تداوم صعود شاخص بورس / یکه تازی نماد فارس در بازار سهام

کدخبر: ۴۸۹۷۸۵
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس امروز 30 فروردین به رشد خود ادامه داد و شاخص هم وزن وارد کانال 400 هزار واحد شد.
تداوم صعود شاخص بورس / یکه تازی نماد فارس در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه، سی‌اُم فروردین 1401، شاخص کل بورس تهران با صعود 11 هزار و 221 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 513 هزار و 64واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 2 هزار و 798 واحدی در سطح 400 هزار و 574 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 60 واحد بالا آمد و در سطح 20 هزار و 765 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 285 نماد رشد قیمت داشتند و 287 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 60 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

 

خروج سرمایه حقیقی

امروز پس از 4 روز متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 7 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. دو گروه «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و وسبحان (شرکت سرمایه گذاری سبحان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

 

نمادهای پیشران بازار سهام

نمادهای «فارس»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. سبزترین نماد بازار فارس بود که به تنهایی 3 هزار و 681 واحد شاخص را بالا کشید و سهم آن از رشد شاخص کل 30 درصد بود. در مقابل نمادهای «وغدیر»، «کگل» و «رمپنا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «هرمز» و «بپاس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «ومهان» و «کزغال» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، گدنا و قچار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه «بانک‌ها و مؤُسات اعتباری» افزایش یافت و سبزترین گروه بازار بود. در میان نمادهای بانکی، وپارس و وبملت دو نمادی هستند که بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص داشتند. 

 

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 353 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 503 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 858 میلیارد تومان رسید.

 

افزایش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 9 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 50 درصد رشد کرد و در رقم 314 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وپست (پست بانک ایران) با صف‌ خرید 32 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وپست، نمادهای وپارس (بانک پارسیان) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 5 نماد صف فروش داشتند. نماد نمرینو (شرکت ایران مرینوس) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای سنیر، ثتران، کفرا و مرقام بیشترین صف فروش را داشتند. 

 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید