اثر افزایش سطح تنش های سیاسی در بازارها

جهش قیمت دلار و سکه /خروج سکه بازان از لاک احتیاط

کدخبر: ۵۳۴۶۲۶
اقتصادنیوز : قیمت دلار ، سکه و طلا در بازار امروز مسیر صعود را دنبال کردند .
جهش قیمت دلار و سکه /خروج سکه بازان از لاک احتیاط

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در سومین روز هفته حکایت از جهش قیمت دلار دارد. اسکناس‌آمریکایی روز قبل رشد کرد.

روند صعودی نرخ دلار در معاملات پشت خطی دیشب هم ادامه پیدا کرد.

رشد شبانه دلار 

عده ای از معامله گران دیشب از احتمال صعود نرخ دلار در بازار امروز سخن گفتند. قیمت دلار در بازار امروز دوشنبه 23 آبان ماه با گپ مثبت باز شد. نرخ دلار امروز هم در تهران صعودی بود هم در بازارهای همسایه . 

برخی از معامله گران معتقد بودند که رشد شبانه دلار موجب تقویت هیجان بازیگران ارزی شد و نرخ دلار در بازار امروز صعودی شد. عده ای دیگر باور داشتند بازار تا حدود زیادی در روز های گذشته اصلاح شده و افزایش غیرمنتظره انتهای روز یک شنبه موجب شد که برخی معامله گران  عنوان کنند دلار پس از برخورد به کف قیمتی در  مسیر صعود دوباره قرار گرفته است. 

ورود دلار متشکل به کانال 30 هزار تومان

بازار متشکل ارزی هم امروز صعود قیمت دلار به کانال 30 هزار تومان بود.نرخ دلار متشکل امروز تا سطح 30 هزار و 600 تومان بالا رفت که در مقایسه با روز قبل تقریبا 600 تومان افزایش را نشان می دهد. 

همچنین در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز،  قیمت فروش دلار توافقی 33 هزار و 217 تومان و قیمت خرید دلار توافقی 32 هزار و 500 تومان بود.

اثر افزایش سطح تنش های سیاسی در بازار دلار 

در این میان برخی از تحلیلگران ارزی  علت صعودی شدن نرخ دلار را ناشی از افزایش سطح تنش های هسته ای و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران می دانستند.

از طرفی هم بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت در آستانه افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند .بورل همچنین گفته برجام در بن بست است و  ما امروز بسته جدید تحریم‌های ایران را تایید می‌کنیم.

امانوئل مکرون،رئیس‌جمهور فرانسه هم در اظهارنظری مدعی شده وضعیت سیاسی کنونی در ایران، احتمال توافق با تهران در مذاکرات احیای برجام را سست کرده است. مکرون گفته  من فکر نمی‌کنم که توافق هسته‌ای با ایران قابل احیا باشد و به چارچوب جدیدی نیاز دارد.

قیمت اونس طلا نزولی شد 

قیمت اونس طلا که در چند روز گذشته رشد قابل توجهی را ثبت کرده بود در بازار امروز مسیر کاهش را دنبال کرد. قیمت طلا امروز تقریبا 8 دلار ریزش کرد و بر روی 1763 دلار قرار گرفت. 

حرکت خلاف جهت قیمت طلا و سکه با اونس جهانی

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار و قیمت سکه خلاف جهت قیمت اونس طلا حرکت کرد. قیمت طلا 18 عیار امروز  8 هزار و 100 تومان گران شد و با 1 میلیون و 497 هزار و 600 تومان مبادله شد . قیمت طلا روز از ابتدای هفته جاری تا امروز روند صعودی را دنبال کرده است. 

هیجان سکه بازان از صعود نرخ دلار 

سکه بازان هم امروز  تحت تاثیر هیجان افزایش قیمت دلار در موقعیت خرید قرار گرفتند و فلز گران بهای داخلی تا سطح 16 میلیون و 200 هزار تومان بالا رفت. این قیمت در مقایسه با روز قبل تقریبا 150 هزار تومان گران شده است. برخی از معامله گران می گفتند در صورتی که قیمت سکه در محدوده فعلی باقی بماند احتمال رسیدن آن تا نیمه کانال 16 میلیون تومان هم محتمل خواهد بود. 

چشمک حباب سکه به سکه بازان 

از نگاه تحلیلگران بازار در شرایط فعلی نکته قابل توجه کاهش حباب سکه در روزهای اخیر است. حباب سکه در هفته های گذشته تا سطح 20 درصد بالا رفته بود اما در شرایط فعلی به زیر 10 درصد رسیده است.

پیش از این فعالان بازار گفته بودند که یکی از دلایلی که سد راه خریداران سکه شده حباب چشمگیر بود زیرا خرید سکه در آن زمان پر ریسک تر بود.این دسته از معامله گران می گفتند در شرایط کنونی که بیش از نیمی از حباب سکه تخلیه شده این امر موجب ورود تقاضای جدید شده  و عده ای از سکه بازان از لاک احتیاط خارج شدند. 

رشد قیمت سکه در بازار امروز در حالی است که در روز های گذشته بانک مرکزی با عرضه اولیه اوراق سکه در بورس به دنبال کاهش قیمت سکه بوده است. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید