عملکرد یکساله صندوق های سرمایه گذاری

کدخبر: ۴۹۰۵۹۳
بارها شنیده ایم که متخصصان مالی به عموم مردم و سرمایه گذارن پیشنهاد می کنند تا به صورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری بر روی اوراق بهادار نکنند. اما این پیشنهاد را چگونه می توان به بهترین نحو ممکن اجرا کرد؟
عملکرد یکساله صندوق های سرمایه گذاری
نویسنده: روزبه درخشان

 تحولات و توسعه رو به گسترش بازارهای مالی در کشور، روز به روز دست سرمایه گذاران را برای انتخاب روش سرمایه گذاریشان با توجه به سلایق، تیپ شخصیتی و ریسک و بازده مورد انتظار بازتر کرده تا آنجا که شاید دستیابی به مفهوم سوپرمارکت های مالی زیاد دور از دسترس نباشد.

یکی از این انواع روش های سرمایه گذاری استفاده از امکاناتی است که صندوق ها در اختیار فعالین بازار و عموم مردم قرار داده اند. با شناخت صندوق هایی که امروزه تنوع نسبتا مناسبی پیدا کرده اند و انتخاب صندوق مناسب با توجه به شرایط مالی و اهداف سرمایه گذاری فردی می توان در راستای توصیه متخصصان قدم برداشت.

  تا چندی پیش افرادی که نیاز به یک جریان مالی ثابت ماهانه داشتند تنها انتخابشان حساب های سپرده بانکها بود. اما در حال حاضر انواع صندوق های درآمد ثابت در بازارسرمایه مشغول فعالیت هستند که بنابر ترکیب دارایی هایشان و توانایی مدیریت آن ها ، می توانند سرمایه گذاران خود را از مقادیر متفاوت سود ثابت بهره مند سازند. حتی در حال حاضر می توان مدل دریافت سود و زمان آن را نیز با در نظر گرفتن نیاز به نقدینگی در فواصل مشخص زمانی انتخاب نمود.

 اگر ریسک را مد نظر قرار دهیم در سوی دیگر این طیف گسترده صندوق ها، می توان به صندوق های سهامی اشاره کرد که با تشکیل سبد متنوعی از سهام شرکت های بورسی، فرابورسی، اوراق بدهی، گواهی سپرده و غیره در تلاشند تا سرمایه گذاران با ریسک پذیری بالاتر که به دنبال بازده بالاتری می باشند را جذب نمایند. در میانه این طیف نیز می توان انواع دیگری از صندوق ها را مانند صندوق های کالایی، مختلط،، صندوق در صندوق، پروژه، جسورانه و غیره  مشاهده کرد که روز به روز نیز تنوع آنها در حال افزایش است.

اما عملکرد این صندوق ها در 1 سال گذشته چگونه بوده و نست به بازار های موازی چه مقدار بازده داشته اند؟

صندوق های درآمد ثابت

میانگین بازدهی یک ساله گذشته صندوق های درآمد ثابت که به صورت ماهانه پرداخت سود داشته اند در حدود19 درصد بوده است. البته باید به این نکته توجه داشت که از بین 87 صندوق درآمد ثابت صندوق هایی وجود دارد که بیش از این مقدار و یا کمتر از این مقدار بازدهی داشته اند.

از نظر ارزش دارایی ها، مجموع ارزش دارایی های این صندوق ها در حال حاضر رقمی در حدود 411 هزار میلیارد تومان می باشد که نزدیک به 75 درصد از کل بازار صندوق های سرمایه گذاری به ارزش 551 هزار میلیارد تومان را شامل می شود.

صندوق های سهامی

میانگین بازدهی صندوق های سهامی در یک سال گذشته 17.5 درصد محاسبه شده که بیشترین بازدهی 52 درصد و کمترین بازدهی 14- درصد بوده است. مجموع ارزش دارایی های این 89 صندوق سهامی در حدود 59 هزار میلیارد تومان می باشد که سهمی 10.7 درصدی را از کل بازار صندوق ها به خود اختصاص داده اند.

صندوق های کالایی

0.5 درصد از کل بازار صندوق ها را صندوق های کالایی در اختیار گرفته اند. در حال حاضر 8 صندوق کالایی در حوزه طلا و زعفران مشغول به فعالیت در بازار سرمایه می باشند که جمعا نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان ارزش روز آنها برآورد شده است . صندوق های طلا 2700 میلیارد تومان و صندوق های زعفران 300 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده اند.

میانگین بازدهی یک ساله صندوق های کالایی 32 درصد بوده که اگر این صندوق ها را با توجه به حوزه فعالیتشان در نظر بگیریم میانگین بازده 1 ساله صندوق های طلا 18.5 درصد و صندوق های زعفران 3/74 درصد بوده است.

SARDAR

SARDAR1

 

SARDAR3

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید