نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 26 آبان

3 ماه حقوق برای خرید یک مترمربع آپارتمان!

کدخبر: ۵۳۵۲۶۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
3 ماه حقوق برای خرید یک مترمربع آپارتمان!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 آبان 1352؛ طرح تعدیل و کنترل کرایه‌خانه تهیه شد

طرح تعدیل و کنترل کرایه‌خانه‌ها که به وسیله کارشناسان اقتصادی و خانه‌سازی وزارت آبادانی و مسکن تهیه شده است برای اتخاذ تصمیم تسلیم دولت شد.

در این طرح به 15 عامل اصلی افزایش کرایه خانه به ویژه در تهران اشاره شده و متقابلا 15 راه‌حل منطقی برای این عوامل پیشنهاد شده است.

در طرح تعدیل و کنترل کرایه‌خانه به میزان کمبود مسکن و تعداد تقریبی واحدهای مسکونی خالی در تهران اشاره شده است.

براساس برآوردی از تعداد واحدهای مسکونی خالی، معلوم شده بین سه تا چهار هزار واحد مسکونی در انتظار اجاره خالی مانده است.

در این طرح هم به تعدیل و کنترل کرایه و هم به تشویق و ترغیب ایجاد واحد مسکونی توجه شده است تا همزمان با تعدیل و کنترل کرایه خانه، رغبت به سرمایه‌گذاری در رشته ساختمانی از میان نرود و بخش ساختمانی تشویق گردد تا با ایجاد واحدهای مسکونی مسائل کمبود مسکن به تدریج از میان برداشته شود.

کارشناسان وزارت آبادانی و مسکن به‌طور ناشناس از مدت‌ها قبل بدون استفاده از تومبیل دولتی با تاکسی از نقاط مختلف تهران با مراجعه مستقیم به اجاره‌نشینان میزان کرایه خانه را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به موجب یک گزارش دیگر، افزایش کرایه‌خانه‌هایی که در سه ماه  تابستان امسال به اجاره رفته است. نسبت به سه ماه اول سال‌جاری حدود 20 درصد افزایش داشته است.

26 آبان 1362؛ ذخایر ارزی عراق به 6 میلیارد دلار کاهش یافت

با افزایش بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی عراق و عدم توانایی حکام بغداد برای اداره امور داخلی کشور به خصوص در پرداخت حقوق کارمندان دولتی، شورای به اصطلاح فرماندهی عراق با تصویب قانونی توطئه جدیدی را برای غصب اموال مردم دربند این کشور تدارک دیده است.

براساس این قانون کلیه اموال منقول و غیرمنقول کسانیکه بخواهند دارایی‌های خود را به خارج از عراق منتقل کنند به نام وزارت دارایی ضبط و مالک آن به حبس ابد محکوم می‌گردد.

این گزارش حاکی است رژیم متزلزل عراق همچنین به مقاطعه‌کارانی که طلب‌های خد را دریافت نکرده و علیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های رسمی و نیمه‌رسمی شکایتی دارند اعلام کرده است که رسیدگ به شکایت آنها از سوم اکتبر سال‌جاری 11 مهرماه به مدت یک سال راکد می‌ماند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی یادآور می‌شود، اوضاع اقتصادی عراق با ادامه جنگ به شدت بحرانی است و این در حالی است که درآمد نفتی عراق از سالانه 25 میلیارد دلار قبل از شروع جنگ به 6.7 میلیارد کاهش یافته است. افزایش بی‌رویه واردات جنگی بر مشکلات اقتصادی این رژیم افزوده است زیراکه هزینه جنگ برای رژیم صهیونیستی عراق ماهانه بالغ‌بر یک میلیارد دلار تمام می‌شود و از طرفی عدم توازن تنها در سال 1982، عراق 4.2 میلیارد دینار درآمد در مقابل 8.8 میلیارد دینار عراقی هزینه داشته است. از طرفی با این حال بودجه عراق در سال جاری 10.8 میلیارد دلار کسری دارد و سبب کاهش بودجه بخش‌های عمومی در این کشور به میزان 50 تا 60 درصد شده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز ضمن تاکید بر اوضاع نابسامان اقتصاد رژیم بعثی صهیونیستی عراق اعلام کرد که ذخایر ارزی عراق از 26 میلیارد دلار قبل از جنگ به 6 میلیارد دلار کاهش یافته است.

26 آبان 1382؛ قیمت بنزین در قزوین به لیتری 1000 تومان رسید

رئیس انجمن جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی استان قزوین گفت: در مدت چهار روزی که در منطقه عمومی قزوین کمبود انرژی به‌وجود آمد، بنزین در بازار سیاه تا لیتری 1000 تومان نیز خرید و فروش شده بود.

محمود نیک صفت علت این کمبود را ناشی از خرابی خط لوله انتقال بنزین از تهران به قزوین دانست و افزود: در 38 جایگاه عرضه بنزین در استان قزوین به‌طور متوسط روزی یک میلیون لیتر بنزین توزیع می‌شود که در روزهای کمبود بنزین این مقدار توسط کامیون‌های نفت‌کش حمل می‌شد.

او اعلام کرد که در حال حاضر مشکل عرضه بنزین در سطح استان قزوین برطرف شده است.

ایران به آلمان قوای محرکه خودروهای سنگین صادر می‌کند

ایران امسال یک میلیون یورو قوای محرکه خودروهای سنگین به شرکت بنر آلمان صادر می‌کند.

طی قراردادی که بین شرکت «ایدم» تبریز و نیز آلمان امضا و مبادله شد، شرکت آلمانی چندین دستگاه قوای محرکه خودروهای سنگین از ایران می‌خرد که تا پایان سال‌جاری یک میلیون یورو و قوای محرکه صادر می‌شود و این رقم در سال آینده به 5 میلیون یورو خواهد رسید.

هم‌اکنون موتور 457C در کارخانه ایدم در حال تولید است و ساخت موتور 906 آتگو نیز در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

ایدم کارخانه موتورسازی وابسته به ایران‌خودرو دیزل است. کارخانه ایران‌خودرو دیزل نیز در سال 83، 10 هزار دستگاه خودروهای سنگین نسل جدید ون، مینی‌بوس و کامیون در ایران تولید خواهد کرد.

تولید کامیون آتگو از آبان و کشنده آکسور تا پایان سال شروع و به تولید انبوه خواهد رسید.

تولید ون نیز به نام اسپرینتر که ون 2003 شرکت بنز می‌باشد قبل از سال 83 شروع شده و جایگزین ون‌های قبلی بنز در سبد تولید این شرکت می‌شود.

کارخانه دایملر کرایسلر حاضر به انتقال دانش فنی کامیون آتگو به ایران شده و در آینده به تدریج دانش فنی ساخت کشنده اکسور نیز به ایران انتقال خواهد یافت.

16 آبان 1392؛ 3 ماه حقوق برای خرید یک مترمربع آپارتمان

اگرچه قیمت پیشنهادی فروش اغلب واحدهای مسکونی طی چند ماه گذشته با کاهش (هر چند به میزانی جزئی) روبه‌رو شده است، اما متقاضیان در بازار مسکن، قیمت‌های فعلی را همچنان گران و غیرواقعی برآورد می‌کنند.

اکثر خریدارانی که این روزها در بازار مسکن از عهده پرداخت قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌ها برنمی‌آیند در مواجه شدن با قیمت‌های فعلی که به دلیل عدم استقبال آنها از بازار خرید و فروش به ثبات رسیده یا همان‌طور که گفته شد با کاهش ناچیز روبه‌رو شده است، تاکید می‌کنند که هنوز قیمت‌های فروش با توانایی مالی آنها فاصله زیادی دارد.

همچنین برخی خریداران مبلغ پیشنهادی فروش را با میزان حقوق دریافتی سالانه خود مقایسه می‌کنند و از این طریق احتمال صاحب‌خانه شدن خود را دور می‌دانند.

خریداری در این باره اعلام کرد: بنده برای خرید یک مترمربع از یک واحد درجه 3 در غرب تهران باید حقوق 3 ماه خود را پس‌انداز کنم با این تفاسیر برای خرید یک واحد 60 متری باید 180 ماه با 15 سال تمام حقوق خود را پس‌انداز کنم، اما به شرط اینکه قیمت املاک تا آن زمان رشد نداشته باشد و ثابت باقی بماند.

 

نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران

محله

(مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

سازمان برنامه

92

4

4.500.000

پاسداران

105

نوساز

11.000.000

سردار جنگل

103

2

5.500.000

تهرانپارس

87

9

3.670.000

قیطریه

95

نوساز

8.500.000

گیشا

158

نوساز

7.800.000

ازگل

159

یک ساله

7.000.000

نیاوران

200

نوساز

13.500.000

نبرد شمالی

45

نوساز

4.000.000

بلوار فردوس

84

4

5.050.000

نارمک

85

3

5.000.000

دزاشیب

106

نوساز

8.000.000

شیخ بهایی

90

8

7.800.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید