در فروردین امسال​؛

رشد ۴۱۰ درصدی حجم معاملات فرابورس

کدخبر: ۴۹۰۹۱۱
بررسی روند معاملات بازارهای فرابورس در نخستین ماه معاملاتی قرن حاضر نشان می‌دهد طی ۱۸ روز معاملاتی بیش از ۶۲۱ هزار میلیارد تومان دادوستد ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۹ درصد رشد داشت.
رشد ۴۱۰ درصدی حجم معاملات فرابورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، در جریان معاملات فروردین‌ماه امسال شاخص کل فرابورس 11.9 درصد بالا رفت و با رشدی بالغ‌بر 2 هزار واحد، توانست از سطح 20 هزار عبور کند و در محدوده 20 هزار و 763 ماه قرار بگیرد.​

همچنین در ماهی که گذشت بازار فرابورس هم بزرگ‌تر شد و با رشدی 10 درصدی به عدد 1.9 میلیون میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار نشان می‌دهد 50 درصد از کل ارزش بازار متعلق به بازار دوم فرابورس است. دو بازار پایه و اوراق مالی اسلامی هم هرکدام به‌طور جداگانه 19 درصد ارزش بازار را در اختیاردارند.

این گزارش می‌افزاید: بررسی آماری روند معاملات بازارهای فرابورس نشان می‌دهد که در 18 روز معاملاتی فروردین امسال بیشتر از 621 هزار میلیارد تومان دادوستد ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 169 درصد رشد داشت.

همچنین بازارهای فرابورس در حالی یک‌ ماه طلایی را در آغاز سال جدید پشت سر گذاشتند که بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد بازار ابزارهای نوین مالی باارزش معاملات بیش از 595 هزار میلیارد تومان، بخش قابل‌توجهی از دادوستدهای ماه گذشته را به خود اختصاص داده، البته آمار معاملات عملیات بازار باز هم در این بخش قرار دارد به‌این‌ترتیب که بیش از 582 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات متعلق به اوراق بدهی بوده است.

علاوه بر این مقایسه ارزش معاملات در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 171 درصدی و بازار اول با رشدی 166 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده‌اند. بازار پایه نیز افزایش 133 درصدی داشت.

همچنین حجم معاملات در فروردین‌ماه نیز حدود 78 میلیارد ورقه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 410 درصد رشد کرد.

این گزارش می‌افزاید: در ماهی که گذشت بازار اول فرابورس با حجم معاملاتی بیش از 15 میلیارد ورقه، رشدی 508 درصدی نسبت به فروردین 1400 داشت. بازار دوم هم بیش از 223 درصد رشد حجم معاملات را به ثبت رساند.

این در شرایطی است که بازار پایه بافاصله‌ای معنادار از سایر بازارها، نزدیک به 30 میلیارد ورقه دادوستد کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 833 درصدی داشته است.

همچنین نگاهی به آمار معاملات فروردین‌ماه به ارزش معاملات خرد بازار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت نشان می‌دهد، ارزش معاملات خرد بازار سهام در ماه گذشته نزدیک به 23 هزار و 500 میلیارد تومان بود. محصولات شیمیایی درحالی‌که 15 درصد کل ارزش معاملات بازار سهام را در اختیار دارد، صدرنشین است، این گروه ارزش معاملاتی 3 هزار و 500 میلیارد تومانی داشت.

رتبه دوم به گروه سرمایه‌گذاری‌ها رسیده که 11 درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. ارزش معاملات این گروه نیز 2500 میلیارد تومان بود؛ و پس‌ از آن صنایع فلزات اساسی، انبوه‌سازی و خودرویی‌ها هرکدام 6 درصد از سهم کل معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

افزون بر این نگاهی به بزرگ‌ترین‌های بازار سهام در فرابورس نشان می‌هد در ماهی که گذشت 53 درصد ارزش کل بازار در اختیار سه صنعت محصولات شیمیایی، اوراق تأمین مالی و گروه بیمه‌ای است.

بر این اساس گروه‌های سرمایه‌گذاری و استخراج کانه‌های فلزی هرکدام 8 درصد بازار را در اختیاردارند، فلزات اساسی 6 درصد سهم از ارزش بازار و بانکی‌ها 4 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که حدود 80 درصد ارزش بازار متعلق به این هفت گروه است و 38 صنعت بعدی بازار نیز حدود 20 درصد ارزش را در اختیاردارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید