سقوط آزاد روبل در برابر دلار

کدخبر: ۵۰۶۳۳۷
اقتصادنیوز: در پی تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه که به علت حمله نظامی به اوکراین رخ داده بود، سقوط ارزش روبل در برابر دلار و یورو از چندی پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
سقوط آزاد روبل در برابر دلار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، ارزش روبل روسیه برای دومین روز پی در پی در برابر دلار آمریکا به سقوط خود ادامه داده و امروز سه شنبه هر دلار بالای 57 روبل رسید. این اتفاق برای نخستین بار از 14 ژوئن 2022 تا کنون رخ داده است.

روسیا الیوم گزارش داد، هر یورو نیز به بیش از 59 روبل رسید.

سقوط ارزش روبل در برابر دلار و یورو که از چندی پیش آغاز شده است، در پی تحریم های جدید غرب علیه مسکو در پی حمله نظامی به اوکراین رخ داده است.

در همین حال، نیروهای روسیه در حالی روز گذشته توانستند شهر کلیدی لیسیچانسک در استان لوهانسک را تصرف کنند که حملات خود را در شرق اوکراین افزایش داده‌اند و طبق ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا بر تصرف کامل استان دونتسک متمرکز خواهند شد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به خروج نیروهای این کشور از شهر لیسیچانسک در استان لوهانسک گفت که این اقدام برای نجات جان سربازان انجام شده است اما ارتش اوکراین به لیسیچانسک باز خواهد گشت و قطعا پیروز می‌شود.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال حاضر تلاش خود را برای پیشروی به سمت سیورسک، فدوریوکا و باهموت در منطقه دونتسک متمرکز کرده‌اند.

از سوی دیگر قرار است یک کنفرانس بین‌المللی در سوئیس برگزار شود که هدف آن بازسازی اوکراین پس از جنگ است.

 

آخرین تحولات 

نخست‌وزیر بریتانیا: جامعه بین‌الملل «مسیرهای جایگزین» برای انتقال ذخایر غلات به خارج از اوکراین پیدا کند

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه گفت جامعه بین‌المللی باید تلاش کند «مسیرهایی جایگزین» برای انتقال ذخایر غلات به خارج از اوکراین بیابد.

آقای جانسون گفت:‌«ما در حال بررسی تمامی گزینه‌های ممکن از جمله خطوط راه‌آهن هستیم تا بتوانیم غلات را ولو در مقادیر محدودتر از اوکراین خارج کنیم.»

وی همچنین از تلاش‌های رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در حل معضل صادرات غلات اوکراین تشکر کرد، با این حال گفت به ثمر رسیدن کوشش‌ها منوط به موافقت روسیه با خروج غلات است.

نخست‌وزیر بریتانیا پیشتر در جلسات با رهبران هفت کشور صنعتی پیشنهاد کرده بود که اگر نمی‌توان به مسیر خروج غلات از طریق تنگه بسفر در ترکیه امید داشت، باید خطوط راه‌آهن یا رودخانه دانوب را در نظر گرفت هر چند این روش‌ها به لحاظ اجرایی بودن «دشوارتر» باشند.

کی‌یف روسیه را به مسدود کردن بنادر خود و تلاش برای «دزدیدن» غلات اوکراین متهم می‌کند. سازمان ملل متحد گفته است که محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه قیمت‌های جهانی غذا را افزایش داده و تهدیدی برای کمبود غذا در بخش‌هایی از جهان است.

 

زلنسکی: بازسازی اوکراین وظیفه مشترک کل جهان دموکراتیک است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز دوشنبه گفت بازسازی نهایی این کشور پس از تهاجم روسیه از طریق یک طرح ۷۵۰ میلیارد دلاری، «وظیفه مشترک کل جهان دموکراتیک» است.

آقای زلنسکی که از طریق ویدئو کنفرانس در نخستین گردهمایی بین‌المللی برای احیای اقتصادی اوکراین در لوگانوی سوئیس شرکت کرده بود، با «بسیار بزرگ» خواندن این وظیفه گفت روسیه با حمله خود مصمم به «تخریب فیزیکی و روانی» کشورش بوده است.

وی اضافه کرد روند احیای اوکراین که توسط شورای ملی بازسازی اوکراین هدایت می‌شود به کشورش اجازه خواهد داد پیوندهای خود را با اروپا عمیق‌تر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید