چه کالاهایی مرز تورم 51 درصدی را شکستند؟

رکورددار تورم در 25 سال اخیر /ثبات تورم در اجاره و مسکن+نمودار

کدخبر: ۴۸۴۵۴۵
اقتصادنیوز: تورم سال پایانی قرن به بالاترین سطح خود در 25 سال اخیر رسید. بررسی ها نشان می دهد این افزایش در سمت خوراکی ها به مراتب بیشتر از کالاهای غیرخوراکی بوده و مرز 51 درصد را رده کرده است.
رکورددار تورم در 25 سال اخیر /ثبات تورم در اجاره و مسکن+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، تورم 1400 چند رکورد مهم رادر بخش های مختلف به ثبت رسانید. در مهم ترین بخش این آمارها تورم سال 1400 به 40.2 درصد رسیده که بالاترین تورم در ربع قرن بوده است.

تورم

رکوردزنی تورم در سال 1400

طبق داده های مرکز آمار در خصوص تورم در سال های اخیر مشاهده می شود تورم سال 1400 به 40.2 درصد رسیده که در 25 سال اخیر بی سابقه بوده است.

پس از آن که تورم در سال 74 به 49.4 درصد رسید این شاخص کنترل شده و مسیری نزولی را اتخاذ کرد. در سال  1400اما دوباره پس از 25 سال روند تورم صعودی شده و به بالاترین سطح خود در این مدت رسید. سطحی تقریبا معادل با 40.2 درصد.

بررسی تورم در این سال نشان می دهد روند خوراکی ها در این بررسی صعودی تر از کالاهای غیر خوراکی بوده که نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل در این رکوردزنی تورمی به کالاهای خوراکی تعلق دارد. 

در همین رابطه در سال 1400 تورم خوراکی ها در کشور برابر با 51.5 درصد ثبت شده و بیشترین میزان تورم در دهه 90 بوده است. این در حالی است که تورم کالاهای غیر خوراکی در کشور برابر با 34 درصد بوده و از سال گذشته تقریبا 1.2 واحد درصد کمتر شده است.

این مسیر رکوردزنی را می توان در کالاهای کم دوام نیز مشاهده کرده که نتیجه ای مشابه را در بردارد.

تورم

رکوردزنی تورم کالاهای بی دوام در 1400

به طور کلی کالاها را می توان از حیث دوام به سه دسته تقسیم بندی کرد. کالاهای کم دوام، بی دوام و با دوام.

کالاهای خوراکی در بخش کالاهای بی دوام قرار گرفته و کالاهای غیر خوراکی نیز در بخش کالاهای با دوام و کم دوام دسته بندی می شوند

تورم 5 سال اخیر در کشور نشان می دهد در این مدت تورم در بخش کالاهای بی دوام روندی صعودی گرفته و به بالاترین سطح خود در حداقل 5 سال گذشته رسیده است. تورم این بخش در سال 1400 افزایش پیدا کرده و به 49.5 درصد رسید. بیشترین میزان تورم در این مدت. 

این در حالی است که تورم کالاهای کم دوام و با دوام روندی نزولی داشته ودر سال اخیر از دسته بی دوام ها کمتر شد.

نکته دیگر حائز اهمیت به روند سال گذشته تورم در این دسته ها اشاره دارد و طبق آمار به ثبت رسیده تورم کالاهای بی دوام در سال گذشته تا مرز 80 درصد بالا رفته بود که سطح بسیار بالایی در این بررسی به شمار می رود. اما در سال بعد از سرعت این تورم کاسته شده و با 40 واحد درصد کاهش به 40.13 درصد رسید.

در نهایت آن چه در این سال تورم را بیشتر افزایش داده رشد قیمت در کالاهای خوراکی بوده است این در حالی است که نقش غیر خوراکی ها در افزایش تورم در سال گذشته به مراتب بیشتر بوده است.

تورم

ثبات تورم در اجاره و مسکن

یکی دیگر از بخش های مورد بررسی در تورم سالانه به بررسی روند تورم اجاره و مسکن تعلق دارد. در این بخش ها که هر ماه از سوی مرکزآمار منتشر می شود تورم اجاره برابر با 26.9 درصد ثبت شده که تقریبا معادل با سال گذشته در صدر تورم یک دهه قرار گرفته است.

در بخش مسکن نیز این رقم برابر با 27.1 درصد بوده که مانند اجاره در بالاترین سطح ده سال اخیر قرار گرفته است.

در انتها جمع بندی آماری از برخی ریشه های احتمالی رکوردزنی تورم در سال پایانی قرن، نشان می دهد تورم خوراکی ها و اجاره نقش بسزایی را در افزایش تورم امسال داشته است. 

تورم

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید