فوری/ نرخ سود بین بانکی کاهش یافت+ جدول

کدخبر: ۵۱۱۶۲۱
در حالی که روند افزایشی سود بین بانکی صدای مخالفت فعالان بازار سرمایه را بلند کرد و در جلسه بورسی‌ها با بانکی‌ها، بر کنترل این سود تاکید شد، در حال حاضر روند کاهشی این نرخ آغاز و به ۲۱.۱۳ درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در هفته‌های اخیر نرخ سود در بازار بین بانکی رکوردهای قابل توجهی را تجربه کرد و براساس آخرین اعلام بانک مرکزی در ۳۰ تیرماه سال جاری به ۲۱.۳۱ درصد رسید است.

این رقم که بالاترین عدد ثبت شده از این سود از بهمن سال ۱۳۹۹ تاکنون است، با واکنش‌های منفی فعالان بازار سرمایه مواجه شد، زیرا به اعتقاد کارشناسان، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی هزینه تامین کسری منابع بانک‌ها را افزایش می‌دهد و بانک‌ها حاضر می‌شوند با نرخ‌های بالاتری به سپرده‌گذارها سود پرداخت کنند تا کسری خود را جبران کنند.

این موضوع، جذابیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و  تاثیر مهمی در حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به بانک‌ها دارد.

در واکنش به روند افزایشی سود بین بانکی، جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی و سازمان بورس برگزار شد که در آن بر کنترل سود بین بانکی تاکید شد.

همچنین، عباس حسینی - معاون امور بانکی وزیر اقتصاد - در این باره گفته که سیاستی مبنی برای افزایش نرخ سود بین بانکی وجود ندارد و این نرخ به سرعت تعدیل و منطقی می‌شود.

بنابراین، سیاستگذار بر کاهش سود بین بانکی در روزهای آتی تصمیم گرفت که در این زمینه، رئیس سازمان بورس به ایسنا اعلام کرد که روند صعودی نرخ سود بین بانکی متوقف می‌شود و نرخ این سود به زیر ۲۰.۵ درصد می‌رسد.

در این بین، بررسی جدیدترین تغییرات نرخ سود در بازار بین بانکی حاکی از آن است که روند کاهشی نرخ سود در این بازار آغاز شده و بهره بین بانکی به ۲۱.۱۳ درصد رسیده است.

پیش از این، نرخ سود بین بانکی ۲۱.۳۱ درصد بوده است.

حرف بورسی‌ها به کرسی نشست

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید