گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا؛

مهم ترین علت ریزش نرخ دلار در تهران/ طلا و سکه سقوط کردند

کدخبر: ۵۱۵۶۴۲
اقتصادنیوز : بازار امروز چهارشنبه 26 مرداد 1401 شاهد سقوط قیمت دلار ، قیمت طلا و قیمت دلار بود.
 مهم ترین علت ریزش نرخ دلار در تهران/ طلا و سکه سقوط کردند

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار امروز چهارشنبه 26 مرداد ماه شاهد سقوط آزاد قیمت دلار بود. قیمت دلار امروز در تهران، هرات و سلیمانیه  یک کانال پایین آمد . نرخ دلار امروز در تهران تقریبا 630 تومان از ارزش خود را از دست داد. 

علت ریزش نرخ دلار در تهران

عده ای  از معامله گران علت ریزش نرخ دلار در تهران  را  به بازار های همسایه  ربط می دادند. قیمت دلار هرات  امروز تقریبا 680 تومان ارزان تر از دیروز معامله شد . در سلیمانیه  هم نرخ دلار تقریبا 500 تومان عقب نشینی کرد . 

ریزش همزمان دلار در بازارهای همسایه از نگاه برخی از تحلیلگران ارزی مسئله را پیچیده کرده است زیرا در روز های گذشته ریزش همزمان  در هر سه بازار اتفاق نیفتاده بود . 

البته امروز کاهش قیمت درهم نیز بر قدرت معامله گران کاهشی دلار افزود . نرخ حواله درهم امروز با 240 تومان کاهش مرز مقاومتی مهم را از دست داد. 

این درحالی است که روز گذشته رشد قیمت درهم از سایر ارزها بالاتر بود.

سیگنال های برجامی در بازار دلار

 از سوی دیگر سیگنال های برجامی موجب خوشبینی عده ای  از معامله گران شده است. 

ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود درباره برجام گفته موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ایران هم گفته طبق مباحث مطرح شده، در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم ها و ارائه تضمین را پذیرفته است. همچنین حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است.

شهریار حیدری ؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته متن توافق در حال رد و بدل شدن برای دست‌یابی به نتیجه نهایی است.لذا جلسه آینده وزاری امور خارجه ۱+۴ منتج به توافق هسته‌ای خواهد شد. 

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتظار برای دریافت پاسخ طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا به جمع‌بندی ایران گفت که "انتظار است تا دو روز آینده پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم."

خبرگزاری بلومبرگ هم  روز گذشته در خبری به نقل یک مقام مطلع از مذاکرات وین نوشت پاسخ ایران به پیش‌نویس نهایی توافق سازنده بوده و تنها «راه پیش رو» رایزنی با ایالات متحده است.

فردای احیای برجام؛ چالش‌های پیش روی توافق هسته‌ای ۲۰۲۲

سخنگوی وزارت امور خارجه از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره زندانیان خبر داد و گفت: آماده‌ایم با اجرای توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در آمریکا امکان رهایی و بازگشت سریع به آغوش خانواده‌های خود را داشته باشند. 

عده ای از معامله گران دلار  با اشاره به داستان جیسون رضاییان و ماجرای آزادی او در زمان توافق هسته ای  سال 94  معتقد بودند که مذاکرات هسته ای  یک قدم دیگر به موفقیت نزدیک تر شده است.

البته طرف آمریکایی به این خبر هنوز واکنشی نشان نداده با این حال معامله گران تصور می کنند که  این خبر می تواند نشانه ای از ظهور توافق برجام باشد . 

فراز و فرود قیمت دلار رسمی 

صرافی ملی هم امروز شاهد فراز و فرود قیمت دلار بود . نرخ دلار صرافی ملی امروز تا 28 هزارو 117 تومان بالا رفت اما ظهر امروز  به قیمت 28 هزار و 62 تومان معامله شد که نست به دیروز اندکی پایین تر بود . 

در بازار متشکل ارزی هم نرخ دلار امروز اندکی افت را ثبت کرد. قیمت دلار متشکل امروز با  8 تومان افت به قیمت 27 هزار و 923 تومان مبادله شد. 

سقوط آزاد قیمت سکه و طلا 

قیمت اونس طلا امروز در مقایسه با دیروز تقریبا 4 دلار پایین آمد . فلز زرد رنگ جهانی امروز هم در محدوده 1772  دلار معامله شد . 

در بازار داخلی ایران هم قیمت دو فلز گران بها ریزش کرد.  قیمت طلا 18 عیار در زمان نوشتن این گزارش 1 میلیون و 285 هزار و 700  تومان بود  که در مقایسه با دیروز بیش از 20 هزار تومان کاهش پیدا کرده بود .
سکه و طلا

 بازار سکه هم امروز شاهد قدرت نمایی معامله گران کاهشی بود . قیمت هر قطعه سکه امامی که روز گذشته در محدوده 14 میلیون و 100 هزار تومان معامله شده بود در بازار امروز به کانال 13 میلیون تومان برگشت و در محدوده 13 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقد بودند که با تداوم ریزش قیمت دلار احتمال برگشت سکه تا نیمه کانال 13 میلیون تومان هم وجود دارد .

ارزش ذاتی سکه امروز 12 میلیون و 327 هزار تومان بود و  حباب فلز زرد رنگ داخلی امروز در محدوده 11 درصد بدست آمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید