نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22 مهر

دستور شاهنشاه برای تغییر برنامه پنجم!

کدخبر: ۵۲۷۲۸۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
دستور شاهنشاه برای تغییر برنامه پنجم!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 مهر 1352؛ به دستور شاهنشاه برنامه پنجم تغییر می‌کند

وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: براساس اوامری که شاهنشاه آریامهر صادر فرموده‌اند، اعتبارات و طرح‌های برنامه پنجم مورد بررسی مجدد قرار گرفته تا طرح‌های عمرانی متناسب با درآمد جدید نفتی و نیازهای متنوع کشور تدوین شود.

این مطالعات هم‌اکنون در سازمان برنامه ادامه دارد و تغییراتی که قرار است در هدف‌های برنامه پنجم داده شود، دقیقا تحت بررسی کارشناسان برنامه‌ریزی و اقتصادی می‌باشد.

عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه خاطرنشان کرد: شاهنشاه آریامهر همچنین مقرر فرموده‌اند، هدف‌های عمرانی باید انعطاف‌پذیر و در عین حال مرتبا مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا ازسویی اعتبارات عمرانی در جهت احتیاجات کشور به کار گرفته شود و از طرفی تحولات و تغییرات در هدف‌های اقتصادی و صنعتی کشور در برنامه‌های عمرانی ملحوظ گردد.

گزارش خبرنگار اطلاعات حاکی است، از حیث صنایع در دورنمای تولید فولاد تغییراتی حاصل شده و به امر شاهنشاه میزان تولید فولاد باید در پایان برنامه ششم یعنی تا سال 1360 به 15 میلیون تن در سال برسد.

در حالی که رقم تولید فولاد در برنامه پنجم اندکی کمتر از 4 میلیون تن و حداکثر تا آخر برنامه ششم بین 8 تا 10 میلیون پیش‌بینی شده است.

«شورولت ایران» دی‌ماه به بازار می‌آید

اتومبیل‌های شورولت ایران در دی‌ماه آینده در سه نوع به بازار می‌آید.

«روبن جنسن»، معاون کمپانی جنرال موتور در تهران اعلام کرد: «جنرال موتور» ایران که تولیدکننده اتومبیل یادشده است، در نخستین سال فعالیت خود 8500 اتومبیل تولید خواهد کرد.

وی افزود: در دی‌ماه آینده به سه نوع شورولت معمولی، لوکس و دولوکس که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند به بازار عرضه می‌شود.

ظاهرا مسوولان جنرال موتور سرگرم بررسی و مطالعه امکانات ایران هستند تا در زمینه آن قسم از قطعات اتومبیل که باید از خارج وارد کنند، تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

معاون جنرال موتور گفت: به‌طور قطع برخی از قطعات حساس و اصلی اتومبیل مانند «گیربکس» از خارج وارد می‌شود و سایر قطعات در ایران ساخته خواهد شد.

22 مهر 1382؛ قطر 30 میلیارد دلار دیگر در پارس‌جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کند

عبدا.... العطیه، وزیر نفت قطر از قصد صدور 45 میلیون تن LNG تا سال 2010 خبر داد که این میزان صادرات 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را می‌طلبد. این گفته‌های العطیه در حالی بیان می‌شود که وی مشغول دیدار با مقام‌های رسمی و مدیران شرکت‌های نفتی و گازی کره جنوبی در سئول بوده که به کار بردن رقم 30 میلیارد دلار اهمیت خاص خود را پیدا کرده است.

دو چندان شدن اهمیت سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری قطری‌ها در LNG خودمان مقایسه کنیم که بنابر گزارش ضمیمه هفتگی عسلویه دنیای اقتصاد قرار است رقمی در حدود 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری 59 میلیارد دلاری برنامه چهارم در صنعت نفت کشور پیش‌بینی شده است.

بنابر این گزارش قطر برای عرضه سالانه 7.5 میلیون تن LNG به آمریکا و نیز ارسال 15 میلیون تن دیگر به انگلیس قراردادهایی با شرکت کونوکو و اکسون‌موبیل امضا کرده است و این فارغ از امضای یک قرارداد بلندمدت عرضه LNG به کره جنوبی بالغ‌بر 4.9 میلیون تن در سال است.

فروش ایران‌خودرو به 6.5 میلیارد دلار می‌رسد

«ایران‌خودرو» در سال‌جاری بیش از 3 هزار و 200 میلیارد تومان فروش خواهد داشت.

دکتر رحیم اسماعیلی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو گفت: در سال آینده نیز فروش 5 هزار و 400 میلیارد تومان معادل 6.5 میلیارد دلار در این شرکت پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از آنجا که ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای این میزان فروش آمادگی ندارند، استفاده از منابع خارجی برای رسیدن به این هدف الزامی به‌نظر می‌رسد.

اسماعیلی اظهار کرد: یک میلیارد و 50 میلیون دلار تا پایان سال‌جاری از منابع خارجی استفاده خواهد شد که تاکنون 850 میلیون دلار آن جذب شده است.

وی افزود: نرخ سود تسهیلات از منابع خارجی در مجموع حدود 4 درصد برای شرکت هزینه دارد ضمن اینکه باید تغییرات نرخ ارز نیز مدنظر قرار گیرد.

گزارش خاتمی از عملکرد برنامه سوم توسعه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارش خود را در مورد عملکرد سال‌ سوم برنامه سوم توسعه کشور ارائه کرد.

وی اعلام کرد: امروز ]بر این[ واقعیت اصرار می‌ورزم که «مساله تاریخی و اصلی کشور ما استقرار مردم‌سالاری، حاکمیت قانون و پاسخگو کردن قدرت است» و این مساله‌ای بنیادی در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. با ساده کردن مساله یا پاک کردن صورت آن، گره از هیچ کار فروبسته ما باز نمی‌شود. غفلت از این اصل به همان میزان مخّل اقتصاد و صنعت و شکوفاست که مانع گشودگی عرصه فرهنگ و سیاست است، نظام مردم‌سالار در اقتصاد، به اشغال مولد می‌رسد و در سیاست، به توزیع قدرت و تحصیل مشارکت مردم می‌انجامد، در اجتماع فرصت‌های برابر به‌وجود می‌آورد و در فرهنگ، تکثر و تنوع را عملا ارج می‌نهد.

گزارش عملکرد برنامه سوم توسعه کشور شامل دو سطح کلان و خرد است. در سطح کلان باید به مهم‌ترین روندهای مشهود و برنامه اشاره کنم: در عرصه‌ی کلان اقتصادی کشور، تا روند اساسی یعنی «اصلاح  ساختار مدیریت اقتصادی کشور و نوسازی ابزارهای آن»، «تحقق اهداف رشد بالای اقتصادی»، «سیاست‌های توزیعی مناسب‌تر» و «ایجاد ظرفیت‌های صنعتی و فنی» که مبانی رشد بالای اقتصادی آینده را تضمین می‌کند، همزمان پیگیری و به نتایج مطلوبی منجر شده است.

22 مهر 1392؛ آمریکا فقط چند روز با فاجعه اقتصادی فاصله دارد

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی از دولت آمریکا و حزب جمهوری‌خواه این کشور خواست هرچه زودتر به بحران بودجه در ایالات‌متحده پایان دهند.

وی هشدار داد این بحران تا چند روز دیگر می‌تواند به فاجعه اقتصادی جهانی منجر شود.

رئیس بانک جهانی درباره پیامدهای فاجعه‌بار این بحران برای اقتصادی جهانی گفت: ما فقط پنج روز با یک لحظه بسیار خطرناک فاصله داریم.

جیم یونگ کیم هشدار داده است که اگر تا روز پنج‌شنبه آینده طرفین مناقشه در آمریکا نتوانند به توافق برسند، افزایش نرخ بهره اقتصاد جهانی را تهدید خواهد کرد و این امر بی‌اعتمادی اقتصادی و کاهش نرخ رشد را در پی خواهد داشت.

در پی مخالفت محافظه‌کاران تندرو به رهبری جناح «تی‌پارتی» جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان با لایحه بودجه دولت اوباما، از اول اکتبر به این سو اغلب نهادهای دولتی ایالات‌متحده تعطیل اعلام شدند. دولت اوباما نیز مجبور شد بیش از 700 هزار کارمند دولت را به مرخصی بدون حقوق بفرستد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید