نزول خواری آنلاین در پلتفرم ایرانی /چه کسانی مشتری نزول خوارها هستند؟

کدخبر: ۵۳۲۹۵۲
با یکی از افرادی که آگهی کرده بود« پرداخت سرمایه آزاد در کوتاه ترین زمان» تماس گرفتم تا چند و چون موضوع را پیگیری کنم و سوالاتم را از او بپرسم. از او درباره میزان پول پرداختی سوال کردم که گفت: تا 200 میلیون تومان با چک از هرکسی می توانیم وام شخصی بدهیم اما بالای 200 میلیون را فقط با سند می دهیم و تا 50 درصد قیمت ملک می توانیم پرداخت داشته باشیم.
نزول خواری آنلاین در پلتفرم ایرانی /چه کسانی مشتری نزول خوارها هستند؟

به گزارش اقتصادنیوز، خبرنگار روزنامه خراسان، نوشته است: اگر در آگهی های منتشرشده در پلتفرم های داخلی به تیتر "سرمایه آزاد" برخوردید، چیری نیست جز نزول خواری.

سرمایه آزاد را در  یک پلتفرم فضای مجازی  جست و جو کردم و به چندین آگهی برخوردم که یا متقاضی دریافت چیزی به عنوان سرمایه آزاد بودند یا افرادی که برای اعطای سرمایه آزاد خود تبلیغ می کردند و البته بیشترشان اطلاعات تکمیلی را به تماس تلفنی موکول کرده بودند.

این دو محصول ایران خودرو را بدون قرعه کشی بخرید

12 درصد ماهانه!

با یکی از افرادی که آگهی کرده بود« پرداخت سرمایه آزاد در کوتاه ترین زمان» تماس گرفتم تا چند و چون موضوع را پیگیری کنم و سوالاتم را از او بپرسم.

از او درباره میزان پول پرداختی سوال کردم که گفت: تا 200 میلیون تومان با چک از هرکسی می توانیم وام شخصی بدهیم اما بالای 200 میلیون را فقط با سند می دهیم و تا 50 درصد قیمت ملک می توانیم پرداخت داشته باشیم.

او در باره سود پول اظهار کرد: 200 میلیون تومان پنج ماهه باید برگردانده شود؛ یعنی تا آخر سال 360 میلیون و برای هر ماه باید چک مجزا داده شود، برای مبلغ 300 میلیون، سند خودرو هم قبول است و باید وکالت تعویض پلاک بدهید اما ماشین دست خودتان می ماند و فقط مدارک  پیش ماست.

او ادامه داد: باید دو برابر قیمت پول دریافتی سند در اختیار ما بگذارید و برای مبلغ 350 میلیون باید حدود 600 میلیون خرید بزنید، به این شکل که شما 600 میلیون لوازم خانگی می خرید و دلال در خانه شما وسایل را تحویل می گیرد و به شما پول می دهد.

دریافت ضمانت لازم

با یکی دیگر از این افراد که مشغول چنین کاری است صحبت می کنم، کمی توانسته ام اعتمادش را جلب کنم و موضوعات مربوط به کارش را بپرسم، اگرچه او از سر بی حوصلگی به سوالات من گوش می کرد. او در جواب این پرسش که شما بیشتر به چه کسانی پول می دهید گفت: بیشتر بازاری ها، دلال های ماشین و افراد مشغول در کار ساختمان از ما پول می خواهند.

پرسیدم برای افرادی که این پول را از شما می گیرند توجیه اقتصادی دارد که با این سود پول را به شما بر گردانند؟ او پاسخ داد: بله، با این بازار سنگین اگر کسی پول نقد داشته باشد می تواند به قیمت خوب بخرد و در موقع مناسب خوب بفروشد و سود خوبی هم بکند.

او در پاسخ به این که اگر پول را برنگردانند، ابرو بالا انداخت و با پوزخندی جواب داد: نه این طور نیست که برنگردانند؛ ما با کسانی که می شناسیم اغلب کار می کنیم و همچنین ضمانت لازم مثل سند ملک، طلا و هرگونه دارایی را از افراد می گیریم، آن هم بالاتر از قیمت پولی که پرداخت می کنیم.

سود ما به گرانی می چربد

بعد از گپ زدن های این چنینی جسارت پیدا کرده بودم که راجع به موضوع مهمی از او بپرسم، بنابراین رفتم سر اصل مطلب و پرسیدم الان از نظر شرعی توجیهی برای 12 درصد سود ماهانه دارید؟ او همان طور خونسرد جواب داد: شما به من بگو که آیا شرعی بانک درست است؟ سود 23 درصد درست است؟ به او گفتم این رقم سالانه است و شما ماهانه این رقم را محاسبه می کنید که او وسط حرفم پرید و ادامه داد: سود حرام است چه یک درصد چه 20 درصد، ما در مملکتی هستیم که همه چیز گران می شود و هر چیزی را که بخری بی اغراق تا یک ماه بعد با 3 تا 5 درصد سود می توانی بفروشی، الان ساختمان سازها از ما پول می گیرند چرا که از گران شدن اجناس می ترسند و این سودی که ما می گیریم به آن گرانی می چربد.

این مقایسه در شرایطی است که بانک ها نرخ سود به مراتب کمتری می گیرند و فعالیت خود را تحت پوشش بانک مرکزی انجام می دهند و قواعد بانکداری بدون ربا برای فعالیت بانک ها در جریان است که اگرچه این قواعد کامل رعایت نمی شود اما می توان با اطمینان مقایسه صورت گرفته بین این گونه وام های ربوی و وام های بانکی را رد کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید