نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 بهمن

پراید رکورد زد!

کدخبر: ۴۷۴۵۷۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات18 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پراید رکورد زد!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

18 بهمن1351؛ اتاق اصناف برای تثبیت قیمت‌ها اقدام کند

رئیس اتاق اصناف تهران در مورد ماهیت قانون کیفر متخلفین از مقررات صنفی و نحوه تثبیت و تعدیل قیمت کالاها در تهران اظهار کرد: اتاق اصناف هرگز نمی‌تواند در مدت کوتاهی قیمت‌ها را تثبیت کند. برای موفق شدن در این مورد باید تشکیلات مناسب با احتیاجات جامعه تهران و پیشه‌وران در کنار اتاق به‌وجود آید.

آقای شیخ بهایی افزود: بی‌تردید اتاق اصناف به موجب قانون برای کسب‌و‌کار بیش از 200 هزار نفر اصناف تهران نظامی به‌وجود آورد. این نظام باید با احتیاجات و نیازهای سه میلیون و اندی مردم تهران منطبق باشد.

رئیس اتاق اصناف گفت: اصناف تهران خود یک قشر عظیم مصرف‌کننده هستند گو اینکه آنها مسوولیت توزیع کالاها را نیز برعهده دارند. اصناف تهران خود یک قشر عظیم مصرف‌کننده هستند گو اینکه آنها مسوولیت توزیع کالاها را نیز برعهده دارند.

اصناف تهران گرانفروش نیستند، اجحاف به مردم نیز شعار آنها نیست و قانون کیفر متخلفین برای آن دسته تدوین شده که به ناحق بی‌آنکه کاسب باشند، در سلک جامعه اصناف درآمده و با اقدامات خود موجبات بدبینی مردم را فراهم آورده‌اند. وی تاکید کرد: مجازات قانونی با شدت در مورد این قبیل افراد اجرا خواهد شد.

امیرحسین شیخ بهایی گفت: در گذشته علت عدم توفیق ماموران در مبارزه با افزایش قیمت‌ها این بود که پیش از به‌وجود آوردن ضابطه و مشخص کردن قیمت تمام‌شده کالاها و داشتن امکانات لازم برای نظارت در این زمینه اقدام می‌کردند و به نظر اتاق موفقیت در این شرایط خیلی کم است.

نقل و انتقال ارز آزاد شد

 رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد تصمیمات جدید پیرامون مقررات ارزی اعلام کرد: از این پس ورود ارز به هر میزان به کشور توسط اشخاص آزاد خواهد بود. در ضمن همین افراد می‌توانند ارز وارداتی را مجدداً از کشور خارج کنند. به این ترتیب که در گذشته دارنده ارز، به هنگام ورود به کشور ارز خود را در اختیار بانک قرار می‌داد و داشتن ارز توسط افراد جرم و قاچاق محسوب می‌شد.

طبق مقررات جدید که به تصویب مراجع قانونی رسیده ورود ارز به هر میزان به کشور آزاد است و خروج آن نیز به همین ترتیب، البته شرط این کار درج میزان ارز در گذرنامه و یا فرم‌هایی است که بانک مرکزی سرگرم تهیه کردن آن است. وجوه ارزی که وارد مملکت می‌شود، می‌تواند به‌صورت حساب ارزی نیز در بانک‌ها افتتاح شود ضمن اینکه همین ارز را می‌توان به خارج انتقال داد و یا از طریق چک بانکی به فرد دیگری منتقل کرد.

در مجموع می‌توان گفت، نقل و انتقال ارز از طریق سیستم بانکی آزاد خواهد بود و میزان آن محدودیتی ندارد. اصولا منابع ارزی که ناشی از فعالیت دولت است براساس برنامه و نیاز دولت بر پایه اولویت‌ها صرف می‌شود اما منابع ارزی غیردولتی (بخش خصوصی) می‌تواند در اختیار خود بخش خصوصی باشد و طبق مقررات تنظیمی بانک مرکزی، نیازی به واگذار کردن آن به دولت نیست.

18 بهمن 1391؛ دو طرح برای مهار سکه و ارز

نمایندگان مجلس در تلاش برای مهار سفته‌بازی در بازار ارز و برخورد با «اخلالگران ارزی» به فوریت طراحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی، مجازات‌هایی سختگیرانه را برای اخلال در بازار ارز از طریق «معاملات صوری ارز، سلف فروشی، انجام مبادلات ارزی خارج از شبکه قانونی و قاچاق» تعیین می‌کند؛ مجازات‌های جزای نقدی، حبس (تا 25 سال) و در موارد خاص «مجازات مفسد فی الارض». براساس این طرح همچنین «دارندگان ارز» موظف خواهند شد «ظرف دو ماه از تصویب این قانون برای دریافت گواهی مالکیت ارز خود به شعب ارزی بانک‌ها و صرافی‌ها مراجعه کنند و پس از انقضای مهلت مذکور نگهداری و معامله ارز بدون فاکتور معتبر و کد رهگیری ممنوع است.» ازسوی دیگر، تلاش برای کنترل نرخ‌های هیجانی بازار طلا بالاخره بانک مرکزی را به تکرار طرح پیش‌فروش سکه واداشته و بنا شده دور جدید پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی – به شرط تصویب در دولت – به زودی آغاز شود، تا نقدینگی موجود در بازار سکه را تا حد امکان تجمیع کند. دور جدید پیش‌فروش با تفاوت‌هایی نسبت به دور قبل انجام می‌شود که مهم‌ترین تفاوت آن محدودیت در سقف خرید سکه ازسوی متقاضیان است. بنابر اعلام مسوولان قیمت‌گذاری سکه در دوره جدید براساس متغیرهای جهانی انجام می‌شود تا زمینه را برای ایجاد رانت فراهم نکند.

آغاز تهاتر نفت با کالا

دولت برای جبران بخشی از تبعات تجاری قطعنامه جدیدی که قرار است در روزهای آینده علیه ایران تصویب شود، پیش‌دستی کرده؛ چنانچه براساس اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت، با مصوبه دولت، امکان فروش نفت از سوی بخش خصوصی و ازسوی دیگر، واردات کالاهای موردنیاز مردم و تامین نیازهای بازار فراهم شده و این امکان بی‌تاثیر از قطعنامه جدیدی که علیه ایران در روزهای آینده اعلام خواهد شد، نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح جزئیات بیشتر این خبر از شکل‌گیری «کمیته تهاتر نفت با کالا» در ستاد وزارت صمت خبر داد و با اعلام آغاز رسمی اجرای سیاست تهاتر نفت با کالا، گفت: به تازگی برخی کالاها با روش تهاتر وارد کشور شده است.

حمید صافدل تصریح کرد: برای پخش این ایده از چندین گروه تجار، بازرگانان قدیمی و صاحبنظران بانکی نظرخواهی و برخی پیشنهادهای آنها در کمیته ویژه‌ای بررسی شده است.

به گفته صافدل، ظرف ماه‌های گذشته در دو سه مورد تهاتر کالا با نفت عملیاتی شده و برخی کالاها با روش تهاتر و البته به میزان محدوده توسط برخی شرکت‌ها وارد کشور شده است.

معاون وزیر صنعت از برگزاری جلسه ویژه‌ای برای تهاتر در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور نیز خبر داد و گفت: امیدواریم در این جلسه نماینده‌ای از اتاق بازرگانی با مستندات کافی حضور یابد.

یحیی آل‌اسحاق، ‌رئیس اتاق تهران با دفاع از برنامه دولت برای اجرای سیاست تهاتر کالا با نفت خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، این موضوع باید حتما عملیاتی شود، زیرا تمام دستورالعمل‌های آن وجود دارد.

مسعود کرباسیان از مشاوران اتاق تهران با دفاع از شیوه تهاتر نفت با کالا، این شیوه را صرفاً یک روش سنتی مبادله کالا به کالا ندانست و توضیح داد که امروزه قراردادهای نوین و مدرنی به صورت تهاتر به‌خصوص در حوزه تجارت خارجی نوشته و اجرا می‌شود. وی گفت: اگر نامه‌های آقای آل‌اسحاق مبنی‌بر استفاده از تهاتر در تجارت خارجی در سال گذشته جدی‌تر گرفته می‌شد، امروز ابتکار عمل در دست ما بود.

تکذیب ارتباط طهماسب مظاهری با چک توقیف‌شده در آلمان

روابط عمومی شرکت «کیسون» اعلام کرد، در پی انتشار خبری درخصوص توقیف چک متعلق به شرکت کیسون ونزوئلا به مبلغ 300 میلیون بولیوار در فرودگاهی در آلمان لازم به توضیح است که این چک چه به لحاظ مالکیت و چه به لحاظ موارد مصرف آن ارتباطی به آقای طهماسب مظاهری نداشته و ایشان نه ذی‌نفع چک هستند و نه صاحب حساب و مصرف وجه چک نیز توسط یا با نظر ایشان انجام نمی‌شود. این اطلاعیه اضافه کرد: در این مورد با توجه به اینکه ایشان (مظاهری) برنامه سفر شخصی به ونزوئلا داشتند از ایشان به‌عنوان فرد امین و معتمد درخواست شد تا برای تحویل چک به مدیر شرکت در ونزوئلا، شرکت کیسون را مساعدت کند.

پراید رکورد زد

در شرایطی که تنها 10 روز از ابلاغ مصوبه دولت مبنی‌بر آزادسازی قیمت خودرو می‌گذرد، بازار واکنشی تند به این «تصمیم بزرگ» نشان داد و منحنی قیمت‌ها صعودی شدید را تجربه کرد.

البته هنوز خودروسازان قیمت جدید محصولات‌شان را اعلام نکرده‌اند و مشتریان نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودروها است.

10 روز پیش که دولت مصوبه آزادسازی قیمت خودرو را ابلاغ کرد، گمان می‌رفت خودروسازان نیز بلافاصله قیمت جدید محصولات‌شان را اعلام و شکاف نرخ کارخانه و بازار خودروها کم شود، اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده و قیمت‌ها سر به فلک زده‌اند.

فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش رونق اندکی گرفته، اما قیمت‌ها نیز روندی صعودی طی هفته جاری داشته‌اند و حالا بازار با پراید 20 میلیونی و پژوی 54 میلیونی طرف است.

بر همین اساس گفته می‌شود که قیمت جدید خودروها 95 درصد قیمت بازار آنها خواهد بود. به عنوان مثال پرایدی که حالا 20 میلیون تومان در بازار قیمت دارد با نرخ 19 میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید یا مثلاً پژو 206 که در حال حاضر 40 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، قیمتی برابر با 38 میلیون تومان یا حتی بیشتر در نمایندگی‌ها خواهد داشت.

در حال حاضر مگان هم 78 میلیون تومان قیمت دارد. تندر-90 پارس خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با 38 میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز 37 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید