پیش بینی اکونومیست از تورم و آینده اقتصاد جهان

کدخبر: ۵۲۶۳۱۱
در حال حاضر، نشانه کمی از رکودگسترده تر در آمریکا وجود دارد. برخلاف بازار مسکن، تورم مدتی طول می کشد تا به نرخ های بهره بالاتر واکنش نشان دهد. و تا زمانی که کاهش پیدا نکند، هیچ کمکی از افزایش نرخ حاصل نخواهد شد. آقای پاول گفته است که به دنبال "شواهد قانع کننده ای مبنی بر کاهش تورم" خواهد بود. و بقیه جهان نیز به همان اندازه مضطرب تماشا خواهند کرد.
پیش بینی اکونومیست از تورم و آینده اقتصاد جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اکونومیست در گزارشی بازارهای مالی را در هرج و مرج خوانده و به بررسی آینده اقتصاد آمریکا و جهان پرداخته است.

فدرال رزرو از شش ماه پیش شروع به افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم در آمریکا کرد. هزینه هایی که این اقدام برای اقتصاد دارد اکنون در حال نمایان شدن است. آخرین جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی که در 21 سپتامبر به پایان رسید، با تغییرات چشمگیری در بازارهای مالی در سراسر جهان دنبال شد. پیامدهای اقتصادی آن نیز در آینده با اینکه کمی کندتر خواهد بود، اما به معنای ضعیف تر بودن آن نیست.

پس از این جلسه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، گفت که بانک مرکزی "به شدت مصمم است" تورم را که در حال حاضر 8.3 درصد است، به هدف 2 درصد کاهش دهد. این تصمیم باعث افزایش بازده اوراق قرضه دولتی و سقوط بازارهای سهام شد. بازده اوراق قرضه ده ساله نزدیک به نیم درصد افزایش یافت.

در 28 سپتامبر آنها برای اولین بار از زمان بحران مالی جهانی به بالای 4 درصد رسیدند.نرخ های بالاتر در آمریکا دلار را بسیار قوی کرده است. DXY، شاخص دلار در برابر 12 ارز اصلی، امسال نزدیک به 18 درصد افزایش یافته و اکنون به بالاترین حد خود در بیش از دو دهه اخیر رسیده است.

رقیب های دلار در چه وضعیتی اند؟

طرف های مقابل دلار در وضعیت عجیبی بوده اند.استرلینگ بریتانیا با کمک دولت مبنی بر پرده برداری از بزرگترین کاهش مالیات کشور از دهه 1970، شیرجه نفس گیر انجام داد. نرخ بهره کوتاه مدت نیز به همان میزان چشمگیر افزایش یافت. در همین حال، یورو در 26 سپتامبر به پایین ترین حد خود در برابر دلار آمریکا در دو دهه اخیر رسید. انتظارات افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، به دلیل مبارزه با افزایش تورم وارداتی، باعث افزایش بازده اوراق در منطقه یورو نیز شد. در ایتالیای بسیار بدهکار، بازدهی اوراق قرضه ده ساله دولتی دور از انتظار 5 درصد نیست.

افزایش مداخلات دولت ها

تکانه‌های ارزی همچنین منجر به موجی از مداخلات شده است. در ژاپن، جایی که بانک مرکزی برای پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره در حال مبارزه است، برای اولین بار از زمان بحران مالی آسیا در سال 1998، دولت برای تقویت ین مداخله کرد. بانک مرکزی هند نیز برای حمایت از روپیه دست به مداخله زده است. بانک مرکزی چین از بانک‌ها می‌خواهد هنگام فروش قراردادهای مشتقه ارزی، ذخایر خود را ثبت کنند و شرط‌بندی در برابر یوان را سخت‌تر می‌کند.

چه کسی در قلاب است؟

ناشناخته ترین تاثیر این رکود ها، بر سیستم های مالی است که از زمان بحران 09-2007 به طور قابل توجهی تغییر کرده اند. سرمایه گذاران و سیاست گذاران به طور یکسان موافق هستند که بانک ها بسیار امن تر هستند. اما اختلالات عجیب و غریب در گوشه هایی از سیستم که کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند را نمی توان رد کرد.

نگرانی دیگر ناشی از حدود 24 تریلیون دلار دارایی های بازار خصوصی است که در دهه گذشته افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران در بانک جی پی مورگان چیس، این رقم تا کنون در سال جاری تنها 11 درصد کاهش یافته است، که بسیار کمتر از کاهش 20 درصدی سهام و اوراق قرضه فهرست شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید