۹
محمد مصدق گفت: دستورالعملی با نام دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه داریم که باید بررسی شود چه مقدار از این دستورالعمل اجرا شده است‌. البته بر تسریع در اجرای این دستورالعمل تأکید داریم.
اتخاذ تصمیمات مهم درباره بازار بورس در قوه قضائیه+جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، حجت‌الاسلام مصدق در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه با موضوع بورس بر تسریع در اجرایی شدن دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه تأکید کرد.

نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با موضوع بورس با حضور حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه، حجت الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور،  ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، محمدباقر الفت، معاون منابع انسانی قوه قضائیه، اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، صاحبکار، معاون راهبردی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری، کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس شورای حل اختلاف، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور، برگزار شد.

محمد مصدق در آغاز نشست گفت: دستورالعملی با نام دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه داریم که باید بررسی شود چه مقدار از این دستورالعمل اجرا شده است‌. البته بر تسریع در اجرای این دستورالعمل تأکید داریم.

در ادامه محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره بازار سرمایه گفت: تجلی بازار سرمایه عمدتاً در بورس است و اهمیت فراوانی در اقتصاد دارد. نوسانات دو سه سال اخیر در بازار سرمایه و بورس تبعات فراوان اقتصادی سیاسی و اجتماعی داشت و دارد.

وی با اشاره به اینکه می‌دانیم که این مشکلات در مدت کوتاه یک روز، دو روز حل شدنی نیست افزود: اما با توجه به تدابیر انجام شده باید در میان مدت شاهد تحولات بازار سرمایه و بورس باشیم.

منتظری با تأکید بر پیگیری پرونده تخلفات بورسی گفت: افرادی که چنین وضعیتی را در بازار بورس ایجاد کردند و زمینه‌ساز یک خسارت بزرگ به مردم شدند باید پاسخگو باشند.

دادستان کل کشور تأکید کرد: انتظار می‌رود، شاهد اتفاقات گذشته نباشیم و تحولی در بورس ایجاد شود.

دادستان کل کشور با تأکید بر بازنگری در قانون بورس گفت: دولت به‌عنوان مسئول اجرایی کشور باید نظارت کند اما اینکه نحوه نظارت چگونه باشد مهم است و همه اینها  به مشکل دار بودن قانون بورس برمی‌گردد که باید بازنگری شود. قانون مربوط به زمانی است که سهامداران و شرکت‌ها بسیار اندک بودند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه سازمان بورس را یک نهاد نظارتی دانست که باید بر بازار سرمایه نظارت کند.

ذبیح‌الله خداییان با بیان اینکه مهم‌ترین عامل در ارتقای سلامت بورس، شفافیت است، ادامه داد: متأسفانه زیان انباشته برخی شرکت‌ها بیشتر از سودشان بود. در رابطه با سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی باید تصمیم‌گیر باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این جلسه بزرگ‌ترین مشکل بورس را در ابهام و نبود شفافیت دانست و گفت: این ابهام نظارت بر سهامداران وشرکت‌های فعال در بازار بورس را مشکل می‌سازد.

بابایی خواستار شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی صاحبان سهام شد و تأکید کرد که شرکت‌هایی که در بورس کار می‌کنند باید کاملاً شفاف باشند و همه چیز باید الکترونیکی باشد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز در این نشست اظهار کرد: سیستم بانکی مدت‌هاست با سامانه کشف تقلب و تخلف کار می‌کند. هرچند به بلوغ رسیدن این سامانه زمان می‌برد اما اقدام خوبی است. دیگر نظارت انسانی کاملاً منتفی است.

کاظمی‌پور افزود: با وجود بیش از 50 میلیون سهامدار پیشنهاد این است باید خروجی این سیستم نظارتی در سازمان بازرسی کل کشور هم قرار بگیرد.

وی در ارتباط با تعیین تکلیف 4 میلیون سهام متوفیان گفت: اجازه گواهی انحصار ورثه به سازمان بورس داده شده تا سهام را واگذار کنند و سهام این متوفیان در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی قابل انجام است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطاعات با اشاره به همکاری خوب سازمان بورس با مجموعه قضائی در شناسایی اموال محکومان خاطرنشان کرد: اگر شخصی محکوم شود قاضی می‌تواند برخط اموال سهام او را توقیف کند تا فرد حق خرید و فروش سهام را نداشته باشد.

قدرتی، معاون حقوقی قوه قضائیه هم در این نشست از رئیس سازمان بورس خواست تا طبق قانون هرکسی که می‌خواهد وارد سامانه کدال شود باید تغییرات هیئت مدیره را در روزنامه رسمی منتشر و گزارش‌های مالیاتی را هم ارائه کند که برخی شرکت‌ها با هزار شرکت خرد زیر مجموعه خود، چنین کاری نمی‌کنند.

رئیس شورای حل اختلاف در این نشست با تأکید بر پیشگیری از جرایم و مبارزه با فساد گفت: دستگاه قضائی باید از حقوق عامه دفاع کند لذا لازم است سازمان بورس گزارشی از ترفندبازی بورسی مانند سیگنال فروشی و صف‌های مصنوعی ارائه کند.

سعید عمرانی، دبیر جلسه و معاون دادستان کل کشور هم در این نشست گفت:  از مدت‌ها قبل یعنی یک سال است که کارگروه بازار سرمایه با عضویت مسئولان بورسی و همکاران قضائی مجرب در حوزه بورس ‌تشکیل شده است که این بندی از مواد دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه است.

عمرانی با اشاره به تشکیل کارگروه بازار بورس گفت: این کارگروه در صیانت و حفاظت از اموال به طور جدی ورود کرده است.

در ادامه این نشست مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در این مدت گفت: در سال گذشته سیل نقدینگی به بازار سرمایه سرازیر شد طوری که کمتر از 5 ماه سیل نقدینگی بازار سرمایه 4 برابر شد و برخی سهام‌های کوچک تا 50 و 70 برابر بالا رفتند و سهام‌های بزرگ کاهش قیمتی نداشتند. 

وی ادامه داد: عدم تصمیم‌گیری به موقع درخصوص زیرساخت‌های بازار در نیمه اول سال باعث شد تا سیل سرمایه‌داران خرد با توصیه مقامات بدون هیچ آموزشی وارد بازار بورس شوند در حالیکه باید  ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در اختیار این افراد بدون سواد مالی قرار می‌دادیم که چنین نشد.

عشقی افزود: سهام‌های کوچک ما به شدت رشد کردند و حتی سهمی داشتیم که در این بازار 100 برابر شده است. از سال 97 شاهد روند صعودی در بازار سرمایه بودیم. یکی از بحث‌های جدی ما بحث سهام عدالت است و از سال 98 این سهام هم رشد داشت. سهام بورسی عدالت تا 19 میلیون تومان رسیده بود که الان 11 میلیون تومان است و سهام غیربورسی 13 میلیون تومان قیمت دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا به زودی سود سال 99 سهام عدالت به حساب سهامداران یک‌جا واریز خواهد شد، بیان کرد: هر شخصی که 532 هزار تومان سهام دارد 600 هزار تومان سود دریافت می‌کند که این سود پنجشنبه این هفته یا شنبه آینده واریز می‌شود.

وی یکی از مشکلات اصلی بازار بورس را انحصار در بازارهای مالی عنوان و خاطرنشان کرد: در این 6 ماه به دنبال انحصارزدایی بودیم و 9 مجوز کارگزاری در این مدت صادر کردیم.

عشقی گفت: ریزساختارهای بازار در سازمان بورس را شروع کردیم‌ و از آغاز سال 1401 روی دامنه نوسان اقدام خواهیم کرد. سعی شد در بازارهایی که ابهامات جدی دارد اقدام مناسب انجام شود.

وی افزود: همچنین تلاش شد تا سودهای نقدی از شرکت‌ها دریافت و به صورت متمرکز به سهامداران پرداخت شود چون بسیاری از  سهامداران  برای دریافت سود خرد و اندک خود باید به بانک مراجعه می‌کردند. در کنار این از شرکت‌ها خواسته شده سود سنوات گذشته را هم به سهامداران بدهند چون این حق‌الناس است.

وی با اشاره به اقدامت انجام شده سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه برای نخستین بار هفته آینده رونمایی می‌شود.

وی نقش دولت در بازار سرمایه، ساماندهی سهام عدالت، نقش نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را از چالش‌های بازار سرمایه برشمرد.

در پایان این نشست معاون اول قوه قضائیه خواستار تشکیل اتاق فکر مدیریتی در سازمان بورس شد و تأکید کرد که نظارت دقیق بر سبدگردان‌ها بسیار مهم است.

مصدق همچنین در رابطه با دستورالعمل ساماندهی تأکید کرد: مسائل مرتبط با این دستورالعمل سریع‌تر پیگیری شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید