نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19خرداد

مقدمات برای شناسایی خانه‌های خالی فراهم شد!

کدخبر: ۵۰۰۵۳۰
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مقدمات برای شناسایی خانه‌های خالی فراهم شد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 خرداد 1352؛ افزایش بی‌سابقه نرخ بهره بانکی در آمریکا

نیکسون دیروز نرخ تنزیل بانکی خود را به 6.5 درصد یعنی بالاترین نرخ بهره‌ای که طی 52 سال اخیر در آمریکا مشاهده شده است، افزایش داد.

هدف از بالا بردن نرخ تنزیل این است که امکانات اعتباری محدود شود و از این راه با تورم مبارزه به عمل آید. نرخ تنزیل جدید طبق سیستمی که در آمریکا متداول است به وسیله 12 بانک وابسته به سیستم مرکزی ارز نسبت به بانک‌های تجارتی که اقدام به دریافت وام و اعتبار از بانک‌های 12 گانه می‌کنند اعمال می‌شود و بنابر این بانک‌های تجارتی نیز احتمال به نوبه خود ناگزیر خواهند شد تا نرخ‌های تنزیل مورداستفاده مشتریان خودشان را گران‌تر کنند.

این فعل و انفعالات در جریان یک گردنه زنجیری موجب می‌شود که تحت تاثیر جاذبه کاهش یافته نرخ بهره‌ از مقدار پول در گردش کاسته شود و از راه موج تورم تا حدودی (گرچه ناچیز) مهار گردد.

واکنشی که تاکنون در برابر چشم‌انداز اقدامات اقتصادی جدید و قابل‌پیش‌بینی دولت نیکسون برای مبارزه با تورم و حمایت از دلار متزلزل آمریکا در محافل بین‌المللی نشان داده شده آکنده از تردید و نااطمینانی است.

از ابتدای سال 1973 تاکنون شاخص هزینه زندگی در آمریکا در سطح قیمت‌های عمده‌فروشی سالانه 19 درصد و در سطح قیمت‌های خرده‌فروشی سالانه 9.5 درصد ترقی کرده است.

باید به خاطر داشت که در طول تمام سال 1972 شاخص قیمت‌های خرده‌فروشی در آمریکا هرگز بیش از 3.5 درصد ترقی نکرده بود.

کاخ سفید روز پنج‌شنبه اخیر علیرغم شایعه اختلاف بین نیکسون و همکارانش تاکید کرد که جان کنالی و جورج شولتز مهم‌ترین همکاران اقتصادی دولت نیکسون قصد استعفا کردن ندارند.

افزایش نرخ ریال در جهت سیاست تثبیت قیمت‌ها

 نرخ ریال و دلار برای دومین بار ظرف چند ماه اخیر در جهت افزایش ریال و کاهش دلار تغییر کرد.

بانک مرکزی ایران نیمه شب دیشب با صدور اطلاعیه‌ای نرخ خرید و فروش دلار را کاهش داد و به این ترتیب نرخ خرید دلار از 68.60 ریال به 67.50 ریال و نرخ فروش آن از 68.85 ریال به 67.75 ریال تنزل یافت.

در اطلاعیه بانک مرکزی ایران گفته شده این تصمیم که نتیجه آن ترقی «ریال» نسبت به سایر ارزهاست با توجه به استحکام ریال و افزایش ذخایر ارزی کشور در جهت سیاست تثبیت قیمت‌ها، اتخاذ گردیده است.

گزارش خبرنگار بانکی ما حاکی است، ایران یک بار دیگر نشان داد که دلار به‌عنوان یک پول غیرقابل تغییر نمی‌شناسد در هر بحران پولی و کاهش ذاتی دلار تصمیم مقتضی که منافع اقتصادی کشور را در برداشته باشد، اتخاذ می‌کند.

دلار در گذشته همیشه نرخ ثابت و غیرقابل‌تغییر داشته است، اما در سال گذشته دولت نرخ برابری آن را با ریال براساس تحکیم و تقویت ریال و تعیین ارزش واقعی و ذاتی دلار تغییر داد و تغییر نیمه‌شب دومین قدم در این راه محسوب می‌شود.

در این تغییر یک بار دیگر ریال ارزش بیشتری نسبت به دلار پیدا کرد و دلار با توجه به نوسانات بهای بین‌المللی آن به نرخ حقیقی خود نزدیک‌تر شده است.

نوسان نرخ دلار در بازارهای جهانی و کاهش این ارز در برابر ریال در بازار آزاد ارزها انعکاس وسیعی داشت و سبب شد که در ساعات اولیه شروع کار صرافی‌ها دادوستد ارزی در بازار آزاد متوقف شود.

این گروه متذکر شدند تا نرخ رسمی ارزها از جانب بانک مرکزی و بانک ملی انتشار یابد تا بتوانند نرخ اسعار را براساس نرخ‌های جدید روشن سازند، ولی قیمت طلا زودتر از ارزها روشن شد و قیمت هر مثقال این فلز 100 ریال کاهش یافت و از مثقالی 1250 ریال به مثقالی 1150 ریال تقلیل پیدا کرد.

طبق اظهار مقامات وزارت اقتصاد مساله زیان احتمالی صادرکنندگان از تنزل ارزش ارزها نسبت به ریال موردتوجه مقامات این وزارتخانه بوده و اقدامات لازم درجهت حفظ منافع صادرکنندگان خواهد شد و آیین‌نامه مربوط به جریان زیان احتمالی صادرکنندگان از تنزل ارزها نسبت به ریال تهیه شده و در اسرع وقت به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

خرید کشتی برای جابجایی مسافران در دریاچه رضائیه

برای بهبود وضع رفت‌و‌آمد مسافران کشتی بین جزایر و بنادر دریاچه رضائیه، دو کشتی مسافری هر کدام به گنجایش 200 مسافر در دریاچه رضائیه به آب انداخته می‌شود.

همچنین برای حمل‌و‌نقل بار بین بنادر دریاچه رضائیه بین بنادر دریاچه رضائیه، یک کشتی تجارتی به نام «فوریبرد» به آب انداخته می‌شود. این کشتی قادر است کامیون‌های حامل بار را از بندری به بندر دیگر حمل کند.

19 خرداد 1362؛ مقدمات برای شناسایی خانه‌های خالی فراهم شده است

آیت‌‌ا... سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس دیوان عالی کشور گفت: اگر ثابت شد که مالکی بدون جهت خانه‌ای را خالی گذاشته است، دادگاه می‌تواند پس از ثابت شدن قضیه، خانه خالی را اجاره دهد. چنین اختیاری به آقایان قضات داده شده است و شبیه این کار در زمان سابق نیز شده بود. البته آن موقع نتیجه‌اش موفقیت‌آمیز نبود و گفته بودند که خانه‌های خالی را می‌گیرند، ولی در اصل چنین نبود به جز حرف زدن. طرح آنها به خاطر چند دلیلی نگرفت. اول اینکه آنها نمی‌خواستند این کار را انجام دهند ولی اکنون تا آنجایی که ما خبر داریم، می‌خواهند این کار را انجام بدهند و خانه‌های خالی را شناسایی کنند. دوم اینکه آن موقع مردم دنبال این قضیه نبودند. مردم علاقه‌ای به مسائل اجتماعی نداشتند؛ اما الان خود مردم در این گونه مسائل همکاری زیاد با ما می‌کنند.

همین روزها شورای عالی قضایی اعلام خواهد کرد که مردم به چه مراکزی مراجعه کنند و اطلاعاتشان را در رابطه با خانه‌های خالی به کجا بدهند.

اگر شخصی بخواهد یک واحد مسکونی مستقل که خالی است و برای گول زدن مردم چراغی در آن خانه خالی روشن کند و تظاهر نماید که کسی در آنجا نشسته است و از این طریق بخواهد مردم را فریب دهد، در این موقع اگر گزارشی در این زمینه برسد، بلافاصله اقدام خواهد شد. اگر گزارش مزبور پس از تحقیق ثابت شد که درست است، آن خانه خالی توسط دادگاه‌های ویژه به مستاجرین اجاره داده خواهد شد.

19 خرداد 1382؛ «فروش متری مسکن» ابزار جدیدی برای توسعه محصولات بورسی

دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران گفت: با اجرای طرح «فروش متری مسکن» به محصولات عرضه‌شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران افزوده می‌شود.

حسین عبده تبریزی از گواهی سپرده به عنوان ابزار مالی طرح فروش متری مسکن نام برد و افزود: گواهی سپرده نوعی سپرده بانکی است که می‌تواند به شکل اوراق بهادار در بورس تهران ارائه شود.

وی گفت: وزارت مسکن و شهرسازی به زودی درخصوص طرح فروش متری خانه با یکی از بانک‌ها توافقنامه امضا می‌کند و طرح مذکور توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران اجرای این طرح را سبب ایجاد تحولات اساسی در بازار مسکن دانست و اظهار امیدواری کرد، اجرای آن بخشی از نیازهای بازار مسکن را تامین کند.

19 خرداد 1392؛ تعیین قیمت ارز مجددا به بانک مرکزی سپرده شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ارز مصوبه این کمیسیون برای تامین نظر شورای نگهبان مبنی‌بر محول شدن تکالیف ارزی شورای پول و اعتبار ازجمله تعیین نرخ ارز به بانک مرکزی خبر داد.

جعفر قادری گفت: کمیسیون تلفیق مجلس به منظور بررسی 19 ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در بررسی لایحه بودجه 92 تشکیل جلسه داد.

وی ادامه داد: در بررسی ایرادات شورای نگهبان که یکی از مهم‌ترین موارد آن تکالیف ارزی شورای پول و اعتبار بود تا نظر اعضای کمیسیون این تکالیف ازجمله تعیین نرخ ارز به بانک مرکزی سپرده شد تا این ایراد برطرف شود.

وی ادامه داد: دلیلی شورای نگهبان برای مخالفت با این موضوع این بود که ساختار شورای پول و اعتبار ترکیبی از دولتی و غیردولتی است و با این قانون مغایرت دارد.

پیش از این نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه 92 در صحن علنی، تکلیف تعیین قیمت ارز را برعهده شورای پول و اعتبار گذاشته بودند، این موضوع اما با مخالفت دولت همراه بود چراکه دولت می‌خواست بانک مرکزی همچون گذشته این تکلیف را برعهده داشته باشد.

خرید و فروش مسکن مهر مجاز شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مخالفتی با انتقال مالکیت زمین‌های 99 ساله ندارم و اگر بزرگان این موضوع را تصویب کنند اجرایی خواهد شد، گفت: فراموش نکنیم که هدف دولت از حذف قیمت زمین در ساخت مسکن مهر و اجاره‌ای کردن این زمین‌ها جلوگیری از بورس بازی و افزایش قیمت مسکن بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین تصمیم درباره خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر گفت: خرید و فروش اعیان مسکن مهر در صورت تسویه حساب صاحب واحد با بانک مسکن، مجاز است اما خرید و فروش امتیاز واحدهای در حال ساخت کماکان ممنوع است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید