رمزگشایی از مسیر حرکت شاخص بورس پس از سیگنال های برجامی جدید

کدخبر: ۴۹۵۰۰۶
در روزهای گذشته تحرکات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در راستای احیای برجام پس از وقفه دوماهه، سیگنال جدیدی به بازارهای دارایی مخابره کرده است. بازار سرمایه که در دو سال‌اخیر فراز و فرود بسیاری را پشت‌سرگذاشته از اواخر ۱۴۰۰ روی دیگری از خود را به سرمایه‌گذاران نشان داده است.
رمزگشایی از مسیر حرکت شاخص بورس پس از سیگنال های برجامی جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش انتظارات تورمی مسیر بازارهای سرمایه‌گذاری را با تغییرات جدیدی روبه‌رو کرده است. در روزهای گذشته تحرکات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی و منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در راستای احیای برجام پس از وقفه دوماهه، سیگنال جدیدی به بازارهای دارایی مخابره کرده است. از سوی دیگر قیمت دلار که در هفته‌های اخیر طرفداران این بازار را برای تکرار خیز صعودی ناامید کرده بود، همزمان با افزایش انتظارات تورمی بار دیگر به میدان رقابت بازگردانده است. رقابت بازارهای سرمایه‌گذاری این‌روزها از دریچه‌های مختلف زیر ذره‌بین تحلیلگران اقتصادی قرار گرفته و در عین حال جذابیت‌های بسیاری را برای همراهان خود به ارمغان آورده است، درحالی‌که کریپتوبازان در سردرگمی به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند و نظاره‌گر افت‌های پی در پی قیمتی هستند، بازارهای دیگر عزم خود را برای رشدی پر قدرت جزم کرده‌اند.

همزمان با این روند بازار سرمایه نیز که در دو سال‌اخیر فراز و فرود بسیاری را پشت‌سرگذاشته از اواخر ۱۴۰۰ روی دیگری از خود را به سرمایه‌گذاران نشان داده است. این موضوع سبب شده تا فعالان بورسی راحت‌تر بتوانند برای سرمایه‌های خود تصمیم‌گیری کنند، اما از آنجا که معمولا بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران تحت‌تاثیر عوامل داخلی و خارجی تغییر مسیر می‌دهند صاحبان سرمایه با ورود به فاز احتیاط با ابهاماتی در این زمینه مواجه شدند. تا هفته گذشته که اخبار اقتصادی، کمتر به انتظارات تورمی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرداخت بازارهای دارایی نیز با ثبات بیشتری در عملکردشان پیشروی می‌کردند‌ اما از روزهای آخر هفته قبل و با پررنگ شدن اخبارمعیشتی، بازارهای مذکور سمت و سوی جدیدی پیداکردند، به‌طوری‌که پیش‌بینی‌ها از تداوم این وضعیت حداقل در کوتاه‌مدت حکایت می‌کند.

بورس تهران تحت‌تاثیر چند عامل اثرگذار داخلی و خارجی ۱۴۰۱ را نیز پرقدرت آغاز کرد به‌گونه‌ای حتی این بازار توانست در صدر بازارهای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. این وضعیت انتظارت جدیدی از تالارهای شیشه‌ای را به رخ هواداران کشید. بر همین اساس برآوردها احتمال کمی از وقوع یک ریزش یا صعود پرمقدار در شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی می‌دهند و به نظر می‌رسد در هفته جاری نیز نوسان کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار در محدوده فعلی همانند هفته گذشته را ادامه دهد. گرچه می‌توان از بازارارز به‌عنوان نوسانی‌ترین بازار در روزهای اخیر نام برد اما همان‌طور که تجربه نشان داده مسیر حرکت بازار ارز به طرز چشمگیری بر روند بازارهای دیگر اثرگذار است. عبور قیمت دلار از ۳۰‌هزار تومان و حواشی تورمی که درمیان کالاهای اساسی به‌وجود آمد می‌تواند اثرات مقطعی را بر برخی صنایع بورسی بگذارد، اما با توجه به اظهارات اخیر رئیس دولت نسبت به کنترل و مهار افزایش قیمت‌ها اگر در چند روز آینده قیمت دلار با کاهش محسوس (که بعید به‌نظر می‌رسد) مواجه شود، در روند شاخص‌کل بازارسهام نیز تغییراتی را احتمالا شاهد خواهیم بود. بدین ترتیب ممکن است مسیر نقدینگی تا حدودی با تغییراتی مواجه شود، تغییرات به‌معنای جابه‌جایی سهام میان صنایع مختلف اعم از دلاری به ریالی خواهد بود، اما در سناریوی محتمل‌تر با توجه به وضعیت قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی حتی در صورت افت قیمت دلار هم به دلیل اینکه طی یک سال‌اخیر در بازار کامودیتی‌ها شاهد ثبت رکوردشکنی‌های پی در پی محصولات اساسی بودیم، افت اندک نرخ اسکناس آمریکایی نمی‌تواند بازار را از مسیر صعودی بازدارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید