نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو:

مافیای دارو اگر وجود داشته باشد، داخل دولت است/ دلیل کمبودها تحریم دارو نیست،مشکل انتقال پول داریم

کدخبر: ۵۳۵۰۰۳
اقتصادنیوز:روزنامه جوان با بوربور نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در باره کمبود اخیر دارو گفت وگو کرده است.
 مافیای دارو اگر وجود داشته باشد، داخل دولت است/ دلیل کمبودها تحریم دارو نیست،مشکل انتقال پول داریم

به گزارش اقتصادنیوز او به روزنامه جوان گفته است:

*طی چندین سال گذشته به دلیل ارز۴هزارو۲۰۰ تومان و به دلیل برخی ملاحظات که دولت قبل هم داشت، قیمت دارو به تناسب تورم تغییر نکرد. به نظر من دولت تصمیم درستی گرفت تا قیمت دارو را واقعی کند. وقتی در کشورمان به گواهی بانک مرکزی تورم بالای ۵۰ درصد را تجربه می‌کنیم، نهاد‌های تأمین هر چیزی مانند حوزه دارو تحت‌تأثیر قرار گرفته‌است، بنابراین واقعی‌سازی قیمت دارو بخشی در قالب طرح دارویار انجام شد.

*البته بنا شد قیمت مصرف‌کننده تغییر نکند و دولت یارانه آن را پرداخت کند، اما مسائلی هم در محیط بیرونی ایران، هم در محیط داخلی و هم محیط کسب و کار دارو رخ داد که باعث شد شرایط بازار دارویی ما به شرایط کنونی برسد.

*کمبود‌های فعلی را وزارت بهداشت تا کمتر از یکی، دو هفته آینده جمع می‌کند، اما من نگرانی‌ام دارو‌های لیست هشدار است؛ یعنی دارو‌هایی که هنوز به کمبود نرسیده‌اند، اما اگر برای آن‌ها فکر نکنیم، وارد کمبود‌ها می‌شود و وزارت بهداشت باید برای آن فکر بکند. این‌ها در واقع لیست زرد دارویی ما هستندلیست زرد دارو‌هایی شامل داروی ساخته شده یا ماده اولیه است که برای سه یا چهار ماه کشور کفاف می‌دهد؛ این‌ها می‌شود دارو‌های فهرست هشدار.

* بالاخره ما در تحریم هستیم و‌ای کاش ما را در دارو تحریم کرده‌بودند! در حالی که دارو ظاهراً تحریم نیست، اما نقل و انتقال پولی به شدت به مشکل خورده‌است.

* قیمت دارو را واقعی‌سازی کرده‌اید و این مسئله موجب شده‌است خرید مواد اولیه چهار، پنج برابر گران‌تر شود. حالا شرکت داروسازی باید نقدینگی خرید مواد اولیه دارو را از کجا بیاورد؟ باید از سیستم بانکی این نقدینگی را تأمین کند، اما سیستم بانکی هیچ تسهیلات جدیدی را به ساختار دارویی نداده‌است .

*برای قیمت‌گذاری دارو کمی دیر اقدام شد و این موجب شد تا تولیدکنندگان به خصوص تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک‌ها به‌جایی برسند که تولید برایشان مقرون به صرفه نباشد. آن‌ها هم در تأمین مواد و قیمت‌گذاری مشکل پیدا کردند. همینطور شربت‌ها و سایر چیز‌هایی که کمبود داریم.

*اگر واقعاً دارو مافیاست دو نفر از این مافیا را به ما نشان بدهید! اگر آنتی‌بیوتیک در دست مافیا باشد، باید بروند یقه سازمان تأمین اجتماعی را بگیرند، چراکه ۲۸ شرکت و کارخانه ما برای تأمین اجتماعی است! اگر بخواهیم بحث مافیا را مطرح کنیم، وقتی عملاً اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های داروسازی مربوط به بخش دولتی است، پس این مافیا در کجا می‌تواند وجود داشته باشد؟

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید