نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24اسفند

همه می‌توانند سال آینده خودرو وارد کنند

کدخبر: ۴۸۲۹۶۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات24 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
همه می‌توانند سال آینده خودرو وارد کنند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

24 اسفند 1351؛ قرارداد بازرگانی ایران و آلمان شرقی

در پایان سفر پنج روزه وزیر اقتصاد به جمهوری دموکراتیک آلمان اعلام شد، ایران و آلمان شرقی قرارداد بازرگانی پنج ساله منعقد می‌کنند: آلمان شرقی کارخانجات سیمان، نورد و ماشین های کشاورزی، صنایع غذایی، دستگاه های مولد برق و کارخانه های سازنده قطعات خانه های پیش ساخته به ایران صادر می‌کند و انواع کالاهای مصرفی، وسایط نقلیه، تولیدات پتروشیمی، خشکبار و پنبه از ایران خریداری خواهد کرد.

وزیر اقتصاد ایران با رئیس جمهور و دبیر اول حزب و نخست وزیر آلمان شرقی ملاقات و مذاکره کرد.

24 اسفند 1381؛ دولت به دلیل ربوی بودن حق استقراض خارجی ندارد

مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکیل سومین جلسه فوق العاده بررسی موارد اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان درخصوص لایحه بودجه سال 82 کل کشور را پیگیری کرد.

در این جلسه جزءهای 1 و 2 بند «ز» و بندهای «م» و تبصره 21 لایحه بودجه در مورد تامین و تضمین منابع مالی از بازارهای سرمایه خارجی برای سرمایه‌گذاری مشروحه در این بند که به دلیل ربوی بودن مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، در دستورکار قرار گرفت.

در مجموع مباحث ازسوی اعضا و بنا به پیشنهاد رئیس‌جمهور در مورد بند «م» تبصره 21 بودجه مبنی‌بر تامین معادل ریالی دو میلیارد و سیصد میلیون دلار اعتبار موردنیاز طرح‌های تملک دارایی‌هایی سرمایه‌‌ای از منابع داخلی، مجمع با اکثریت آرا به شرح ذیل تصمیم‌گیری کرد.

شرکت ملی نفت ایران پنجمین شرکت مهم جهان

براساس آخرین بررسی‌های بین‌المللی، شرکت ملی نفت ایران پنجمین شرکت مهم نفتی در جهان است.

آرامکو عربستان، اکسون موبیل آمریکا، شرکت ملی نفت ونزوئلا، شل انگلیس و هلند به ترتیب مهم‌ترین شرکت‌های نفتی جهان به شمار می‌آیند.

شرکت‌های شل و اکسون موبیل خصوصی و سه شرکت دیگر یادشده دولتی هستند. اتحادیه نفتی ایتالیا درجه‌بندی شرکت‌های مهم نفتی را براساس ذخیره و تولید نفت و گاز، پالایش و فروش انجام داده است.

همه می‌توانند سال آینده خودرو وارد کنند

وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: واردات تمام کالاهای صنعتی ازجمله خودرو در سال 1382 با تعرفه آزاد است و همه اعم از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند خودرو وارد کنند.

اسحاق جهانگیری افزود: از 4300 قلم کالای صنعتی که واردات آنها در گذشته نیاز به مجوز وزارت صنایع و معادن داشت در سال‌جاری به 31 قلم کاهش یافت و در سال 82 واردات هیچ کالای صنعتی نیازی به‌ مجوز این وزارتخانه ندارد.

وی ادامه داد: برنامه خودروسازان کشور در سال 82 تولید 700 هزار دستگاه خودرو است که با این میزان تولید به نظر می‌رسد انگیزه‌ای برای واردات خودرو وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه وزارت صنایع و معادن مخالفتی با واردات خودرو ندارد، گفت: میزان سود بازرگانی برای واردات خودرو در سال 82 نهایی شده و به زودی با تصویب آن در دولت به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گفته وی در قانون خودرو پیش‌بینی شده که دولت می‌تواند به صورت محدود خودرو وارد کند مانند ورود خودروهای موردنیاز نیروی انتظامی که امسال در سطح محدود انجام شد.

سپرده‌های ارزی ایران به 15 میلیارد دلار رسید

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین فصلنامه زمستانی خود اعلام کرد که میزان سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان ماه سپتامبر سال 2002 میلادی در مقایسه با ابتدای همین سال افزایش یافته است.

در گزارش این بانک که مقر آن در شهر «بازل» سوئیس می‌باشد، میزان سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان ماه سپتامبر 2002 (9 مهر 1381) معادل 14 میلیارد و 889 میلیون دلار اعلام شد.

بر پایه همین گزارش و براساس برآوردهای این بانک میزان تعهدات پولی ایران به بانک‌های خارجی در پایان ماه سپتامبر 2002 معادل 9 میلیارد و 394 میلیون دلار بوده است.

بدین ترتیب تراز مالی حساب‌های ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان سپتامبر سال 2002 مثبت بوده و معادل پنج میلیارد و 495 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

بر پایه گزارش اخیر بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، تعهدات ارزی ایران در سطح بانک‌های مختلف غربی توزیع شده است و در این خصوص بانک‌های فرانسه و آلمان با در اختیار داشتن به ترتیب 1.7 و 1.4 میلیارد دلار از تعهدات ایران در راس دیگر بانک‌های خارجی قرار گرفته‌اند.

بانک‌های سوئیس، ایتالیا، هلند، بلژیک و اسپانیا در مجموع نزدیک به سه میلیارد دلار از تعهدات ایران را در اختیار دارند.

24 اسفند 1391؛ آغاز فروش تندر90 اتوماتیک

فروش قطعی تندر90 اتوماتیک ایران‌خودرو در نمایندگی‌های مجاز این شرکت در سراسر کشور آغاز شد. عبدالله بابایی، معاون بازاریابی و فروش این خودرو با اعلام این خبر گفت: ثبت‌نام تندر90 اتوماتیک از روز چهارشنبه 23 اسفند در نمایندگی‌های مجاز خودرو آغاز و تا تکمیل ظرفیت این فروش ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تندرهای اتوماتیک از فروردین تا خرداد سال آینده براساس اولویت ثبت‌نام تحویل مشتریان می‌شود.

بابایی مبلغ پیش‌پرداخت تندر90 اتوماتیک را معادل 40 میلیون تومان و قیمت تمام‌شده این خودرو را 44 میلیون و 600 هزار تومان عنوان کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید