ورود روس ها به یک پروژه مهم دیگر اقتصادی در ایران

کدخبر: ۵۳۲۰۷۱
اقتصادنیوز: معاون شرکت ساخت زیربناهای حمل‌و‌نقل اعلام کرد: پیش از آغاز مذاکرات با روس‌ها برای تأمین منابع مالی، مذاکرات با آذربایجان در این باره ادامه داشت و طرف آذری اعلام کرد که تمایلی برای ورود به این پروژه‌ ندارد اما روس‌ها همچنان برای تأمین منابع مالی این پروژه مصر و علاقه‌مند هستند.
ورود روس ها به یک پروژه مهم دیگر اقتصادی در ایران

به گزارش اقتصادنیوز ،عباس خطیبی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در مذاکره با روس‌ها وارد مباحث مهم فنی این پروژه شده‌ایم، توضیح داد: در جلسه اخیر بحث‌های فنی و مؤثر مطرح شد و بخشی از ابهامات فنی روس‌ها از جمله با موضوعیت خط عریض و این موضوع که تغییر بوژی و لجستیک در کدام نقطه مد نظر قرار بگیرد، رفع شده‌ است.

در پاسخ به این سؤال که چرا مذاکرات برای تأمین منابع مالی پروژه استراتژیک و مهم راه‌آهن رشت-آستارا طولانی شده‌ است، تأکید کرد: مذاکرات با طرف روسی برای تأمین منابع مالی راه‌آهن رشت-آستارا به تازگی شروع شده و وقت زیادی هم صرف مذاکره برای تأمین منابع مالی نشده‌ است. پیش از مذاکرات با روسیه، با آذربایجان در حال مذاکره بودیم که مذاکرات با آذربایجان برای تأمین منابع مالی نتیجه‌ای نداشت.

 

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت گفت: در این مدت کوتاه هم در مذاکرات با روس‌ها پیشرفت خوبی داشتیم و در ظرف چهار ماه گذشته، تیم‌های فنی و هیئت کارشناسی روسیه بازدیدهایی از این مسیر داشتند. باید توجه داشته باشیم که درباره تأمین منابع مالی یک پروژه بزرگ و استراتژیک برای هر دو کشور در حال مذاکره هستیم و طبیعتا مباحث متعددی مطرح می‌شود که تمام این مباحث باید مورد بررسی قرار بگیرند.

او افزود: جلسات با روسیه درباره راه‌آهن رشت- آستارا ادامه خواهد داشت و در جلسه اخیر طرفین سؤالاتی داشتند که قرار بر این شده این سؤالات به مسئولان مرتبط منتقل و اطلاعات و مدارک دریافتی بین دو طرف رد و بدل شود.

خطیبی درباره مذاکرات برای روش تأمین مالی روس‌ها اظهار داشت: بحثی در این باره که دو طرف چه سهمی در تأمین منابع داشته‌ باشند، مطرح نیست. البته ممکن است که بعدها به این نتایج برسیم. برآوردهای انجام‌شده برای منابع مورد نیاز این پروژه به غیر از احتساب هزینه‌های تملک اراضی، 800 میلیون یورو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید