عواقب ابهام و تعلیق برجام در بورس/ پیش بینی بازار سهام 30 مرداد 1401

کدخبر: ۵۱۶۳۳۴
با توجه به نزدیکی شاخص به سطح حمایت یک میلیون و 430 هزار واحد، اگر این سطح شکسته شود و وضعیت توافق برجام نیز در ابهام و تعلیق بماند، بازار با رکود معاملاتی مواجه خواهد بود.
عواقب ابهام و تعلیق برجام در بورس/ پیش بینی بازار سهام 30 مرداد 1401

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز گذشته شاخص کل بورس نزول کرد. برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه 30 مرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل ریزش 12 هزار و 593 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن هزار و 668 واحد افت کرد. شاخص کل فرابورس نیز 28 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 230 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 408 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس بیمه دانا (دانا)، شرکت سیمان ایلام (سیلام) و شرکت دشت مرغاب (غدشت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) و شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب (ثغرب) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و خپویش (شرکت سازه پویش) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، شرکت آ س پ (آ.س.پ) و شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضای 20 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 37 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 5 درصد افت کرد و در رقم 57 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه نماد حخزر (شرکت کشتیرانی حخزر) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حخزر، نمادهای فمراد (شرکت آلومراد) و ریشمک (شرکت تولید و صادرات ریشمک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) تعلق داشت که ارزش آن 9 میلیارد تومان بود. پس از ورنا، نمادهای آسیاتک، وساپا، سکرد و ذوب بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز شنبه شاخص‌های بورس ریزش کردند و برای پنجمین روز پی در پی پول حقیقی خارج شد. نمادهای فارس، کچاد، فملی، کگل، اخابر، وغدیر، نوری و خودرو نمادهای بزرگ بورس بودند که موجب افت شاخص کل شدند.

دیروز پول حقیقی خارج بورس شد و نمادهای های وب، خساپا، خگستر، وساپا، وبملت، فجام، بپاس، سامان، خزامیا و شتران بیشترین خروج پول را داشتند. ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی 288 میلیارد تومان بود. 

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد سهام کاهش یافت و به 3 هزار و 141 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در یک هفته اخیر است. همچنین ارزش صف‌های خرید پایانی –نسبت به روز چهارشنبه- افت 5 درصدی داشت. 

بنابراین روندهای درونی بازار در معاملات دیروز نزولی بود. حتی لیدرهای سنتی بازار هم تحت تأثیر اخبار برجامی قرمزپوش شدند و تنها پالایشی‌ها بودند که متأثر از رشد قیمت نفت با تقاضا مواجه شدند. 

دیروز خبرگزاری الجزیره در گزارشی ادعا کرد به زودی توافقی برای احیای برجام اعلام می‌شود و این توافق احیای برجام در ۴ مرحله و طی ۲ دوره‌ی  ۲ماهه اجرا خواهد شد.

در مجموع می‌توان گفت با توجه به نزدیکی شاخص به سطح حمایت یک میلیون و 430 هزار واحد، اگر این سطح شکسته شود و وضعیت توافق برجام نیز در ابهام و تعلیق بماند، بازار با رکود معاملاتی مواجه خواهد بود. 

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید