عاقبت یک آمار آمریکا بر قیمت دلار و بازار سهام

کدخبر: ۴۹۹۸۵۱
تحلیلگران معتقدند که اگر بازده اوراق قرضه و شاخص دلار افزایش یابد قیمت طلا نمی‌تواند رشد خوبی را تجربه کند حتی ممکن است کاهشی شود ولی شکست محدوده مقاومت ۲۰ ساله شاخص دلار آمریکا کار بسیار سختی است که به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.
عاقبت یک آمار آمریکا بر قیمت دلار و بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مهم ترین اطلاعاتی که اقتصاد بین الملل در پایان هفته برای تحلیل داده های اقتصادی در انتظارش بود عصر روز جمعه به وقت ایران منتشر شد.اگر این آمار بهتر از پیش بینی ها باشد شاخص دلار و اوراق قرضه آمریکا را تقویت میکند و اگر بدتر از پیش بینی ها باشد این شاخص ها تضعیف میشوند.

در شرایطی که سیاست های انقباضی دولت ها بازارهای سرمایه گذاری را در وضعیت رکوردی قرار داده و بازده انتظاری در بازار ها کاهش یافته است اگر شاخص دلار تقویت شود اوراق قرضه ده ساله آمریکا که مهم ترین فاکتوری است که نرخ بدون ریسک در معاملات جهان را مشخص میکند افزایش می یابد و با افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا در شرایطی که سیاست پولی و مالی انقباضی بر جهان حکومت میکند تقاضا برای اوراق قرضه افزایش می یابد و بازار کریپتو، سهام و طلا مستقیما تحت تأثیر نتایج این گزارش قرار میگیرند.

طبق اطلاعات اقتصادی منتشر شده در روز جمعه، نرخ بیکاری آمریکا در محدوده ۳.۶ درصد قرار گرفت و تنها ۰.۱ درصد با رکورد خود در زمان ترامپ فاصله دارد. نرخ بیکاری در بهترین شرایط در زمان ترامپ در محدوده ۳.۵ درصد قرار داشت که با شیوع کرونا این نرخ افزایش یافت.

طبق پیش بینی که رویترز  در نظر خواهی از اقتصاددانان به دست آورده پیش بینی ها برای افزایش اشتغال غیر کشاورزی حدود ۳۲۵ هزار نفر در ماه می بود ولی آمار منتشر شده در روز جمعه خیلی بهتر از پیش بینی ها بود و میزان افزایش اشتغال حدود ۳۹۰ هزار نفر در ماه می بود.

عملکرد بهتر اقتصاد آمریکا در زمینه اشتغال به خاطر افزایش دستمزدها و بازگشت نیروی کار به بازار کار است. در بحبوحه کاهش کرونا و بازگشت کسب و کارها، در حالیکه عوامل و قطعات تولیدی در بازار بین المللی دچار کمبود بود نیروی کار آمریکا و انگلیس با یک موج استعفا اقتصاد را دچار شوک کردند. در شرایط تورمی، که بازار های جهانی با کمبود عرضه مواجه بود بازار کار با افزایش دستمزد موجب ترغیب نیروی کار برای بازگشت به بازار کار شد و همین عامل دلیل افزایش اشتغالزایی در آمار اقتصادی آمریکا است.

البته با نزدیک شدن بازار کار آمریکا به نقطه اشتغال کامل، نرخ مشارکت در بازار کار آمریکا در حال کاهش است.

داده اقتصادی دیگری که در گزارش های اقتصادی روز جمعه خیلی مورد توجه قرار گرفت میانگین افزایش حقوق نیروی کار آمریکا بود میانگین دستمزد ساعتی در ماه می حدود ۰.۳ درصد (۱۰ سنت) نسبت به ماه آوریل افزایش پیدا کرد که کمتر از انتظار افزایش ۰.۴ درصدی برای این ماه بود.

اگر افزایش دستمزدها به اندازه پیش بینی محقق می شد سیگنال تورمی بود که نگرانی ها از افزایش تورم در ماه های آتی را افزایش می داد ولی آمار کمتر از انتظار افزایش دستمزد موجب کاهش نگرانی ها از تشدید سیاستهای انقباضی فدرال رزرو خواهد شد.

با انتشار آمار های بهتر از انتظار اشتغال نیروی کار غیرکشاورزی و میانگین افزایش دستمزد ها در ماه می، بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا ۰.۹۶ درصد افزایش یافت نرخ بازده اوراق قرضه آمریکا در محدوده ۲.۹۴۱ درصد قرار گرفت. همزمان با افزایش بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا شش ارز موجود در سبد ارزی مقابل دلار کاهش یافت و شاخص دلار با رشد ۰.۴۲ درصدی در محدوده ۱۰۲.۱۶۹ ایستاد.

با عملکرد بهتر اقتصاد آمریکا نسبت به رقبا ،سرعت بیشتر سیاست های انقباضی فدرال رزرو آمریکا و فاصله زیاد بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا نسبت به اوراق قرضه سایر کشورها اقتصاد دانان شاخص دلار را فعلا پیشتاز در مقابل سایر ارزها میدانند که احتمال کاهش آن در مقابل سایر ارزها کم است ولی شکست مقاومت بیست ساله شاخص دلار آمریکا را نیز تحلیلگران بسیار سخت میدانند.

طلای جهانی چگونه رفتار کرد؟

طلا در بازار جهانی فقط‌ با دلار ارزشگذاری می شود و رابطه معکوس ‌با بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا و شاخص دلار دارد.

هفته گذشته اونس طلا در محدوده ۱۸۵۰ دلاری رنج می‌زد و در این نقطه در تعادل بود و وقتی از این محدوده دور میشد دوباره به این محدوده باز می گشت.

اوراق قرضه ده ساله آمریکا رقیب طلا برای سرمایه گذاری است و افزایش بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا تاثیر منفی بر روی طلا دارد.

روز جمعه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا منتشر شد که بهتر از انتظار بازار بود. گزارش بهتر از انتظار آمار کار, عملکرد بهتر آمریکا نسبت به سایر کشورها و چشم انداز رکودی اقتصاد جهانی باعث بهبود ۰.۴۲ درصدی شاخص دلار و افزایش ۰.۹۶ درصدی بازده اوراق قرضه ده ساله آمریکا شد. با افزایش بازده اوراق قرضه ده ساله، قیمت اونس از محدوده ۱۸۷۴ دلار تا محدوده ۱۸۵۰.۶ دلار عقب نشینی کرد.

تحلیلگران معتقدند که اگر بازده اوراق قرضه و شاخص دلار افزایش یابد قیمت طلا نمی‌تواند رشد خوبی را تجربه کند حتی ممکن است کاهشی شود ولی شکست محدوده مقاومت ۲۰ ساله شاخص دلار آمریکا کار بسیار سختی است که به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

تحلیلگران کف قیمتی اونس را در شرایط فعلی ۱۷۹۰ دلار در نظر میگیرند و معتقد هستند اگر رشد شاخص دلار آمریکا متوقف شود در شرایطی که تحلیلگران و ثروتمندان بزرگ دنیا از رکود تورمی اقتصاد و بحران مالی در آینده صحبت می کنند شاخص طلا هنگام توقف یا کاهش شاخص دلار رشد خواهد کرد و بازار هدف سرمایه گذاران خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید