نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 8اسفند

اتهامات بانک مرکزی علیه شهرداری تهران

کدخبر: ۳۹۵۵۷۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات8 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:راه تهران- شمال 40 کیلومتر کوتاه می‌شود
اتهامات بانک مرکزی علیه شهرداری تهران

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هشتم اسفند 1350؛ افزایش قیمت‌ها کوتاه‌مدت است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه افزایش پدیده تورمی در کشور ما تقریبا وجود ندارد ما دارای ثبات پولی و ثبات قیمت‌ها می‌باشیم. در مورد بعضی از هزینه‌ها که مربوط به مسائلی از قبیل خشکسالی و یا بارندگی‌های شدید می‌باشد افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر و کوتاه‌مدت است و به محض رفع مخدورات که هیچ وقت طولانی نبوده مجددا قیمت‌ها به حال سابق خود باز خواهد گشت.

دکتر جهانشاهی افزود: به نظر من بهترین طریق آن است که مردم به حقایق اقتصادی واقف شوند و خود نیز متوجه باشیم که با تبلیغات صحیح امر پس‌انداز را گسترش دهیم.

راه تهران- شمال 40 کیلومتر کوتاه می‌شود

وزارت راه دو طرح مهم راه‌سازی را برای بهسازی و بی‌خطر کردن جاده‌های تهران- مازندران مطالعه می‌کند این دو طرح یکی در راه اهواز و دیگری در مسیر چالوس، اجرا خواهد شد.

وزارت راه همچنین آسفالت و تغییر مسیر قسمتی از راه فیروزکوه را انجام داده است و طی دو سال آینده این  راه قدیمی تهران به مازندران از مسیر تازه‌ای تا پل سفید کشیده خواهد شد.

طرح اول وزارت راه مربوط است به نوسازی و کوتاه کردن راه چالوس که قسمتی از این طرح اجرا شده و قسمت دیگر آن در آینده به مرحله عمل درخواهد آمد. قسمت اول این طرح در سال جاری و در مسیر راه شمشک- دربندسر و گچسر- گاجره اجرا شد.

وزارت راه از شمشک راهی به دربندسر (که تا گاجره فقط پنج کیلومتر فاصله دارد) ساخته است. وزارت راه برای آنکه راه شمشک ظرفیت ترافیک بیشتری را داشته باشد در قسمتی از مسیر این راه ضمن دیوارسازی راه را نیز پهن می‌کند. این راه به زودی یکی از جاده‌های اساسی بین تهران و مازندران خواهد بود.

در حال حاضر چنانچه پنج کیلومتر در منطقه دربندسر و گاجره ساخته شود فاصله تهران- چالوس حدود چهل کیلومتر نزدیک‌تر خواهد شد.

هشتم اسفند 1360؛ تصویب قرارداد راه‌آهن کرمان- بافت

شورای عالی اقتصاد به ریاست میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پیشنهاد وزارت راه و ترابری برای عقد قرارداد با پیمانکاران قطعه‌های 15 و 11 و هشت الف راه‌آهن بافت- کرمان مطرح و به تصویب رسید. براساس این مصوبه وزارت راه مجاز است قرارداد قطعه 15 راه‌آهن مزبور به طول 41 کیلومتر و یک خط با اعتباری معادل 394 میلیون تومان و قطعه 11 به طول 52 کیلومتر و دو خط با اعتباری معادل 489 میلیون تومان و قطعه هشت الف به طول 56 کیلومتر و دو خط با اعتباری معادل 225 میلیون تومان را با پیمانکاران منتخب منعقد نموده و عملیات اجرایی راه‌های مزبور را آغاز نماید و براساس برنامه زمان‌ بندی طرح به اجرا گذارد. براساس این برنامه زمان اجرای قطعات خط‌آهن فوق به مدت سه سال پیش‌بینی شده است.

هشتم اسفند 1370؛ سپرده‌گیری شهرداری غیرقانونی است

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای، عمل شهرداری تهران را مبنی بر قبول سپرده از مردم برای تامین واحدهای مسکونی با 25 درصد تخفیف سالانه غیرقانونی اعلام کرد.

در بخشی از اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: نقدینگی موجود در جامعه دارای حجم معینی است که همه ساله براساس برنامه پنج ساله مصوب مجلس و در قالب سیاست‌های پولی به صورت اعتبارات بانکی بین بخش‌های مختلف، صنعت، معدن، کشاورزی، زیربنایی، بازرگانی و خدمات و ساختمان و مسکن توزیع می‌شود، وقتی شهرداری به طور مستقیم وجوه کلان مردم را جمع‌آوری و بخش مسکن استفاده می‌کند، به معنی آن است که اعتبارات بخش‌های دیگر را جمع‌آوری کرده و آن بخش‌ها را با رکود مواجه می‌سازد. این رکود باعث کاهش تولید در آن بخش‌ها، کمبود کالا و در نتیجه تورم می‌شود. از طرف دیگر جمع‌‌آوری عظیم وجوه مردم و تزریق آن در بخش ساختمان باعث افزایش انتشار پول می‌شود که این کار خود کاهش ارزش پول را باعث می‌شود و تورم ایجاد می‌‌کند. از سوی دیگر تخفیف وعده داده شده به مردم به میزان 25 درصد در سال از آنجا که به اصل وجوه سپرده شده یعنی طلب متقاضی تعلق می‌گیرد از مصادیق «ربا» بوده و دریافت و پرداخت آن مغایر شرع مقدس و مقررات موجود است.

همچنین این سوال مطرح می‌شود که اصولا اقدام اخیر شهرداری تهران چه تفاوتی با شرکت‌های مضاربه‌ای دارد؟ 

هشتم اسفند 1380؛ مناقصه فولاد سیرجان تمدید شد

هفته‌نامه «میدل ایست اکونومیک دایجست» (مید) در شماره اخیر خود بر پایه اعلام شرکت ملی فولاد ایران نوشت: زمان برگزاری مناقصه ساخت یک کارخانه فولادسازی در سیرجان تمدید شد.

تصمیم مزبور به دنبال اطلاعیه جدید وزارت صنایع و معادن ایران اعمال خواهد شد. مید اضافه می‌کند: براساس تصمیم وزارت صنایع و معادن ایران، شرکت‌های داخلی باید سهمی بیشتر از 51 درصد را در ترکیب کنسرسیوم سازنده این‌گونه کارخانه‌ها در اختیار داشته باشند. در پی اعلام مناقصه اول برای این کارخانه در نوامبر سال 2000 میلادی (آبان 1379) که ارزش تقریبی آن 150 تا 200 میلیون دلار برآورده شده است، شش شرکت بین‌المللی پیشنهادهای خود را اوایل سال 2001 میلادی تحویل دادند.

این هفته‌نامه در پایان می‌نویسد، هیچ یک از موارد پیشنهاد 6 شرکتی که در نوبت اول مناقصه این کارخانه شرکت کرده بودند، برای دور دوم مناقصه با شرایط جدید مناسب تشخیص داده نشده‌اند.

هشتم اسفند 1390؛ انتقال 3 میلیون نفر از تهران «طنز» بود

محمدرضا باهنر، نایب رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: از برخی طرح‌های دولت تعجب می‌کنم. به عنوان مثال اعلام کردند سه میلیون نفر را از تهران بیرون خواهیم کرد. این موضوع بیشتر شبیه طنز بود تا یک اتفاق مهم. یا متوجه عدد و ارقامی که اعلام کرد‌ه‌اند نبودند یا مهاجرت را نمی‌شناختند.

از مجموع شعارها و حرف‌های این مساله در مجموع 10 تا 15 هزار نفر را به زور از تهران بیرون فرستادند که این افراد به شهرستان‌ها رفته و گرفتاری‌های خاص خودشان را پیدا کرده‌اند. این افراد از کارمندان معمولی بودند که با زور، تشویق، فشار و ترغیب از تهران خارج شدند که البته شاید ظرف همین سال جاری بیش از این تعداد، افراد جدید وارد تهران شده‌اند.»

رمزگشایی از گشایش بزرگ ارزی

اعلام خبر گشایش بزرگ ارزی از سوی معاون اول دولت نظر فعالان اقتصادی و رسانه‌ای را به روز سه‌شنبه که وعده رونمایی آن داده شده جلب کرد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور در جمع صادرکنندگان از «گشایش ارزی» خبر داد که به گفته وی «بمبی از تعجب و ناباوری را در میان غربی‌ها و به ویژه تحریم‌کنندگان» به دنبال خواهد داشت.

براساس گزارش دنیای اقتصاد، جزئیات به دست آمده از گشایش ارزی حاکی از آن است که ایران در مسیر انتقال ارز و گشایش اعتبار اسنادی به توافق‌های مطلوبی با کشورهایی که همراه تحریم‌های غرب نیستند، دست یافته است.

بنا به اظهارات فعالان بخش خصوصی، تاکنون چین برای خرید کالا از ایران با واحد پولی «یوآن» محدودیتی نداشته است؛ در عین حال روسیه نیز اعلام آمادگی کرده که با توجه به رفع مشکلات مالیاتی شرکت‌های مرتبط با بخش صادراتی ایران، بتواند بخشی از نیازهای ارزی ایران را رفع کند.

تعیین روش محاسبه قیمت خودرو تا دو هفته دیگر

پس از کلی حرف و حدیث و رفت و آمد خودروسازان به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که قیمت  خودروهای داخلی پس از تعیین مدل نهایی در این مورد، تعیین خواهد شد.

مهدی غضنفری گفت: در حال حاضر سازمان حمایت و خودروسازان جلسات متعددی با یکدیگر دارند تا از دل این جلسات مدل نهایی قیمت‌گذاری خودرو مشخص شود.

به گفته وی، این جلسات از دو هفته قبل شروع شده و طرفین برای تعیین مدل نهایی قیمت‌گذاری خودرو حدود یک ماه فرصت دارند.

حال بنا به گفته  وزیر صنعت اگر مدل نهایی براساس «قیمت تمام شده» تعیین شود باید با قیمت‌های حاشیه بازار برخورد کرد و اگر ملاک قیمت‌گذاری «حاشیه بازار» قرار بگیرد، به طور خودکار مصرف‌کنندگان به سمت خرید خودروهایی تمایل پیدا می‌کنند که حاشیه قیمت پایین‌تری دارند.

بر این اساس هر روشی برای قیمت‌گذاری انتخاب شود، رابطه خودروسازان و سازمان حمایت باز هم ادامه خواهد داشت. زیرا «تعیین قیمت» چه براساس حاشیه بازار باشد و چه مطابق با هزینه تمام شده تولید، خودروسازان باید مدارک لازم را در اختیار سازمان حمایت قرار دهند و این سازمان تصمیم نهایی را در مورد قیمت خودرو بگیرد.

  • اطلاعات 8اسفند 1360
  • اطلاعات 8اسفند 1370
  • اطلاعات 8اسفند 1380
  • اطلاعات 8اسفند 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید