نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 آبان

لوازم صوتی و تصویری ژاپنی در ایران تولید می‌شود

کدخبر: ۵۳۱۵۳۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
لوازم صوتی و تصویری ژاپنی در ایران تولید می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 آبان 1352؛ اعلام نرخ جدید گوشت، ماست، کبریت و صابون

امروز نرخ گوشت، ماست، کبریت، پودرها و صابون از طرف هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف اعلام شد. این نرخ‌ها به شرح زیر است:

ماست:

ماست تغاری کیلویی 16 ریال، ماست معمولی با  صدی دو چربی 24 ریال، ماست معمولی با صدی چهار چربی 30 ریال.

کبریت:

دوجینی 9 ریال. دنه‌ای یک ریال.

گوشت:

گوشت گوسفند، بره، شیشک پرواری بسته‌بندی ران کیلویی 160 ریال، سردست و ماهیچه 150 ریال، راسته بدون استخوان 180 ریال، قلوه‌گاه و دنبه 88 ریال، ‌گردن بدون استخوان 145 ریال.

پودرها:

دریا کوچک 3 ریال، متوسط 14 ریال، بزرگ 24 ریال، سطلی بزرگ 180 ریال، کوچک 72 ریال، کارتن 430 ریال.

پودر شوما: متوسط 15 ریال، بزرگ 28 ریال.

صابون‌ها: نخل زیتون 9 ریال، نخل 11.5 ریال، پر 9 ریال، طلایی 10 ریال، امپریال 15 ریال، متوسط 10 ریال، شامپودارمو 18 ریال، سوپر 40 ریال.

10 آبان 1362؛ معادن اورانیوم ایران طی 5 سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

با اتمام عملیات اکتشاف و حفاری طی 5 سال آینده، معادن اورانیوم ایران مرکزی که یکی از مهم‌ترین مناطق معدنی در خاورمیانه و از معادن مهم جهان است، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مسوول عملیات اکتشافی در منطقه «رباط پشت بادام» درباره با موقعیت جغرافیایی و تاریخچه اکتشاف اورانیوم جزو مناطق زمین‌شناسی قبل از دوران اول فلات ایران و جزو حوزه مرکزی ایران است.

این منطقه دارای ارزش معدنی خاصی است که مورد توجه زمین‌شناسان و مکتشفین از گذشته تا به حال بوده است.

اولین اثر موارد رادیواکتیو ازجمله اورانیوم طی عملیات اکتشافی هوایی که از سال 1355 در ایران شروع شده بود در سال 1357 پیدا شد.

ولی نشانه‌های به‌دست آمده به‌دلیل اینکه کارشناسان خارجی شاغل و پیگیر این عملیات، شناختی دقیق از مساله نداشتند به‌سادگی عملیات را متوقف کردند تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عملیات مجددا توسط سازمان انرژی اتمی ایران شروع شد.

10 آبان 1382؛ مناقصه بین‌المللی دومین امتیاز موبایل

وزارت پست و تلگراف و تلفن ایران برای واگذاری دومین امتیاز خطوط تلفن همراه مناقصه بین‌المللی برگزار می‌کند. واگذاری امتیاز 15 ساله بوده و برای 5 سال قابل تمدید است.

این خطوط از نوع GSM900 و GSMI 800 خواهد بود. بنابراین گزارش، دولت ایران قول فراهم کردن یک چارچوب حقوقی جامع برای برنده این مناقصه را داده است.

شرکت‌های مایل به شرکت در این مناقصه تا 15 نوامبر برابر با 24 آبان‌ماه فرصت دارند مدارک خود را به وزارت پست و تلگراف ارائه دهند. هنوز تاریخ معینی برای اعلام برندگان مناقصه اعلام نشده است.

لوازم صوتی و تصویری ژاپنی برای اولین بار در ایران تولید می‌شود

با امضای قراردادی بین ایران و ژاپن برای نخستین بار در کشور لوازم صوتی و تصویری ژاپنی تولید و عرضه خواهد شد.

قرارداد یادشده بین «تاکاشی اوکودا» رئیس هیات‌مدیره شرکت شارپ ژاپن و «احسان خاتمی» رئیس هیات‌مدیره کارخانه‌های پارس الکتریک ایران در تهران امضا شد.

تاکاشی اوکادا گفت: تقاضا برای تلویزیون‌های رنگی در دنیا حدود 130 میلیون دستگاه در سال است و این تقاضا برخلاف اروپا و آمریکای شمالی که تقریبا ثابت مانده و یا کم شده در برخی کشورهای آسیا و خاورمیانه رو به افزایش است.

وی افزود: در ایران انتظار می‌رود همزمان با رشد اقتصادی، بازار این محصول نیز گسترش یابد که این برای همه ما فرصت بسیار بزرگی است.

احسان خاتمی گفت: فناوری از طریق ایجاد ارتباط با پیشگامان معتبر این صنعت در دنیا به‌طور مداوم رو به رشد بوده و مشارکت ما با ژاپن به‌عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان محصولات صوتی – تصویری در دنیا شاهدی بر این مدعاست.

خاتمی ادامه داد: این شرکت از طریق اجرای طرح‌های جدید و توسعه هرچه بیشتر، به‌دنبال ورود به عصر جدیدی از رشد و نوآوری است تا از این طریق امکان اشتغال هرچه بیشتر برای جوانان ایرانی را فراهم کند.

گفتنی است تا پایان امسال حدود 200 هزار دستگاه محصول صوتی و تصویری در قالب قرارداد مذکور در ایران تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: این نخستین بار است که محصولات صوتی و تصویری ژاپنی در ایران تولید می‌شود و تاکنون به‌طور کامل وارداتی بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید