ریسک تصمیمات سیاست گذار در بازار سرمایه

سیگنال هسته ای به بازار دلار /طلا به کمک سکه رفت

کدخبر: ۵۳۴۰۹۱
به نظر می رسد سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و جلسه شورای حکام در هفته آتی چالش های اصلی پیش روی بازار ارز هستند.
سیگنال هسته ای به بازار دلار /طلا به کمک سکه رفت

به گزارش اقتصادنیوز، هفته ای که گذشت هفته پر نوسانی برای بازار ارز بود، دلار آمریکا در هفته گذشته به یک رکورد تاریخی قیمتی رسید، ولی قیمت ها در دو روز پایانی هفته در یکی رالی نزولی قرار گرفت و در محدوده قیمتی ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومان معاملات دلار به پایان رسید.

سیگنال هسته ای به بازار ارز

خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرده است که ایران با سفر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای پاسخگویی به سوالاتشان موافقت کرده است. انجام این سفر و نتیجه مثبت آن تاثیر خوبی بر بازار ارز خواهد گذاشت و می تواند موجب اصلاح بیشتر قیمت دلار شود، زیرا در شرایطی که بازار از از اخبار منفی اشباع شده خبر مثبتی که نشان دهنده کاهش میزان تنش ها و اختلافات درباره مسائل هسته ای باشد از فشار بر فنر قیمت ارز می کاهد.

قطعنامه علیه ایران صادر می شود؟

درصورتی که این سفر با موفقیت به سرانجام نرسد نمی توان انتظار اصلاح زیاد و پایداری در بازار ارز داشت، نشریه پولتیکو به نقل از یک دیپلمات ارشد در روز پنجشنبه اعلام کرده که احتمالا شورای حکام در نشست هفته آتی که در شهر وین برگزار خواهد شد یک قطعنامه انتقادی علیه ایران به دلیل عدم همکاری مناسب با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب خواهد کرد. در سناریوی مخالف سناریوی بالا اگر این قطعنامه صادر شود مقاومت بازار ارز در مقابل اقدامات بازارساز زیادتر خواهد شد.

به طور کلی،اختلافات ایران و آژانس انرژی اتمی اگرتعیین تکلیف شود وضعیت بازار ارز تا حدودی مشخص شده و در صورتی که اختلاف ها رفع شوند، معامله ‌گران کاهشی از این خبر استقبال خواهند کرد البته با بیانیه تئوریکای اروپایی علیه ایران جهت انتظارات در بازار ارز به نفع معامله گران کاهشی نیست.

فرصت خرید سرمایه گذاران بنیادی

اونس طلا بر مدار صعود قرار گرفته است و پس از تحمل چندین ماهه فشار های فدرال رزرو پایان هفته قبل با تصور کاهش شدت افزایش نرخ بهره بی محابا تاخت . با رشد اونس طلا حباب سکه بر مدار نزولی قرار گرفته است. با محاسبه دلار ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومانی و اونس ۱۷۷۱ دلاری، حباب سکه امامی به کمترین میزان از ابتدای تیرماه رسیده است، احتمالا کاهش حباب سکه امامی به عنوان فرصت خرید برای سرمایه گذاران بنیادی بازار سکه شناخته شود.

روند صعودی حباب درهم در روند نزولی بازار ارز

 اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

6ZIQMfrVBRcY

علیرغم رکوردشکنی دلار در هفته ای که گذشت، دلار تهران در هفته قبل روند نزولی داشته و قیمت پایانی دلار تهران در پایان هفته کمتر از قیمت ابتدای هفته بود، اما با وجود روند نزولی دلار، حباب درهم روند صعودی را در هفته گذشته طی کرده و به محدوده حساس بالای ۵۰۰ تومان رسیده است اگر حباب درهم در این محدوده باقی بماند و کاهش پیدا نکند به عنوان مانع روند نزولی اسکناس آمریکایی عمل می کند در این شرایط تقاضایی که به خاطر روند نزولی دلار از بازار خارج شده بود فرصت ورود به بازار پیدا خواهد کرد.

ریسک تصمیمات سیاست گذار در بازار سرمایه

بازار سرمایه بعد از مدت ها رنگ سبز را به خود دید و حال زیان دیدگان بازار سرمایه این روزها بهتر است. گروه پالایشگاهی ‌و خودرویی که در تحلیل های قبلی بدان ها اشاره شده است همچنان در بازار صعودی می تازند ولی نگرانی برای آینده سهام پتروشیمی بالا رفت وزیر نفت اعلام کرده است که هزینه خوراک پتروشیمی کاهش نخواهد یافت، این اظهار نظر در حالیکه شرکت های شیمیایی نرخ خوراک را عامل زیان خود میدانند چندان مورد استقبال قرار نگرفت و البته تحلیلگران گفتند اگر سیاست گذار پا را فراتر بگذارد و اقدام به افزایش نرخ خوراک کند بازار سرمایه واکنش مثبتی نشان نخواهد داد.

 

افزایش ارزش معاملات خرد نشان میدهد که بازار سرمایه با استقبال خوبی مواجه شده است و صعود بازار سرمایه می تواند ادامه دار باشد ولی قرار گیری شاخص کل در محدوده مقاومتی در کنار شکست مقاومت در گروه پالایشگاهی و خودروسازی نیز یک علامت به بازار می دهد شاخص کل می تواند یک اصلاح را تجربه کند ولی بسیاری از تحلیلگران اصلاح احتمالی را ناچیز و به صورت یک ریز موج پیش بینی می کنند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید