افزایش قیمت طلا /فاصله زیاد طلا با نقطه اوج

کدخبر: ۵۲۵۳۵۳
تحلیل گران یکی از دلایل رشد قابل توجه قیمت فلز زرد در روز جمعه را افزایش نگرانی از رکود اقتصادی عنوان کردند.
افزایش قیمت طلا /فاصله زیاد طلا با نقطه اوج

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در حالی که طلا یکی از بدترین فصل‌های خود در سال های اخیر را پشت سر گذاشت در روزی که گذشت نزدیک به 1.5 درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و برای مقطعی هم تا محدوده قیمتی 1690 دلار پیش رفت.

تحلیل گران یکی از دلایل رشد قابل توجه قیمت فلز زرد در روز جمعه را افزایش نگرانی از رکود اقتصادی عنوان کردند. این رشد در حالی اتفاق افتاد که آخرین داده های اقتصاد آمریکا حکایت از احتمال بالای تداوم فشار تورمی در این کشور است که این موضوع افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را طلب می کند.

با اینکه افزایش نرخ بهره همواره برای قیمت طلا سیگنال نزولی مهم به حساب می آید، اما تجمیع عوامل مختلف از جمله احتمال بحران مالی در اروپا و بریتانیا سرمایه ها را به سوی پناه گاه ها از جمله طلا سوق داد. همچنین داده های انتظاری کسب و کار در ژاپن نیز حکایت از احتمال رکود در این کشور دارد.

همچنین یکی دیگر از عوامل رشد قابل توجه قیمت طلا در روز اول هفته عدم پیشروی شاخص دلار بود که اجازه افزایش قیمت طلا را به نوعی صادر کرد. شاخص دلار که ارزش پول آمریکا در برابر ارزهای معتبر جهان را اندازه گیری می کند اکنون در محدوده 112 واحدی است.

طلا اکنون نسبت به نقطه اوج خود در سال جاری که با جنگ روسیه و اوکراین رخ داد فاصله زیادی گرفته است و مهم ترین عامل آن نیز افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی مختلف بوده است. موضوعی که هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش داده و موجب کاهش تقاضا برای آن شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید