نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 31خرداد

بازدید نمایندگان 17 کشور از آپارتمان‌های بهجت‌آباد

کدخبر: ۴۲۰۶۹۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات31 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:5هزار و500 دلار قیمت خودرو صادراتی ایران
بازدید نمایندگان 17 کشور از آپارتمان‌های بهجت‌آباد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

31 خرداد 1351؛ بازدید نمایندگان 17 کشور از آپارتمان‌های بهجت‌آباد

ماه گذشته، هیاتی مرکز از 30 نفر از کارشناسان 17 کشور ازجمله آلمان، آمریکا، انگلستان، مصر، لیبی، مراکش، تونس، الجزایر، افغانستان، پاکستان، هندوستان، ترکیه و فیلیپین به ابتکار «بنیاد آلمان برای کشورهای در حال توسعه» سمیناری در آلمان به منظور بررسی مسائل حاشیه‌نشینی و نوسازی شهرهای در حال توسعه تشکیل داده بودند.

این هیات با آشنایی با اقداماتی که توسط سازمان مسکن در زمینه فوق انجام گرفته و همچنین مطالعاتی که دانشگاه تهران به عمل آورده اظهار علاقه کردند که در ادامه سمینار و نتیجه‌گیری از آن در تهران انجام شود، سازمان مسکن و دانشگاه تهران نیز از این موضوع استقبال کردند و از کارشناسان مذکور برای ادامه کار خود در تهران دعوت به عمل آوردند. این هیات کار خود را از 26 خرداد در تهران شروع کرد و 29 خرداد طبق برنامه تنظیمی از یکی از جالب‌ترین و مفیدترین طرح‌هایی که در تهران به‌دست سازمان مسکن انجام شده بازدید به عمل آوردند که رئوسی مسائل طرح مذکور به شرح زیر است.

در امتداد خیابان پهلوی تهران روبه‌روی سینما آتلانتیک و جنوب فروشگاه کوروش قطعه زمین نسبتا وسیعی توسط زاغه‌نشینان اشغال شده بود که طبعا این منطقه را با مواجه با کلیه مسائل و عواقب چنین پدیده اجتماعی کرده بود و را راهنمایی و ارشاد دولت و تامین اعتبار لازم ظرف مدت 8 ماه حدود 3600 واحد مسکونی برای زاغه‌نشینان توسط سازمان مسکن ساخته شد و در اختیار آنان قرار گرفت و سپس به علت آنکه زمین‌هایی که قبلا زاغه‌نشینان اشغال کرده بودند با شراطی که به‌وجود آمده بود، قیمت نسبتا ارزانی داشت یکی خریداری شد و در مرحله سوم بزرگ‌ترین طرح آپارتمان‌سازی ایران در این محل پیاده شد که اکنون مراحل نهایی اجرایی خود را می‌گذراند.

دکتر کج، نماینده کشور آلمان و سرپرست بنیاد آلمان برای کشورهای در حال توسعه ضمن تشکر از همکاری سازمان مسکن و نظم و ترتیبی که در برنامه وجود داشت، گفت: دیدن آپارتمان‌های بهجت‌آباد برای من بسیار جالب بود، من وقتی که این آپارتمان‌ها یا آپارتمان‌های هم‌سطح آن در کشورهای توسعه‌یافته و بزرگ مقایسه می‌کنم، می‌بینم این آپارتمان‌ها از هر جهت دارای مزایای بیشتری بوده و سلیقه بهتری در آنها به‌کار رفته است، زندگی در چنین آپارتمانی احساس آرامش و لذت بیشتری به انسان می‌دهد.

31 خرداد 1361؛ سیاست دولت، خودکفایی در بخش صنعت است

 بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین در مورد چگونگی سازماندهی و تشکیلات وزارت صنایع سنگین گفت: در این زمینه طرح‌های مختلفی در دست بررسی و مطالعه داریم و تلاش ما بر این است که ضعف‌ها و مشکلات سیستم اداری و بوروکراسی که در وزارتخانه‌های دیگر داشتیم در این وزارتخانه‌ جدیدالتاسیس نداشته باشیم.

وزیر صنایع سنگین با بیان این مطلب که سیاست دولت بر این است که در بخش صنایع به خودکفایی برسیم، گفت: امید است صنایع ما به میزانی متحول شوند که بعد از 10 سال در این زمینه صادرات داشته باشیم که انشاء‌الله به‌تدریج جایگزین صادرات نفت بشود.

وی در بخشی از سخنانش خطاب به کارگران صنایع سنگین اراک گفت: صنعت ما در جمهوری اسلامی نیاز به یک تحول اساسی دارد، لذا همانگونه که توانستیم نظام شاهنشاهی 2500 ساله را ویران کنیم و علیرغم تمام محاسبات ابرقدرت‌ها بر بحران اقتصدی نیز غلبه کنیم، می‌توانیم در صنعت مملکت‌مان همانند برادرانمان در جبهه‌ها معجزه بیافرینیم و من از تک‌تک شما برادران کارگر انتظار بیشتر جهت ایجاد زمینه برای چنین معجزه‌ای را دارم.

وی با  اشاره به این موضوع که در جمهوری اسلامی برخلاف روش نظام‌های شرق و غرب فقط افزایش تولید مطرح نیست، گفت: ازدیاد تولید مهم است مشروط بر آنکه روابط انسانی و اسلامی در کنار آن باشد و ما برای این مساله اهمیت خاص قائل هستیم.

31 خرداد 1391؛ 5هزار و500 دلار قیمت خودرو صادراتی ایران

 گمرک ایران در حالی آمار صادرات و واردات خودرو را طی دو ماه امسال اعلام کرد که طبق آن و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، صادرات رشدی چهار هزار و 122 دستگاهی به خود می‌بیند و واردات نیز 40 دستگاه (کمتر از یک درصد) افزایش یافته است.

بر این اساس مجموع کل خودروهای صادراتی در دو ماه ابتدایی امسال به پنج هزار و 670 دستگاه می‌رسد و در این مدت چهار و 507 دستگاه خودرو نیز به مهمانی جاده‌های کشور آمده‌اند.

مقصد غالب خودروهای صادراتی، همسایه غربی ایران یعنی عراق بوده که طی دو ماه ابتدایی امسال میزبان پنج هزار و 574 دستگاه خودرو ایرانی شده است. به‌نظر می‌رسد با توجه به سوابق قبلی صادرات، بیشتر این خودروها پراید باشند. پس از عراق که بیش از 98 درصد خودروهای صادراتی کشور را طی فروردین و اردیبهشت امسال میزبانی کرده، افغان‌ها نیز 70 دستگاه خودرو از ایران خریده‌اند.

طبق آمار، ایران به سایر کشورها نیز 28 دستگاه خودرو فرستاده که البته به‌نظر می‌رسد این خودروها بیشتر بابت تست‌های فنی روانه کشورهایی همچون آلمان و اسپانیا شده‌اند.

به لحاظ ارزش، عراقی‌ها حدود 31 میلیون دلار و افغانستانی‌ها نیز 391 هزار دلار خودرو از ایران خریده‌اند. سهم سایر کشورها نیز 203 هزار دلار بوده است.

بنابر اعلام گمرک، ارزش متوسط خودروهای صادراتی پنج هزار و 565 دلار بوده که نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته، 2/13 درصد رشد را به خود می‌بیند. این عدد اگرچه برای مشتریان ایرانی بیگانه است و تقریبا هیچ خودرویی را نمی‌توان با آن در بازار کشور خریداری کرد، اما خودروسازان برای این «ارزان‌فروشی» دلایل خاص خود را ارائه می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید