نقشه جدید عربستان برای افزایش درآمد و توسعه صنایع معدنی

کدخبر: ۵۳۲۱۶۶
عربستان 170 میلیارد دلار برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند تا به این ترتیب از وابستگی اقتصاد این کشور به بخش نفت بکاهد. سران این کشور درصدد جذب شرکت‌های استرالیایی و استفاده از دانش فنی آن‌ها در این طرح هستند.
نقشه جدید عربستان برای افزایش درآمد و توسعه صنایع معدنی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، عربستان درصدد است تا شرکت‌های بزرگ معدنی استرالیایی را برای حضور در این کشور و اکتشاف و استخراج ذخایر معدنی این کشور جذب کند. بندر بن ابراهیم الخرایف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی می‌گوید این کشور بیش از 1.3 تریلیون دلار ذخیره معدنی دست نخورده شامل مس، روی، فسفات و طلا دارد. وی این هفته به استرالیا سفر کرد تا مشارکت شرکت‌های معدنی استرالیایی را برای حضور در کشورش جذب کند.

نقش معدن در درآمدهای دولت عربستان افزایش می‌یابد

عربستان سعودی در چشم‌انداز اقتصادی خود برای سال 2030 کاهش اتکای این کشور به کسب درآمد از مسیر سوخت‌های فسیلی را دنبال می‌کند و در نظر دارد تا بر میزان تولیدات معدنی و همچنین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور بیفزاید. سران عربستان در نظر دارند تا 170 میلیارد دلار برای استخراج از معادن این کشور سرمایه‌گذاری کنند که حدود 60 درصد آن از سوی شرکت‌های خصوصی و مابقی از سوی نهادهای دولتی تامین خواهد شد.

تمایل عربستان برای همکاری با شرکت‌های معدنی استرلیا

وزیر  نفت عربستان که از شاهزادگان عربستانی است در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه اول نوامبر در سیدنی استرالیا گفت: معدنچیان استرالیایی باید به عربستان بیایند، کاوش کنند، استخراج کنند، یعنی همان کاری که اینجا انجام می‌دهند.

الخرایف گفت پیش از این با تعدادی از معدنچیان کوچکتر استرالیایی ملاقات کرده و امیدوار است که با بازیگران بزرگتری مانند بی‌اچ‌پی و ریوتینتو ملاقات کند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران سعودی به حضور در بخش معدن علاقه‌مند هستند، اما این کشور فاقد تخصص معدنی لازم برای بهره‌برداری از ذخایر داخلی این کشور است. وی گفت: ما نیز به شرکایی داریم که این بخش را به خوبی بشناسند و بدانند چگونه می‌توان از منابع آن استفاده کرد.

در حال حاضر عربستان، بخش معدنی بسیار کوچکی دارد که این بخش نیز زیرنظر دولت این کشور فعالیت دارد. وزیر نفت عربستان از عزم این کشور برای به کارگیری مدل استرالیا در ایجاد شرکت‌های معدنی و توسعه آن‌ها خبر داد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران زیاد جوانی در عربستان هستند که تمایل به حضور در بخش معدن دارند و از همکاری با شرکت‌های استرالیایی استقبال می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید