چراغ سبز دلالان جهانی به حذف نفت روسیه از بازار

کدخبر: ۴۸۸۸۲۶
اقتصادنیوز: با وجود اینکه اتحادیه اروپا تاکنون به صورت رسمی واردات نفت از روسیه را تحریم نکرده است، اما بزرگ ترین معامله گران نفت جهان آماده حذف نفت روسیه از حدود یک ماه دیگر از بازار می‌شوند.
چراغ سبز دلالان جهانی به حذف نفت روسیه از بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بزرگ ترین معامله گران نفت جهان آماده حذف نفت روسیه از حدود یک ماه دیگر(اواخر اردیبهشت ماه) از بازار می شوند.

رویترز به نقل از منابع ناشناس گزارش داد، این منابع هدف از این اقدام را پرهیز ار نقض احتمالی تحریم های اتحادیه اروپا بر روسیه عنوان کرده اند، هر چند اتحادیه اروپا هنوز به صورت رسمی واردات نفت از روسیه را به علت وابستگی زیاد به آن، تحریم نکرده است.

شرکت شل پیش از این خرید نفت خام روسیه را متوقف کرده و ویتول بزرگ ترین شرکت معامله گر نفت خام جهان اعلام کرد که تا پایان ۲۰۲۲ به صورت کامل نفت خام این کشور را حذف خواهد کرد و تجارتخانه های مستقل عمده مانند ترافیگورا نیز هدف مشابهی دارند.

اتحادیه اروپا تاکنون خرید نفت خام از شرکت های گازپروم نفت یا روسنفت روسیه را در صورت لزوم ادامه تامین عرضه کافی انرژی، مجاز می دانسته است. هر چند این تجارتخانه ها در باره مفهوم واژه "لازم و ضروری" ابهام دارند، زیرا به عنوان واسطه این خریدها فعالیت می کنند.

با تشدید تحریم های غرب بر روسیه به ویژه در حوزه انرژی در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسنفد ماه)، بهای این کالا به ۱۳۰ دلار برای هر بشکه رسید که از میانه ۲۰۰۸ به بعد بی سابقه بود. روسیه بزرگ ترین صادر کننده برخی از مواد خام بسیار مهم جهان از گندم و غلات تا نفت خام، گاز طبیعی، ذغال سنگ، طلا و دیگر فلزات گرانبها به شمار می رود و در جایگاه سومین کشور تولید کننده عمده نفت خام، صادر کننده نخست نیکل و عرضه کننده عمده ذغال سنگ در جهان قرار دارد که در صورت اعمال تحریم بر این کشور، مصرف کنندگان برای یافتن منبع جایگزین برای این کالاها، دچار مشکل می شوند.  

اتحادیه اروپا چند روز پیش با تحریم ذغال سنگ از روسیه، گام نخست را در تحریم واردات انرژی این کشور برداشت. بسیاری از کشورهای اروپایی به شدت به نفت روسیه وابسته هستند. آلمان، بزرگ ترین اقتصاد این منطقه، در صورت توقف واردات گاز روسیه، در مدت ۲تنها سال، ۲۴۰ میلیارد دلار یا ۶.۵ درصد تولید اقتصادی سالانه خود زیان خواهد دید. 

اتحادیه اروپا روزامه سه میلیون و ۱۰۰  هزار بشکه نفت از روسیه خریداری می کند که بیشتر نصیب آلمان و هلند می شود و نزدیک به ۳۰ درصد از نیازهایش را دربرمی گیرد. میزان صادرات نفت روسیه به این نهاد اقتصادی، بیشتر از کل صادرات سه عرضه کننده بعدی یعنی عراق، نیجریه و عربستان سعودی است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید