قیمت خودرو های داخلی از خارجی جلو زد!

کدخبر: ۴۷۳۵۷۶
نوسان قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که به‌ گفته فعالان صنفی با وجود افت شدید معاملات، کاهش شدید عرضه خودرو علت اصلی افزایش و سبقت قیمت برخی خودروهای پرتیراژ و مونتاژی داخلی از قیمت خودروهای باکیفیت خارجی در بازارهای جهانی شده است.
قیمت خودرو های داخلی از خارجی جلو زد!

به گزارش اقتصادنیوز ، روزنامه  همشهری  نوشت: «بررسی قیمت فروش خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهی‌های فروش فضای مجازی نشان می‌دهد که بر خلاف کاهش قیمت برخی خودروهای پرتقاضای داخلی، نرخ برخی دیگر از خودروهای شاخص بازار مانند مدل‌های ‌۹۹ صفر کیلومتر پراید ‌۱۱۱، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس دوگانه‌سوز با افزایش ۱۰ و چهار میلیون تومانی به‌ ترتیب به ۱۹۰ و ۲۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت‌ها موجب شد تا قیمت برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی با در نظر گرفتن قیمت ۳۰ هزار تومانی دلار از نرخ برخی خودروهای لوکس خارجی مشابه در بازارهای جهانی پیشی گیرد. دیروز قیمت دنا معمولی با افزایش دو میلیون تومانی در حالی به ۳۷۳‌ میلیون تومان رسید که نرخ پژو ۲۰۶ تیپ دو با یک میلیون تومان کاهش به ۲۶۹‌ میلیون و پژو پارس با دو ‌میلیون کاهش به ۲۷۹‌ میلیون رسید. نوسان قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که به‌ گفته فعالان صنفی با وجود افت شدید معاملات، کاهش شدید عرضه خودرو علت اصلی افزایش و سبقت قیمت برخی خودروهای پرتیراژ و مونتاژی داخلی از قیمت خودروهای باکیفیت خارجی در بازارهای جهانی شده است.

اجحاف به مشتریان ایرانی خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری با بیان این که به‌ دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم و افت عرضه خودرو، بازار این روزهای خودرو آرام است، گفت: قیمت این روزهای خودروهای تولیدی و مونتاژ داخلی به حدی افزایش یافته که با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ هزار تومانی دلار نیز از قیمت جهانی برخی خودروهای باکیفیت پیشی گرفته و اکنون مصرف‌کننده نهایی به‌ دلیل مدیریت انحصاری بازار خودرو زیان می‌بیند.

سعید موتمنی‌ افزود: بر خلاف وعده‌های قبلی برای رشد عرضه خودرو با افزایش رسمی ۱۸ درصدی قیمت‌ها، هنوز خبری از تکمیل و تجاری‌سازی‌ خودروهای ناقص و رشد عرضه خودرو به بازار نیست.

او با اشاره به این که شرایط کنونی بازار خودرو موجب گلایه مقام معظم رهبری از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شده است، افزود: این استدلال که به‌ دلیل هزینه تمام‌شده بالای تولید خودرو، مصرف‌کننده ایرانی باید پول بیشتری برای خرید خودروهای تولیدی یا مونتاژ داخل بپردازد، پذیرفتنی نیست.

موتمنی با بیان این که اکنون قیمت دلاری برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل از قیمت خودروهای باکیفیت در بازارهای جهانی پیشی گرفته است، گفت: با در نظر گرفتن نرخ ۲۸ هزار تومانی دلار، قیمت ۵۲۵ میلیون تومانی (۱۹هزار دلاری) دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک از نرخ جهانی ۱۶/۵ هزار دلاری هیوندای اکسنت ۲۰۲۱ بالاتر است؛ یا تیگو ۸ پروی یک میلیارد و ۸۰۰میلیونی (۶۰هزار دلار) با پرادوی مدل ۲۰۲۱ و بی‌ام‌و سری ‌۵ برابری می‌کند.

او افزود: همچنین قیمت خودرو مونتاژی هایما اس ‌۷ در حالی ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده که با در نظر گرفتن نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی می‌توان یک خودرو سانتافه مدل ‌۲۰۲۲ را در بازارهای جهانی خریداری کرد.

کاهش عرضه و بالاماندن قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با بیان این که بازار این روزهای خودرو آرام است، گفت: همه منتظر نتایج برجام هستند و گر چه فروشنده در بازار خودرو هست اما خریداری وجود ندارد.

سعید موتمنی‌ علت نوسان قیمت خودروهای پرتقاضا در فضای مجازی را کاهش عرضه دانست و تأکید کرد با شرایط کنونی بازار اگر عرضه زیاد بود، شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار بودیم اما با وجود وعده خودروسازان برای افزایش عرضه بعد از گرانی رسمی ۱۸درصدی محصولاتشان، ماه‌هاست که عرضه خودرو به بازار بسیار ضعیف است و این وعده‌ها روی کاغذ باقی مانده است.

او با انتقاد از انحصار عرضه خودرو و فشار آن بر مشتریان واقعی افزود: معدود مشتریان واقعی که با سال‌ها پس‌انداز موفق به خرید خودرو از بازار شده‌اند، پس از ۳ تا ۴ هزار کیلومتر کارکرد ناچار به تعویض قطعات هستند، باید قیمت و واردات خودروهای ۱۵ تا حداکثر ۳۰ هزار دلاری آزاد باشد، تا با رشد عرضه، بازار رقابتی شود.

گرانی مجازی پراید و پژو

موتمنی‌ افزایش اخیر قیمت پرایدها و برخی انواع پژو را ناشی از توقف تولید و عرضه و قیمت‌سازی‌ مجازی این خودروها توسط برخی افراد دانست و گفت: در بازار خودرو خریداری برای پراید ‌۱۱۱ با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان وجود ندارد و اگر کسی بخواهد با این قیمت پراید بخرد، تیبای صندوقدار را با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان خریداری می‌کند.

او با بیان این که متأسفانه به‌دلیل دپوی خودرو در نمایندگی‌ها و توسط دلالان، عرضه تمام خودروها در بازار کم شده است، افزود: با این شرایط طی یک هفته گذشته و در فضای مجازی، قیمت فروش پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس صفر دوگانه‌سوز مدل ۹۹ با حدود چهار میلیون تومان افزایش به ۲۸۰ میلیون، پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس مدل ‌۱۴۰۰ به حدود ۳۱۲ میلیون و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس بنزینی به ۲۶۸ تا ۲۷۱ میلیون تومان افزایش یافته است.

خودروهای وطنی، گران‌تر از خارجی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید