نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 2 خرداد

تثبیت یارانه نقدی 45 هزار تومانی

کدخبر: ۴۹۶۹۴۴
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تثبیت یارانه نقدی 45 هزار تومانی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم خرداد 1352؛ مسافران خارجی ورودی به سرعت افزایش می‌یابند

افزایش سریع مسافران خارجی به ایران و پر شدن هتل‌های بزرگ و درجه یک برای مقامات سازمان جلب سیاحان ایجاد نگرانی کرده است.

در سازمان مذکور اظهارنظر می‌شود که نبودن جا در اغلب هتل‌های درجه یک زنگ خطری را به صدا درمی‌آورد که نمایانگر کمبود هتل و تختخواب در ایران و به‌خصوص تهران می‌باشد. این خطر درست در زمانی احساس می‌شود که بیش از دو سه سال از نگرانی مدیران هتل‌ها در مورد کمبود مسافر و توریست سپری نشده است.

در آن تاریخ مدیران هتل‌ها مراجعاتی به مقامات مسوول داشتند و یادآور می‌شدند که اتاق هتل‌های بزرگ اغلب خالی است و این بخش در خطر ورشکستگی قرار دارد.

اکنون در کلیه هتل‌های ایران بیش از 41 تا 42 هزار تختخواب وجود ندارد، آمار نشان می‌دهد که حدود نیمی از این تعداد تختخواب‌ها در هتل‌های تهران مستقر شده است.

در مواقع مسافرتی اتاق‌های هتل‌های آبرومند بزرگ در اکثر شهرهای توریستی مانند تهران اکثرا رزرو شده است و بسیاری از مسافران داخلی نمی‌تواند در این هتل‌ها جا تهیه کنند.

سازمان جلب سیاحان اکنون برای سال آتی به مسوولان هشدار داد تا با تمام امکانات برای توسعه هتل‌های موجود و احداث هتل‌ای جدید امکاناتی را فراهم آورند.

این خطر از سال آینده به صورت جدی‌تر خودنمایی خواهد کرد و سال به سال شدیدتر خواهد شد.

دوم خرداد 1392؛ تثبیت یارانه نقدی 45 هزار تومانی

منابع هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 تقسیم شد: «82 درصد مردم، 18 درصد بقیه گروه‌ها». جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق با اعلام تصمیم نهایی این کمیسیون برای نحوه هزینه‌کرد درآمد 50 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری گفت: 41 هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی به مردم اختصاص یافت و 9 هزار میلیارد باقی‌مانده سهم بخش تولید، بهداشت و دولت شد. وی تاکید کرد: بر این اساس یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی مردم تغییری نخواهد داشت.

این مصوبه کمیسیون تلفیق برای تصویب نهایی باید در صحن علنی مجلس تایید شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به بند ارجاعی مربوط به تعیین نرخ خرید تضمینی گندم خاطرنشان کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد که دولت براساس قانون دستگاه متولی تعیین نرخ تضمین گندم را مشخص کند و مجلس در این رابطه ورود نکند؛ زیرا براساس قانون برنامه پنجم تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در اختیار شورای اقتصاد است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید