ناامیدی سهامداران از احیای برجام/ پیش بینی بورس 12 تیر 1401

کدخبر: ۵۰۵۷۵۱
روز شنبه تمامی شاخص‌های بازار سهام نزول کردند و شاخص کل تا یک قدمی سقوط به کانال پائین‌تر افت کرد. دیروز شاخص برای دومین روز کاری متوالی ریزش کرد و تنها هزار و 631 واحد بالاتر از سطح یک میلیون و 500 هزار واحد قرار دارد.
 ناامیدی سهامداران از احیای برجام/ پیش بینی بورس 12 تیر 1401

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز گذشته شاخص کل بورس باز هم نزول کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 12 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل کاهش 12 هزار و 83 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 4 هزار و 278 واحد افت کرد. شاخص کل فرابورس نیز 202 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 209 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 444 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 32 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 68 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت نورد و قطعات فولادی (فنورد)، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) و شرکت لبنیات پاک (غپاک) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ دامداری تلیسه نمونه (تلیسه)، شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت) و شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای خمحرکه (شرکت نیرو محرکه)، حتاید (شرکت تاید واتر خاورمیانه) و فرآور (شرکت فراوری مواد معدنی ایران) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر)، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 34 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 82 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد افت کرد و در رقم 48 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) با صف‌ خرید 7 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وآذر، نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار) و تپمپی (شرکت پمپ سازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) تعلق داشت که ارزش آن 25 میلیارد تومان بود. پس از خگستر، نمادهای فمراد، ورنا، خودرو و کساپا بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس امروز 

روز شنبه تمامی شاخص‌های بازار سهام نزول کردند و شاخص کل تا یک قدمی سقوط به کانال پائین‌تر افت کرد. دیروز شاخص برای دومین روز کاری متوالی ریزش کرد و تنها هزار و 631 واحد بالاتر از سطح یک میلیون و 500 هزار واحد قرار دارد. بنابراین شاخص در آستانه سقوط به کانال 1.4 میلیونی قرار گرفت. آخرین بار دو ماه پیش در روزهای پایانی فروردین ماه شاخص در محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد قرار داشت. 

تحلیل‌گران تکنیکی سطح یک میلیون و 500 هزار واحد را سطح حمایت مهم شاخص می‌دانند که شکسته شدن آن سیگنال منفی بزرگی برای معامله‌گران است. 

دیروز اغلب نمادهای بزرگ بازار قرمزپوش بودند، خصوصا گروه‌های ریالی نزول بیشتری داشتند. فولاد، پارس، خودرو، وبملت، فملی، شستا، شبندر، شپنا، وتجارت، خساپا، شتران، وبصادر، وپارس، نوری، فارس، فخوز، میدکو، خگستر و خبهمن نمادهای بزرگ بورس بودند که موجب افت شاخص کل شدند. دو گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل نمادهای سبز عمدتا از نمادهای کوچک و متوسط بازار بودند. گروه انبوه سازی املاک و مستغلات و گروه کشاورزی و دامپروری سبزهای بازار در روز شنبه بودند.  

دیروز ارزش معاملات خرد سهام در سطوح قبلی باقی ماند و به 3 هزار و 663 میلیارد تومان رسید که همچنان در سطح پائینی قرار دارد. در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های خرید –نسبت به روز چهارشنبه- افت 30 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش افزایش 800 درصدی پیدا کرد. 

دیروز برای سیزدهمین روز کاری سرمایه حقیقی از بورس خارج شد و در میان نمادها شپنا، خودرو، خساپا، وساپا، شستا، فملی، وبملت، خگستر، وبصادر و شاوان بیشترین خروج پول را داشتند. ارزش سرمایه حقیقی خروجی دیروز به 583 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 10 روز اخیر است. 

ناظران علت اصلی نزول بازار را شکست مذاکرات دوحه می‌دانند. در حالی که حضور طرفین ایرانی و امریکایی در قطر در میان فعالان اقتصادی امیدواری ایجاد کرده بود اما بدون نتیجه مشخصی این نشست دو روزه پایان یافت. طرفین اروپائی روز پنجشنبه در جلسه شورای امنیت ادعا کرده‌اند که ایران مطالبات فرابرجامی دارد. با این حال گفته می‌شود جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قصد سفر به خاورمیانه را دارد که این سفر بر مذاکرات احیای برجام اثرگذار خواهد بود. بلومبرگ به نقل از منابع اروپائی اعلام کرده که مذاکرات پس از سفر بایدن از سر گرفته خواهد شد.   

 بنابراین در چنین شرایطی بخشی از بازار دست از معامله کشیده است تا نتایج این رفت و آمدهای دیپلماتیک مشخص شود. گروهی دیگر نیز به خروج از بازار تمایل دارند که در 13 روز معاملاتی اخیر در مجموع 5 هزار و 352 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شده و روانه بازارهای موازی شده است. با این وصف می‌توان گفت انتظارات سهامداران و معامله‌گران نسبت به آینده بازار منفی است.

پیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید