جای خالی اقتصاد هوشمند

کدخبر: ۵۲۵۶۰۰
واژه اقتصاد(Economics)، از واژه یونانی Oikonomia که به معنای مدیریت خانواده گرفته شده است.
جای خالی اقتصاد هوشمند

 علم اقتصاد درباره چگونگی انتخاب برای ایجاد رفاه صحبت می‌کند. اینکه چطور می­توان از منابع محدود، نیازهای نامحدود را به صورت بهینه مدیریت کرد. هر کشوری برای خود منابع درآمدی دارد؛ در گذشته منابع طبیعی مانند نفت و گاز مطرح بود و امروز دانش و هوشمندی جزو برترین منابع و درآمد است. افرادی در برنامه­ریزی­های اقتصادی موفق­ترند که دید گسترده و کلان و نگاه بلند مدت دارند. نمونه ساده این نگاه بلند مدت خرید کالای با کیفیت هر چند با قیمت بیشتر است.

اقتصاد از مهمترین علوم برای اداره یک مملکت است و در صورتیکه تخصص و تجربه در تصمیم­گیری­ها دخیل نباشد، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را وارد می­کند که ممکن است آثار سوء آن تا مدت­ها باقی بماند. نمونه کوچکی از گزاره­ها به اینصورت است که اگر افزایش نقدینگی همراه با تولید کالا و خدمات نباشد، به افزایش قیمت و تورم منجر می‌شود حالا اگر تصمیم­گیرنده بدون توجه به شرایط نقدینگی را افزایش دهد نه تنها بهبودی حاصل نمی­کند بلکه به تورم دامن می­زند.

اقتصاد شاخص­های متعددی دارد که اهم آن سه شاخص تورم، بیکاری، تولید ناخالص داخلی(GDP) است. حال این سوال مطرح می‌شود که نقش سیستم مالی در اقتصاد چیست؟ در واقع سیستم­های مالی کمک به تجهیز منابع برای مصارف در سرمایه­گذاری مولد جامعه می‌کنند.

اقتصاد دیجیتال

اقتصادی که در آن هسته مبتنی بر فناوری­های دیجیتال با رویکردهای جدید پلتفرمی و نگاه اکوسیستمی است، محوریت داده و نوآوری است و سرمایه­های فکری ارزش آفرین هستند را اقتصاد دیجیتال می­خوانند. مواردی مانند اقتصاد پلتفرمی، اقتصاد اشتراکی و اقتصاد گیگ در این عصر توسعه پیدا کردند. فناوری­های نوین و خط­شکن نیز قوانین بازی اقتصاد را برهم ­زدنند. فناوری بلاک­چین و تولد رمزارزها نمونه­ای از آن­هاست. دیلویت معتقد است ستون فقرات اقتصاد دیجیتال ارتباط و پیوستگی افراد، سازمان­ها و ماشین­هاست که فناوری­های توانمندسازی مانند اینترنت اشیاء در آن دخیلند.

در گذشته اقتصادی پیشتاز بود که منابع بیشتری داشته باشد اما امروز پلتفرم­ها قدرتمند هستند. اوبر بزرگترین شرکت تاکسی­رانی، وسیله نقلیه ندارد. فیس­بوک محبوب­ترین مالک رسانه در جهان هیچ محتوایی تولید نمی­کند و علی بابا با ارزش­ترین خرده­فروشی، موجودی ندارد. پلتفرم­ها موجب تسهیل، تسریع و هماهنگی در عرضه و تقاضا می­شوند.

اقتصاد دیجیتال شبکه جهانی فعالیت­های اقتصادی، معاملات تجاری و تعاملات حرفه­ای است که توسط فناوری­های نوین محقق می­شود. نمونه­ای از بکارگیری فناوری دیجیتال در حوزه تبادلات خرد این است که در کره جنوبی سوپرمارکت مجازی در مترو ایجاد شده که از فناوری QR استفاده می­کند و مشتری همزمان با رسیدن به منزل کالای سفارش داده خود را نیز تحویل می­گیرد.

بکارگیری اینترنت اشیاء و انواع سنسورهای هوشمند بخش­های آبیاری و کاشت و برداشت و نظارت بر خاک و رشد محصولات کشاورزی با هدف بهینه­سازی مصرف منابع و تولید بیشتر با کیفیت بالاتر را متحول کرده است.تغییرات فناورانه، توسعه زیرساخت و تغییرات در ماهیت کسب و کارها از پیشران­های اقتصاد دیجیتال است.

اقتصاد هوشمند

در تصمیم­گیری­های اقتصادی المان­ها و داده­های زیادی می­تواند دخیل باشد که نگهداری و تحلیل این داده­ها در ذهن یک انسان نمی‌گنجد. در اقتصاد هوشمند، کلان داده­های اقتصادی در حوزه­های مختلف داخلی و خارجی،  مورد تحلیل پیشرفته قرار گرفته و مدل‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق با بررسی الگوها و یادگیری مداوم به تصمیم­گیری دقیق­تر و صحیح­تر کمک می­کند.

در واقع اقتصاد هوشمند یک اقتصاد یادگیرنده و خودتطبیق است که مبتنی بر عوامل هوشمند شکل­ می­گیرد. مواردی مانند گمرک هوشمند، بورس هوشمند، خزانه­داری هوشمند تقویت کننده اقتصاد هوشمند هستند.

جوامع هوشمند در بکارگیری فناوری­های هوشمند پیشتاز هستند. پویایی در اقتصاد، فرصت­های شغلی را برای افراد جامعه فراهم می­آورد. فراموش نکنیم که هوشمندی در یک زیست بوم شکل می­گیرد و طبیعی است توسعه و موفقیت آن در گرو همراهی و همدلی بخش­های دولتی و خصوصی و مصرف­کنندگان است.

همانطور که مستحضر هستند جمعیت شهری به صورت فزایند و صعودی در حال رشد است و شهرهای سنتی روز به روز با چالش­های متعددی مواجه هستند. این شهرها برای بقا و پایداری ناگزیر می­بایست به سمت توسعه شهر هوشمند حرکت کنند. اقتصاد هوشمند یکی از ستون­ها و پیشران­های شهر هوشمند است. در اقتصاد هوشمند زنجیره­های ارزش جدید شکل می­گیرد و تلاش می­شود تا تقسیم ارزش عادلانه­تری بین شرکا، ارائه­دهندگان داده و خدمات که توسط پلتفرم­های دیجیتال ایجاد می­شود، ارائه گردد. اقتصاد هوشمند روی سرمایه‌گذاری­هایی  تمرکز می­کند که ایجاد ارزش افزوده را در بلند مدت تسریع کند.

از دیدگاه دولت، "توسعه اقتصادی هوشمند" ابزار مهمی برای استفاده فعالانه از فرصت‌ها و فراهم کردن شرایطی است که از ایجاد و رشد مشاغل و همچنین مشاغل جدید حمایت می‌کند. اقتصاد هوشمند مدبر است و از منابع(دارایی­های) خود حداکثر استفاده را می­کند. تحلیل­گران خبره اقتصادی، از اقتصاد هوشمند(اقتصاد یادگیرنده) برای نوآوری و کارآفرینی استفاده می­کنند.

*نجمه نوذر پژوهشگر بانکداری دیجیتال و نویسنده کتاب بانکداری شناختی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید